آمریکا تهدید اصلی برای وخامت اوضاع بحران اوکراین

به باور تحلیلگران، رویکرد دولت بایدن در بحران اوکراین را باید در چارچوب تلاش وی برای جبران شکست افغانستان بررسی کرد.
کد خبر: ۵۰۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰ - 28January 2022

آمریکا تهدید اصلی برای وخامت اوضاع بحران اوکراین

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت»، در یادداشتی با اشاره به گزارش‌های مبنی بر خروج غیرنظامیان آمریکایی از اوکراین و تحرکات نظامیان خارجی در منطقه، به این نتیجه می‌رسد که اروپا به سمت جنگی فاجعه بار پیش می‌رود.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، اگرچه اکثر مردم ممکن است ترکیب پیچیده‌ای از علل را برای رقم خوردن بحران اوکراین تصور کنند، «برت استفنز»، ستون نویس «نیویورک تایمز»، در این رابطه می‌گوید که مقصر افغانستان است «بحران کنونی اوکراین به همان اندازه فرزند شکست بایدن در افغانستان است که آخرین بحران اوکراین فرزند شکست اوباما در سوریه بود.»

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تشکیلات سیاست خارجی جنگ طلب «واشنگتن» که «بلاب» نامیده شده، دنیای جدید و باشکوهی را تصور کرد که تحت سلطه آمریکا بود.

بوش پدر در سال ۱۹۹۱ با وجود تلاش فراوان برای حرکت در این سمت و سو در موضوع تعامل با جهان، به طرز ناپسندی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوم شکست خورد.

«بیل کلینتون» نیز به عنوان کسی که خواستار غلبه جهانی آمریکا بود، عمل کرد و در این مسیر در حوزه بالکان تلاش می‌کرد، پروژه‌ای که ظاهراً به سمت فروپاشی و سرعت بخشیدن به گسترش ناتو پیش می‌رود. حال بسیاری از اعضای «بلاب» متوجه شده اند که این سیاست‌ها، روسیه را در آستانه جنگ با اوکراین قرار داده است.

اگرچه هنوز برای نوشتن آگهی ترحیم برای قدرت آمریکا زود است، اما واشنگتن با واقعیتی روبرو شده است که حتی خود نیز نمی‌تواند از آن فرار کند: طرح ریزی قدرت گران و بسیار پرهزینه‌تر از بازدارندگی است.

کشور‌های دیگر نیز متوجه این موضوع هستند. چین برای شکست ناوگان دریایی آمریکا در نزدیکی تایوان نیازی به برابری ناوگانش با ۱۱ گروه ناو آمریکایی ندارد.

مسکو یک دهم بودجه واشنگتن برای بحث‌های نظامی خود هزینه می‌کند، اما همچنان در نبرد احتمالی علیه اوکراین پیروز خواهد شد. ایران هم می‌تواند نیرو‌ها و تاسیسات آمریکایی را با موشک و پهپاد هدف قرار دهد.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار