انقلاب اسلامی به روایت فرماندهان-۲/

ماجرای نصب عکس حضرت امام مقابل عمارت عالی‌قاپوی اصفهان

به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این ایام‌ هر روز به انتشار خاطرات یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در زمان انقلاب و حوادث آن سال‌ها می‌پردازد.
کد خبر: ۵۰۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵ - 02February 2022

ماجرای آویختن عکس حضرت امام مقابل عمارت عالی‌قاپوی اصفهانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به مناسبت فرار رسیدن چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قصد دارد در این ایام‌ هرروز به خاطرات یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در زمان انقلاب و حوادث آن سال‌ها بپردازد. این خاطرات برگرفته از کتاب‌های تاریخ شفاهی این فرماندهان است.

سردار «حسن رستگارپناه» رئیس مرکز مطالعات ملی امنیت پایدار دانشگاه امام حسین (ع) در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «کردستان در بحران امنیت و محرومیت» در رابطه با دوران مبارزاتی خود با رژیم شاهنشاهی می‌گوید:

پخش عکس‌ها و پیام‌های امام در سال ۱۳۵۷

در ماه مبارک رمضان با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، چند سینما و مرکز مشروب‌ فروشی را در مناطقی از شهر اصفهان تخریب کردیم که نیرو‌های نظامی وارد عمل شدند و چند نفر را به شهادت رساندند. این حادثه عصر اتفاق افتاد و تا سحر روز بعد، پیام حضرت امام برای مردم اصفهان صادر شد. رابط ما با امام در فرانسه دایی‌ من بود.

او اطلاعیه امام را تلفنی برای ما خواند. در منزل آیت‌الله خادمی تجمع و تحصنی برپا شده بود. زمانی که بچه‌ها آمدند تا  سحری بخورند، ما آن اطلاعیه را تکثیر و پخش کردیم. همه تعجب کرده بودند که با وجود درگیری تا ساعت دوازده شب، چطور خبر حادثه به فرانسه رسیده است و امام اطلاعیه صادر کرده‌اند و ما هم آن را تکثیر کرده‌ایم.

یادم هست وقتی دایی‌ام بیانیه امام را تلفنی می‌خواند، صدای تلفن کمی مشکل داشت. ما در نواری آن را ضبط و بعد تکثیر و به‌ سرعت در سطح اصفهان پخش کردیم. برای بقیه استان‌ها ازجمله تهران، قم و جا‌های دیگر هم فرستادیم. آن نوار را هم بعداً به‌ عنوان سند تحویل بچه‌های اصفهان دادیم. نمی‌دانم آنها را چه‌ کار کردند. اولین باری که حکومت‌ نظامی اعلام شد، بعد از همین حادثه اصفهان بود.

کار‌های دیگر ما جنبه فرهنگی داشت؛ مثلاً یک کار خیلی سازمان‌دهی شده در مسجد امام علی اصفهان با علی‌اکبر اژه‌ای که جزء ۷۲ تن شهدای انفجار حزب جمهوری بود، انجام می‌دادیم. در آنجا کتاب‌های آیت‌الله مطهری و کتاب‌های اعتقادی دیگری را مطالعه می‌کردیم. گروه‌های گوناگون را هم هدایت می‌کردیم و با آن‌ها کار مطالعاتی اعتقادی و اسلامی انجام می‌دادیم.

عکس‌های حضرت امام که مربوط به سال ۱۳۴۲ و سال‌های قبل از آن بود، کیفیت مناسبی نداشت. یکی از بستگان و چند نفر از دوستانم به نجف رفتند و با هماهنگی سید احمد آقا خمینی چند عکس از امام گرفتند؛ یک عکس در حالت ایستاده و چهار عکس در حالت نشسته.

آن عکس ایستاده حضرت امام که خیلی شیک و بزرگ است، یکی از همین عکس‌هاست. حلقه فیلم عکس‌ها را داخل فلاسک چای جاسازی کرده و به منزل ما در اصفهان آورده بودند. ما دستگاه تکثیر عکس خریدیم و شروع به چاپ و تکثیر عکس‌ها کردیم.

اولین بار عکس‌ها را به بچه‌های دانشگاه تهران، بعد در قم به تشکیلاتی که با آن‌ها مرتبط بودیم و سپس در شهر یزد تحویل دادیم؛ یعنی در سه استان عکس‌ها را پخش کردیم. اولین بار بود که عکس‌های جدید حضرت امام، در سطح کشور چاپ و تکثیر می‌شد. بعد از آن، دیگر به‌ سرعت همه‌جا پخش شد. یک طراح عکس در زیر زمین منزل ما از روی عکس امام یک عکس هشت در چهار متر کشید و ما آن را در یکی از مراسم‌های اصفهان، جلوی عمارت عالی‌قاپو آویزان کردیم.

آن عکس الآن موجود است. آن صحنه، شور و هیجانی در جمعیت حاضر در میدان ایجاد کرد. این جریان مربوط به‌عکس حضرت امام مقابل عمارت عالی‌قاپوی اصفهان اواسط سال ۵۷ است.

ماجرای سقوط مجسمۀ شاه در میدان ۲۴ اسفند (میدان انقلاب کنونی)

در میدان ۲۴ اسفند مجسمه‌ای از شاه نشسته روی اسبی قرار داشت. ما رفتیم پایه‌های آن مجسمه را بررسی کردیم و یک وانت، نردبان و دستگاه جوش تدارک دیدیم. در یکی از تظاهرات‌های دوره حکومت‌نظامی، جمعیت را از کوچه پشت میدان امام هدایت کردیم و به محوطه میدان بردیم. تراکم جمعیت زیاد بود. عده‌ای از نیرو‌های ارتش، در دروازه دولت، روبه روی شهرداری ایستاده بودند.

سه نفر از بچه‌ها به‌ سرعت نردبان گذاشتند و پای مجسمه را با جوش بریدند. بعد طناب انداختند؛ یک طناب دور گردن شاه و یک طناب دور اسب انداختند و هردوی آن‌ها را پایین کشیدند. بعد، نیرو‌های ساواک و ارتش در خیابان‌های اصفهان تیراندازی‌هایی کردند. عکس آن موجود است. هماهنگ کرده بودیم که بچه‌ها از پایین کشیدن مجسمه هم فیلم‌ برداری کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار