به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «طاهره کوهکن» نویسنده کتاب در گفتوگویی پیرامون نقش کتابهای الکترونیک و فضای مجازی در سرانه مطالعه، اظهار داشت: کتابهای الکترونیک به موازات توسعههای فناوری و صنعتی با سرعتی باور نکردنی توجه جامعه را به سوی خود جلب کرده و در همین مسیر ادامه راه میدهند.
وی در همین راستا ادامه داد: بخشی از استقبال جامعه جوان از کتابهای الکترونیک و فضای مجازی به افزایش قیمت کتاب در طی سالهای اخیر باز میگردد همین مهم میزان مشتاقان و کابران این نوع از کتابها را افزایش داده است.
کوهکن به نقش تبلیغات در افزایش سرانه مطالعه اشاره و ابراز کرد: تبلیغات حرف اول را در جلب توجه جامعه به کتاب و کتابخوانی میزند، تبلیغات میتواند کتابهای منتشر شده را به جامعه معرفی کند و اگر امروز سرانه مطالعه پایین است دلیل آن را عدم اطلاع مردم از کتابهای خوب منتشر شده باید دانست؛ وقتی اطلاع رسانی در مورد کتاب در کشور به خوبی انجام نمیشود مخاطب در نوعی خاموشی اطلاعات قرار میگیرد و این به معنای کاهش میزان مطالعه و خرید کتاب است از سوی دیگر افزایش قیمت کتاب و حذف این کالای فرهنگی از سبد خانوار و در نتیجه کاهش سرانه مطالعه را باید دلیلی برای کاهش سرانه مطالعه دانست.
وی عملکرد برخی انتشاراتیها را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: برخی از انتشاراتیها سیاستهای خاصی را در دستور کار خود دارند، برخی تاکید خود را بر افزایش چاپهای متعدد برای کتابها قرار میدهند، اما برخی دیگر انتشار کتابهای چاپ اولی را در اولویت قرار نداده و بر اساس این راهبرد به فعالیت ادامه میدهند.
نویسنده کتاب «معجزه رتیان» ابراز کرد: من خودم علاقه بسیاری به کتابهای فیزیکی دارم، اما عوامل متعددی زمینه را برای گرایش من به کتابهای الکترونیک فراهم کرده است به نظر میرسد بیشتر کاربران این نوع از کتابها به علت افزایش قیمت کتاب و سهل و آسان بودن آن در خرید و استفاده به سوی این نوع از تکنولوژی گرایش پیدا کرده اند.
کوهکن در مورد توجه مخاطبان به کتابهای دفاع مقدسی تصریح کرد: استقبال مردم از خرید کتابهای دفاع مقدس و حوزه مقاومت نشان میدهد که این نوع از کتابها توانستهاند جای خود را در جامعه باز کنند، من خودم نیز علاقه ویژهای به کتابهای تاریخی و دفاع مقدسی دارم.
وی در مورد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب اگرچه فواید فراوانی را دارد، اما تنها متعلق به استانهای مرکزی کشور و خود تهران است این نمایشگاه خدمات خود را بیشتر به شهر تهران ارائه میکند و مناطق کمتر برخوردار نمیتوانند از این مهم استفاده کنند، اما در نمایشگاه مجازی با وجود محدودیتهای خاصش امکان بهره برداری به همه مناطق کشور وجود دارد و این بسیار ارزشمند است.
کوهکن بهترین رویکرد برای پر بار کردن نمایشگاهها در جهت جذب مخاطب را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: وجود برنامههای جانبی چه درنمایشگاه فیزیکی و چه در نمایشگاه مجازی زمینه را برای توجه بیشتر مردم به مطالعه جلب میکند. برنامههایی که با دید علمی و کارشناسان به سراغ مخاطبان بیاید، جذابیت زیادی را برای آنان خواهد داشت.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱