کارگردان «فیلم سینمایی ۲۸۸۸»:

«بیژن عاصم» علت ساخت «۲۸۸۸»بود/ اگر «عباس دوران‌ها» نبودند، ایران نبود

حیدری با تاکید براینکه هدف «فیلم سینمایی ۲۸۸۸» برجسته‌سازی وجهی از دفاع مقدس است که هیچ وقت حرفی درباره آن گفته نشده است، گفت: اگر دلاورمردان نیروی هوایی نبودند، اگر عباس دوران‌ها و دیگر خلبان‌ها نبودند، ایران نبود.
کد خبر: ۵۰۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ - 09February 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «فیلم سینمایی ۲۸۸۸» با حضور کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری کارگردانان و علی اوجی تهیه کننده و عوامل فیلم برگزار شد.

در ابتدا، علی اوجی تهیه کننده فیلم اظهار داشت: در طول هشت سال دفاع مقدس ۲۶۵ شهید خلبان، ۱۸۴ خلبان جاویداثر، ۵۷ خلبان آزاده ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده‌ایم که از این تعداد خلبان آزاده هفت نفر عروج کردند.

کیوان علیمحمدی کارگردان فیلم در ادامه به تحقیق دو ساله برای تولید این فیلم اشاره کرد و گفت: پیش از تولید ۲۸۸۸ فیلم سینماشهر قصه را در جشنواره داشتیم. امیدوارم عشقی که به خلبانان قهرمان داشتیم را در این فیلم را توانسته باشیم منعکس کنیم. اگر دلاور مردان نیروی هوایی نبودند، اگر عباس دوران‌ و دیگر خلبان‌ها نبودند، ایران نبود.

هنر با یک تلنگر کشور را می‌سازد

شیرین اسماعیلی بازیگر فیلم ۲۸۸۸ نیز گفت: افتخار می‌کنم که در یک فیلم شریف هستم و قرارداست قصه آدم‌هایی را تعریف کنیم که پر از عشق‌اند.

سیاوش مفیدی نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: این فیلم، فیلم من بازیگر نیست بلکه برای من یک افتخار بزرگ است در فیلمی بازی کرده‌ام که روایتی از قهرمانانی است که متاسفانه کمتر از آن‌ها صحبت کرده‌ایم. واقعا برای من یک افتخار بزرگ بود که سهم کوچکی در این فیلم داشته باشم که درباره قهرمانان کشورمات بود.

عدله گرشاسبی دیگر بازیگر این فیلم در سخنانی گفت: اگر جنگ یک مملت را ویران می‌کند اما هنر با یک تلنگر می‌تواند آن را بسازد.

کامبیز دیرباز از دیگر هنرمندان همکار در این فیلم سینمایی گفت: حتی اگر همین صداپیشگی را روی نقش کاپیتان محمود اسکندری در این فیلم نداشتم باز حتما این جمع قهرمانان بزرگ را از دست نمی‌دادم و برای ادای احترام در این نشست حاضر می‌شدم.

خلبان‌ها نگاهمان به زندگی را عوض کردند

مهدی اسلامی تصویربردار «فیلم سینمایی ۲۸۸۸» با بیان اینکه اشنایی با خلبان‌ها نگاه من را به زندگی عوض کردند، گفت: هرگاه که یک خلبان پرواز می‌کند احتمال بازگشت او بسیار کم است و این شرایط سختی را برای خانواده‌های آن‌ها ایجاد می‌کند و همین در عظمت خلبان‌ها کافی است.

 اوجی در پاسخ به سوالی درخصوص فیلم‌هایش در جشنواره چهلم گفت: من شانسی برای فیلم‌های قائل نیستم چون کارمان فیلم‌سازی است و امسال سه فیلم در جشنواره دارم و هر فیلم سختی‌های خودش را دارد و این فیلم ۲ سال پژوهش داشته است و با کمترین امکانات بیشترین کارها را انجام داده‌اند. تلاش، تحقیق، ممارست و ساعت‌ها فیلم مستند پشتوانه فیلم ۲۸۸۸ است. بعد از ساخت این فیلم ما آدم‌های قبل نیستم بخاطر اینکه روبرو شدن با این قهمرمانان که باعث شده‌اند امروز ما با خیال راحت حرف بزنیم و عید و چهارشنبه ‌سوزی بگذرانیم و نفس بکشیم.

حیدری در پاسخ به اینکه قصد فیلم برجسته کردن چه موضوعی بوده است، گفت: هدف «فیلم سینمایی ۲۸۸۸» برجسته‌سازی وجهی از دفاع مقدس است که هیچ وقت حرفی درباره آن گفته نشده است. روز اولی که بیژن عاصم و اتاق تاریکی که در آن اسمان را رصد می‌کرد جرقه ساخت این فیلم شد. بعد به تحقیقاتی پرداختیم که فکر کردیم این نقطه ای است که می‌شود به جنگ تحمیلی پرداخت‌ قهرمان‌های که عجلب انگیز است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار