دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گلایه رهبر انقلاب اسلامی از گران شدن بی‌اساس کالاهای ایرانی/ دستور رئیس‌جمهور برای اجرایی کردن رهنمودهای رهبری

حضرت امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی فرمودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند.
کد خبر: ۵۰۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۱ - 02February 2022

گلایه رهبر انقلاب اسلامی از گران  شدن بی‌اساس کالاهای ایرانی/ دستور رئیس‌جمهور برای اجرایی کردن رهنمودهای رهبریگزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی فرمودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

در پی بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به معاون اول مأموریت داد تا با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان، صاحبنظران و متولیان این حوزه در دولت و مجامع علمی و دانش‌بنیان و کارآفرینان نسبت به اجرایی نمودن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اقدام کند.

افزایش قیمت بی‌اساس لوازم خانگی

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی به ایران؛ متأسفانه شاهد افزایش قیمت این محصولات و برخی محصولات صوتی و تصویری در کشور بودیم؛ محصولاتی که در داخل کشور خودمان تولید می‌شدند، اما به محض اعلام ممنوعیت واردات کالاهای رقیب؛ قیمت‌های خودشان را بالاتر بردند. رخداد و رویکردی کاملا مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حکومت و مصالح کشور و مردم!

یعنی ساده‌ترین نکته‌ای که در قبال تصمیم راهبردی نظام اسلامی در حمایت از مردم و اقتصاد (ممنوعیت واردات برندهای خارجی) می‌بایست از سوی آنها رعایت می‌شد، نشد و صراحتا در قبال نجابت نظام شاهد یک اشتباه اقتصادی نابخشودنی بودیم. دولت و مسئولان قضایی کشور در این زمینه مسئولیت‌های مستقیم و مشخصی دارند و البته می‌بایست که پیش از وقوع، فکر چنین رخدادی را نیز می‌کردند. اما به هر روی این اتفاق روی داده و اکنون رهبری و مردم خواستار بازگشت قیمت‌ها به کانال واقعی خود هستند. ذکر این نکته هم ضروریست که قیمت‌های گران فعلی از هیچ منطق بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند و اقلا در بحث لوازم خانگی و صنایع صوتی و تصویری می‌دانیم که گرانی پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی رخ داده است.

فاجعه در گرانی تولیدات داخل

فاجعه‌ای که در بحث گران شدن اقلام صوتی و تصویری و لوازم خانگی پس از ممنوعیت واردات اقلام خارجی به کشور روی داد؛ اگر با تدبیر و نظارت درست مسئولان ذیربط مرتفع شود و قیمت‌ها به کانال واقعی بازگردد؛ یک درس خواهد بود. همانطور که اگر کسی زحمت نظارت بر بازار و جلوگیری از رشد بی‌قاعده قیمتی را به خود ندهد؛ بسا که فاجعه اشاره شده در سایر فهرست خریدهای بازاری نیز رخ دهد. معظم‌له پیش از این در یکی از سخنرانی‌های خود در ایام دولت سابق تأکید کرده بودند که حل گرانی چاره‌هایی دارد و این چاره‌ها نیز در جلسات متعدد به مسئولان امر گوش‌زد شده است.

طی ۳ سال گذشته، انتخاب شعار سال اشاره مستقیم به تولید داشت؛ به گونه‌ای که شعار سال جاری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، سال ۹۹ «جهش تولید» و سال ۹۸ «رونق تولید» بوده است. همین مساله ضرورت توجه مضاعف مسئولان و مقامات دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری به ارتقای ظرفیت‌های تولیدی کشور و رفع موانع از سر راه آنها به عنوان تنها علاج گذر از شرایط خطیر کنونی را نشان می‌دهد.با این حال وضعیت تولید به ویژه در بخش کیفیت و قیمت در سنوات گذشته، به گونه‌ای بوده که انتقاد اکثریت مردم، کارشناسان و حتی مسئولان را در پی داشته است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار