لایحه بودجه ۱۴۰۱ از دریچه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بودجه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت.
کد خبر: ۵۰۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ - 22January 2022

لایحه بودجه ۱۴۰۱ از دریچه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بودجه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت.

در این گزارش آمده است: مجموع اعتبار سه فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۹۹۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان است (۸/۶۸ درصد از مجموع اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری). از مجموع اعتبار سه فصل مزبور بیشترین میزان بودجه به ترتیب متعلق به فصل میراث فرهنگی (۵۶ درصد)، فصل گردشگری (۳۳ درصد از مجموع سه فصل) و درنهایت فصل صنایع دستی (۱۱ درصد) است.

در این گزارش تصریح شده است: بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (بدون اعتبارات انتقال نیافته) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، معادل ۲۱۴۷ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبار این وزارت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، در حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. بودجه دستگاه‌های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامل پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری (۱۳/۳۱ درصد) و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی (۳۶/۲ درصد)، نیز با افزایش همراه شده است. درحالی که بودجه مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب برنامه صیانت از میراث فرهنگی ناملموس معادل ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آمده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: مجموع اعتبارت هزینه‌ای وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه برابر با ۷۹۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که از ۹ برنامه اصلی تشکیل شده است. در این بین در میان برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سه برنامه سیاستگذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری (با سهم حدوداً ۴۰ درصد)، برنامه صیانت از میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (با سهم حدودا ۳۵ درصد) و برنامه حمایت از ارتقا و توسعه صنایع دستی (با سهم حدوداً ۱۹ درصد) بیشترین اعتبار هزینه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به خود اختصاص داده اند. جای توجه دارد که سه برنامه اصلی که جمعاً حدود ۹۵ درصد کل اعتبارات را دریافت می‌کنند، برای اولین بار به این عناوین معرفی و با تأکید بر سه معاونت وزارت، تدوین شده اند.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده است: از آن جهت که در ساختار جدید لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، عناوین «اقدامات» به کلی حذف شده است و برنامه‌های عنوان شده، بسیار کلی و مبهم هستند، اظهارنظر کارشناسی دقیق در مورد بخش مهمی از برنامه‌های آتی وزارتخانه محل تأمل است. برای مثال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مربوط به حوزه گردشگری، برنامه جذب گردشگران داخلی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ذیل وزارتخانه مذکور در برآورد سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲۴۲ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۷۲/۴۹ درصد رشد داشته است. همچنین اعتبارات هزینه‌ای وزارتخانه معادل ۸۷۴۰ میلیارد تومان است که ۲۴/۶۶ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰، افزایش داشته است. بیشترین اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و هزینه‌ای نیز به سه برنامه اصلی «صیانت از میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، «سیاستگذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری» و «حمایت از ارتقا و توسعه صنایع دستی» اختصاص یافته است.

در این گزارش تصریح شده است: مجموع اعتبارات متفرقه انتقال نیافته لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رشد ۳/۱ درصدی داشته است. مجموع درآمد‌های عمومی و اختصاصی بر حسب دستگاه نشان می‌دهد که درآمد حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و سایر منافع حاصله (۱۰۰ میلیارد تومان)، درآمد‌های حاصل از اجاره ساختمان‌ها و اراضی (۱۸ میلیارد تومان) و درآمد‌های حاصل از جرائم و فروش صیدآلات، چوب آلات، ادوات و مواد بازداشتی (۱۲ میلیارد تومان) به ترتیب بیشترین پیش بینی درآمدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را شامل می‌شوند. جای توجه دارد که کمک‌های بلاعوض اشخاص حقیقی سازمان‌ها و مؤسسات مالی و بین المللی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حذف شده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیان شده: عدم همراستایی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با برخی اسناد و قوانین بالادستی مثل قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی (مصوب ۲/۴/۱۳۹۸) و سند راهبردی توسعه گردشگری (مصوب ۲۹/۴/۱۳۹۹) و همچنین عدم شفافیت نسبت به سهم حق بیمه گروه‌های مطرح شده در قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۲۶/۱۰/۱۳۹۶) از نقاط ضعف این لایحه بودجه است. درمجموع می‌توان با اصلاح و الحاق در برخی از تبصره‌های ماده واحده (تبصره «۳»، «۵»، «۶»، «۹»، «۱۱»، «۱۴»، «۱۷» و «۱۸») حمایت بودجه‌ای در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تقویت کرد.

در این گزارش ذکر شده است: همچنین در جهت همراستایی با برنامه پنج ساله ششم توسعه، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به بند «ب» ماده (۲)، بخش مرتبط با توسعه گردشگری جنگل‌ها در بند «ب» ماده (۱۰۰) و بند «ت» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه توجهی نشده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید شده: همچنین برنامه‌هایی با عناوین ایجاد و تجهیز سایت موزه‌ها یا موزه‌های تخصصی یا ایجاد موزه‌های منطقه‌ای ذیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نشان می‌دهد که توسعه و افتتاح موزه‌های جدید به طور غیرمتوازنی در دستور قرار دارد. زیرا توسعه منطقی در حوزه موزه داری و استفاده از میراث فرهنگی باید با توسعه و اختصاص بودجه در زمینه یگان حفاظت میراث فرهنگی همراه باشد. این شرایط در صورتی رخ می‌دهد که هیچ تغییری در اعتبارات اختصاص یافته به این یگان نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مشاهده نمی‌شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها