رئیس جمهور:

تولید نجات‌دهنده کشور است/ بخش خصوصی با سخنرانی و کاغذ به میدان نمی‌آید

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه تولید نجات‌دهنده کشور است، گفت: بدون آمدن بخش خصوصی به میدان کاری انجام نمی‌گیرد و این با سخنرانی و کاغذ ممکن نیست بلکه باید احساس امنیت و تضمین بازگشت سود در بخش خصوصی ایجاد شود.
کد خبر: ۵۲۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳ - 02June 2022

تولید نجات‌دهنده کشور است/ بخش خصوصی با سخنرانی و کاغذ به میدان نمی‌آیدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور امشب (پنجشنبه) در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: دهه کرامت را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم؛ ان شاالله خداوند به خاطر این ایام برکاتش را به همه ما نازل کند.

وی با بیان اینکه از صحبت‌های جلسه استفاده کردیم؛ روش ما از این جلسات شورای اداری متفاوت از دولت‌های دیگر است، افزود: حضور ما در استان‌ها حضور کاری است و قبل سفر نماینده‌های ما به استان آمده و نیازسنجی کرده و پروژه‌ها را شناسایی می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم همه این پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم یک پروسه ده‌ها ساله‌است چرا که از دولت‌های قبلی پروژه‌های بسیاری مانده و حتی برخی با ۸۰ درصد پیشرفت رها شده‌اند.

وی تصریح کرد: درخواست و مطالبات نمایندگان در مورد پروژه‌های استانی و حوزه‌های انتخابیه خود درست است، ولی اولویت ما اتمام سریع پروژه‌های نیمه تمام است و بر حسب اولویت‌ها پیش می‌رویم.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطر نشان شد: نماینده‌ها و وزرای دولت قبل سفر استانی به همه جای استان رفته و مسائل را بررسی می‌کنند و همه وزرا هم گفتند که چه مشکلاتی وجود دارد و چه راه‌کاری دارند و این کار اول برای استحضار نمایندگان، حاضرین و مردم و سپس برای انجام اقدامات جدی و انقلابی در این زمینه و اجابت مطالبات مردم است.

وی تصریح کرد: همه مدیران باید حس پیدا کنند که مشکل چیست و این مشکل به دست آن‌ها حل می‌شود وگرنه صرف گفتن و بیان مشکلات در این جلسه کافی نیست بلکه مدیران باید کاری کنند که در انتظار مردم و درخور انقلاب باشد.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم باید نتیجه سفر را حس کنند و به عبارتی چهار تا گره باز شود، گفت: استان آذربایجان‌شرقی یک استان معدنی است و خداوند نعمت‌های زیادی به این منطقه مرحمت کرده است؛ اقداماتی در استان شده، ولی ناقص است.

وی اظهار داشت: در ارتباط با صنایع باید کار شود تا فعالیت این واحد‌ها با همه ظرفیت‌ها و خط تولید‌ها جلو برود و به تبع آن اشتغال و تولید رقم بخورد چراکه رهبر همه سال‌ها را بیهوده سال تولید ننامیده است بلکه تولید نجات دهنده کشور است.

حجت‌الاسلام رییسی با بیان اینکه در تولید همه باید همت کنند و اگر رشد اقتصادی می‌گوییم آن مبتنی بر سرمایه‌گذاری است، افزود: سرمایه‌گذاری از جمله از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در حدود ۱۷ میلیارد دلار انجام شده و همچنین پول بانک‌ها باید به سمت تولید برود، زیرا اگر نقدینگی به سمت تولید نرود با سیل بنیان‌کن روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: بدون آمدن بخش خصوصی در میدان کاری انجام نمی‌گیرد؛ هر جا مردم به میدان آمده‌اند با موفقیت روبرو شده‌ایم و این بخش باید به میدان بیایند و این با سخنرانی و کاغذ ممکن نیست باید احساس امنیت در قبال سرمایه و تضمین سود در بخش خصوصی ایجاد شود.

 

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: اگر اصل ۴۴ درست اجرا می‌شد الان مشکلی نداشتیم؛ منظور از خصوصی سازی هم میدان دادن واقعی به بخش خصوصی است چراکه مردم بانک و نهاد‌ها را از خود دولت می‌دانند و بخش خصوصی قبول نمی‌کند و در این خصوص دولت نباید متصدی باشد بلکه باید وظیفه خود مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بخش خصوصی را اجرا کند.

وی در ادامه گفت: بخش دیگر در این زمینه توجه جدی به سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی است که دولت کار‌هایی در این قبیل از جمله در حوزه انرژی و راه انجام داده و اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم، این با سرمایه‌گذاری میسر می‌شود.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: افزایش بهره‌وری دیگر راهکار است و باید بازنگری در فرآیند‌ها بکنید، بنده به جلفا رفتم و آقایان گفتند که صادرات انجام می‌شود پس دستگاه‌های مسوول کار صادرات را تسهیل کنید؛ کاری نکنید صادر کننده با ده‌ها مانع روبرو باشد.

وی ادامه داد: لازمه این امر این است که گمرکات چند شیفته کار کند تا کارآفرین و صادر کننده برای انجام یک کار چندین هفته انتظار نکشد؛ کاری نکنید که کارآفرین خسته شود و سرمایه خود را برداشته و جای دیگری برود.

‌رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جوشش از درون باید باشد و نباید کار مردم بماند؛ دستگاه باید مدیرانی با جوشش از درون انتخاب کند و مدیران لطفا کسانی که جوشش از درون ندارد و همیشه می‌گوید که بعدا انجام می‌دهم را کنار بکذارید، نان کسی را نبرید، ولی در جای دیگر بگذارید و یک فرد اصلح را جایگزین کنید.

وی افزود: مردم را از این اتاق به اتاق دیگر نکشانید، یک‌سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران بزنید و بعد بگویید که کارمان در چه کیفیتی است، چرا باید کار این مردم را به هفته‌ها بعد موکول کنید، چرا آن‌ها را خسته می‌کنید، کاری که با دو پیرو زدن حل می‌شود را به هفته بعد و حتی روز بعد موکول نکنید.

رئیسی خاطر نشان شد: باید روحیه تحولی و توجه به اصلاح فرآیند‌ها بالا باشد، بنده هم در شهرستان و هم در مرکز کار کرده‌ام و می‌دانم از دست استان‌ها کار‌های خیلی بزرگی برمی‌آید و سهم مدیران در انجام و یا انجام نشدن کار‌ها بیش از ۷۰ درصد است، این را از من قبول کنید، زیرا تجربه بنده می‌گوید که نقش مدیران بسیار پراهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان اظهار کرد: در سالگرد ارتحال امام راحل (ره)، رهبر انقلاب بحثی در مورد امام تحول خواه داشتند؛ امام منبع تحول بود، ولی مگر همه امکانات و زمینه‌ها برای امام یا شهید سلیمانی فراهم بود که آن تحول را ایجاد کردند، آن‌ها با خون دل خوردن بسیار راه را هموار کرده و پیروزی را میسر ساختند.

رییس جمهور تصریح کرد: به نیرو‌های کاردان، کارآمد میدان بدهید؛ امروز رهبری از سه قوه این انتظار را دارد تا موانع برداشته و مشکلات حل شود، چون همیشه دشمنی دشمنان بوده، ولی هیچ وقت ما را متوقف نکردند؛ ۱۰ هزار شهید آذربایجان را نگاه کنید که چگونه به دفاع مقدس رفتند و دشمن را زمین‌گیر کردند و امروز خواست شهدا و اقتضای کشور در اندیشیدن و انقلابی ماندن است.

وی ادامه داد: من در تهران گفتم که پروژه نیمه تمام را تمام کنید و به من خرده گرفتند که هشتاد درصد این پروژه در فلان دولت بود و چرا شما انجام می‌دهید، ولی من پاسخ دادم که مهم نیست به اسم کیست و پروژه چه دورانی است بلکه این پروژه‌های انقلاب است و باید به نام شهدا و انقلاب تمام شود و مردم ببینند و دلگرم شوند.

حجت‌الاسلام رییسی اظهار داشت: موارد مطرح شده در جلسه شورای اداری استان اکثرا در برنامه سفر بود و باید کارگاه عظیم در استان تشکیل شود و همه جای استان تبدیل به کار شود و این در سخنرانی نماند، چون آذربایجان‌شرقی در همه اتفاقات کشور کار‌های بزرگی کرده و در مساله اقتصاد هم خیلی کار شده است.

وی خاطر نشان شد: طبق گفتگو با امام جمعه تبریز میزان مراجعین به اشتغال زیاد است در حالی که معادن استان با توسعه می‌توانند زمینه شغل را ایجاد کنند و واحدی، چون ماشین‌سازی یک کارخانه مادر است که زیرساخت‌های آن برای سه خط شدن کاملا آماده است.

رییس جمهور راه اهن تبریز به میامه را پروژه‌ای دانست که از کارش خیلی کم مانده است و اتمام آن نیازمند اقدام جهادی است، گفت: برخی پروژه‌ها آنقدر تعدیل شده‌اند که در کنار تعدیل ریالی با تعدیل فرسودگی روبرو شده است و در این بین هویت استان آذربایجان‌شرقی فرهنگی است، رفتن بومگردی خوب است، ولی فرهنگ بوم غیرتمندانه ایثارگرانه باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه استان ظرفیت دینی بزرگی دارد، افزود: عمده علمای فقهی نجف و حوزه علمیه مشهد ترک هستند به طوری که زمانی در مشهد مقدس پدر رهبر انقلاب، امام جمعه مشهد و چند نفر از محور‌های علمی مشهد ترک زبان بودند.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به تولید دانش بنیان تاکید کردند؛ اگر کار دانش بنیان توسعه پیدا کند و این شرکت دانش بنیان به صنعت و معدن و کشاورزی و زندگی نیاید به انفعال تبدیل می‌شود و اگر دانایی ضمیمه توانایی نشود اثر نخواهد داشت.

رییس جمهور تاکید کرد: خطه آذربایجان می‌تواند نقش بزرگی در این توانایی و کار دانش بنیان داشته باشد و از همه مدیران می‌خواهم تا کارشان را با کار دانش‌بنیان پیش ببرند و ببینند که چه بخش از کارشان علم پایه است.

وی با اشاره به اینکه این صحبت‌ها همه برای رفع محرومیت است، گفت: با بالگرد که روی آذربایجان بودم، خاک حاصلخیز، اب و زیبایی این منطقه را دیدم و اینکه یکی در این استان بی‌شام سرش را زمین بگذارد نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد و در این بین موضوع مناطق محروم مساله اصلی است، زیرا عدالت اجتماعی و اقتصادی می‌تواند فقر را ریشه‌کن کند و باید کاری کنیم که این عدالت به همه مردم جامعه برسد.

حجت‌الاسلام رییسی به آغاز هفته کرامت اشاره کرد و اظهار داشت: یک کرامت ذاتی وجود دارد که برای همه انسان‌هاست؛ یک کرامت دیگر داریم که کرامت اکتسابی است و این برای همه نیست بلکه به اندازه تلاش افراد به دست می‌آید و کانون کرامت جلوه‌گاه ائمه اطهار و پیامبران است و ما در پرتو کریمان می‌توانیم کریم باشیم و مدیران باید خود را بیشتر در معرض کسب کرامت کنند، زیرا آن‌ها مسوول هستمد همانطور که شهدا مظهر کرامت هستند.

وی گفت: این شورای اداری ماست و طرف راست ما جمهوری آذربایجان و سمت چپ ترکیه است و هه آن‌ها هم شورای اداری دارند و از هر مسوولی در دنیا بپرسید می‌گوید که برای خدمت آمده‌ام که این خدمت انواع نگاه از جمله خدمت منفعتی، دلسوزانه و نودوستی، دارد.

رییس جمهور افزود: خدمت برای خدا از بزرگان و ادیان ما آمده است، زیرا راه خدا از مسیر خلق‌الله می‌گذرد؛ باید همه کار کرد تا دل مردم شاد شود چرا که در نظام اسلامی باید رضایت مردم کسب شود و همانطور که مردم از رهبری و سلوک ایشان رضایت دارند، ما هم باید به خودمان نگاه کنیم که چقدر مردم از ما راضی است.

یت الله رییسی تصریح کرد: شاید یک مراجعه کننده ادبیات‌اش با ما خوب نباشد، ولی بدان معنا نیست که در ذهنمان بگوییم که، چون با ما با ادب نبود پس حالش را خواهیم گرفت؛ به صندلی و مسوولیت خود نگاه کنید و بدانید که با همه اقشار و با هرگونه ادبیات روبرو خواهید شد و تنها وظیفه شما رسیدگی به خواسته آنهاست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها