رئیس دانشگاه یزد در نشست خبری مطرح کرد؛

پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب چشمگیر است

«کلانتری خلیل‌آباد» با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب، گفت: امروز کشورمان با وجود تحریم‌های ظالمانه در حوزه تولید علم در منطقه رتبه اول و در سطح جهان جایگاه شانزدهم را دارد.
کد خبر: ۵۰۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴ - 30January 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «عباس کلانتری خلیل‌آباد» رئیس دانشگاه یزد امروز (یکشنبه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در سالن «اندیشه» دانشگاه برگزار شد ضمن تبریک ولادت‌های حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) اظهار داشت: رسانه یکی از مهم‌ترین ارکان تقویت هر مدیریت است و ارتباط مدیران با رسانه بایستی به تنگاتنگ باشد.

رئیس دانشگاه یزد با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب، بیان کرد: امروز کشورمان با وجود تحریم‌های ظالمانه در حوزه تولید علم در منطقه رتبه اول و در سطح جهان جایگاه شانزدهم را دارد و دانشگاه یزد نیز طی سه دهه فعالیت خود براساس آخرین رتبه بندی ISD، جایگاه هشتم خود را در بین دانشگاه‌های جامع کشور تثبیت کرده است.

وی با بیان این که استان یزد هم اکنون ۷۵ هزار دانشجو را در خود جای داده است، اعلام کرد: تعداد دانشجویان حال حاضر دانشگاه یزد ۱۴ هزار و ۷۵۰ دانشجو هستند که در ۲۱۷ کد رشته مقاطع کارشناسی تا دکتری زیر نظر ۴۷۲ نفر عضو هیات علمی تمام وقت تحصیل می‌کنند و هم اکنون دانشگاه یزد میزبان ۶۵۰ دانشجوی خارجی است و تاکنون نیز ۵۱ هزار و ۱۱۹ فارغ التحصیل را تحویل جامعه داده است.

کلانتری در بخشی از سخنانش بیان کرد: دانشگاه‌ها بر طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید برای برون رفت از شرایط فعلی ارتباط بین خود با جامعه و صنعت را تقویت کنند که دانشگاه یزد نیز در این حوزه برنامه دارد و در تلاش است با ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، ارتباط با صنعت را پررنگ‌تر از گذشته کند. البته تمامی برنامه‌های دانشگاه دارای پیوست فرهنگی است و این حوزه نیز توجه لازم را خواهیم داشت.

کلانتری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه یزد ادامه داد: جنبش دانشجویی به معنای تحریک استعداد‌های دانشجویی نیست بلکه به معنای استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: باید شعور و استعداد دانشجو در برنامه‌های مختلف پررنگ دیده شود و از این توانایی‌ها در رفع مشکلات جامعه با برنامه ریزی استفاده شود.

رئیس دانشگاه یزد در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس در رابطه با ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس در چارت درسی دانشجویان اظهار داشت: متاسفانه این درس به دلیل اینکه تاکنون به صورت اختیاری ارائه می‌شده چندان استقبال زیادی از درس نشده است و پیشنهاد داده ایم که این درس به صورت عمومی ارائه شود و آمادگی لازم جهت ارائه بیشتر و بهتر از دروس دفاع مقدس را در دانشگاه خواهیم داشت.

وی تلاش برای جذب دانشجویان نخبه با توجه به صدرنشینی دانش آموزان یزدی در کنکور سراسری برای سه دهه متوالی و جذب آن‌ها توسط دیگر دانشگاه‌ها، تلاش برای انتقال اساتید نخبه یزدی از دیگر دانشگاه‌ها و ارزیابی مستمر اساتید و ایجاد رشته‌های جدید و میان رشته‌ای مورد نیاز استان همزمان با محدودسازی رشته‌های غیرکاربردی را از برنامه‌های دانشگاه برای ارتقای حوزه آموزش ذکر کرد و افزود: در رابطه با تقویت و توسعه بخش پژوهشی دانشگاه نیز پیش بینی راه اندازی پردیس فناوری در طرح جامع دانشگاه را مدنظر داریم تا با ایجاد واحد‌های R&D صنایع بزرگ در دانشگاه و با کمک شرکت‌های دانش بنیان در جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام کنیم.

کلانتری همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد یک شرکت ساخت و تولید در دانشگاه برای احصاء مشکلات و رفع نیاز‌های صنایع خبر داد و گفت: در راستای توسعه و تقویت اراتباط دانشگاه با جامعه نیز کلینیک‌های تخصصی دانشگاه در سطح استان راه اندازی و به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

وی با بیان این که دانشگاه رویکرد جدید را در رابطه با میزبانی کنفرانس‌های ملی و بین المللی در دستور کار دارد، از تلاش برای تبدیل آزمایشگاه‌های دانشگاه به آزمایشگاه‌های مرجع در استان با توجه به کمبود‌های این حوزه در یزد خبر داد.

رئیس دانشگاه یزد از رایزنی برای منفک کردن معاونت فناوری دانشگاه از معاونت پژوهشی و فعالیت مستقل معاونت فناوری در این دانشگاه خبر داد و نوسازی تجهیزات و تقویت پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه را از دیگر برنامه‌های برای تقویت حوزه پژوهشی برشمرد.

کلانتری در پایان پیرامون برنامه‌های فرهنگی دانشگاه و حمایت از برنامه‌های دانشجویی فرهنگی و تشکل‌های علمی دانشگاه هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: علاوه بر بهسازی و نوسازی تمام خوابگاه‌ها و غذاخوری‌های دانشگاه برای پساکرونا، یک خوابگاه متاهلی در دانشگاه نیز اماده بهره برداری شده و چهار خوابگاه دیگر نیز با کمک اعتبارات مصوب سفر اخیر ریاست جمهوری به استان یزد در دستور کار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار