یادداشت/ رسول حسنی

نمود کم‌فروغ تاریخ انقلاب اسلامی در آیینه جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر در آستانه ۴۰ سالگی خود قرار دارد، جشنواره‌ای که از بطن انقلاب اسلامی برخاست و درحالی که بخشی از هویت این انقلاب را در نام خود دارد، اما کمترین نمود را در بحث شعائر انقلاب دارد.
کد خبر: ۵۰۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 31January 2022

نمود کم‌فروغ تاریخ انقلاب اسلامی در آیینه جشنواره فیلم فجرگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ در سال ۱۳۶۰ بود که مدیران فرهنگی وقت تصمیم به برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت تئاتر و فیلم گرفتند و نام فجر را برای این رویداد‌های فرهنگی برگزیدند. هر دوی این جشنواره‌ها دقیقا در ایام پیروزی انقلاب اسلامی یعنی ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن برگزار شد و بدون وقفه تا امروز، در همین ایام در حال برگزاری است.

بعد از ۴۰ سال برگزاری جشنواره فیلم فجر که موضوع این یادداشت است باید پرسید تاریخ انقلاب اسلامی تا چه میزان در آیینه این جشنواره نمود عینی دارد؟ قرار نیست با نگاه سیاه انگار به موضوع نگریست. در طول این سال‌ها آثار ارزشمندی تولید شده که نامشان در تاریخ سینمای ایران ماندگار شدند. آثاری که اغلب تاریخ نگاری دارند تا تاریخ نگری. مخاطبان سینمای ایران نیازمند آن هستند تا به‌جای شرح واقعه تفسیر و تحلیل صاحب اثر را ببینند. اتفاقی که ندرتا روی داده و برای آوردن شاهد مثال فرهنگ فیلم‌ها را جستجو کرد.

طی سال‌های اخیر و ورود فیلمسازان تازه نفس شاهد برخی آثار در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی نظیر «رد خون»، «لباس شخصی»، «مصلحت» و... بودیم که در جایگاه خود ارزشمند بودند و نسبت به آثار شبیه خود قابل تأمل‌تر بودند، اما این تعداد اندک نمی‌تواند ما را به آینده امیدوار کند. افزایش آثاری با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی مطالبه‌ای نیست که صرفا از فیلمسازان یا مدیران سینمایی انتظار داشت، ورود به این عرصه حضور حداکثری اصحاب فرهنگ و هنر را می‌طلبد تا در آینده شاهد آثاری درخور توجه در حوزه انقلاب اسلامی باشیم.

باید دید در جشنواره چهلم فجر چه آثاری در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی ساخته و پرداخته شده‌اند و این آثار تا چه میزان توانسته‌اند از روایت صرف تاریخی فاصله گرفته و به موضوع مورد نظر را با چه زاویه دیدی مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. برای داوری دستاورد‌های جشنواره چهلم فجر باید صبر کرد تا بعد از دیدن آثار راه‌یافته به این جشنواره آن را مورد نقد قرار داد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار