معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز مطرح کرد؛

تبیین مقوله ایثار و ازخودگذشتگی برای کودکان از طریق قصه‌گویی

«فلاح» گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مقوله ایثار و ازخودگذشتگی در قالب قصه‌گویی برای کودکان تبیین می‌شود.
کد خبر: ۵۰۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵ - 09February 2022

تبیین مقوله ایثار و ازخودگذشتگی برای کودکان از طریق قصه‌گوییبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، «مهری فلاح» معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز امروز در نشست با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به اینکه اخیراً بیشتر دستگاه‌ها در حوزه فعالیت خود، به بخش کودک و نوجوان نیز توجه دارند که این اتفاق خوبی است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم آینده خوبی در جامعه داشته باشیم، باید کار را از نسل کودک و نوجوان آغاز کنیم.

وی مطرح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نیازمند پروسه زمانی طولانی است که در این راستا باید بسترهای مناسبی را برای کودکان و نوجوانان فراهم و فرهنگ ایثار را در قالب کلمات و مفاهیم آشنا برای آن‌ها، تعریف کنیم تا آن‌ها در چنین فضایی، این فرهنگ را تمرین و از طریق اتفاقات روزمره و ملموس این مفهوم را درک کنند. با استفاده از تعاملات و اتفاقات کوچکی که میان آن‌ها رقم می‌خورد نیز می‌توانیم فرهنگ ازخودگذشتگی و ایثار را در آن‌ها نهادینه کنیم.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با تأکید بر ضرورت توجه به حس مسئولیت‌پذیری کودکان بیان داشت: اگر ما ظرفیت‌های ایران اسلامی و ضرورت پاسداری از آن‌ها را به کودکان گوشزد کنیم، حس مسئولیت‌پذیری در آن‌ها ایجاد می‌شود و به‌مرور زمان فرهنگ ایثار در آن‌ها رشد می‌کند و زمانی که کشور در شرایطی قرار گیرد که نیاز باشد همین کودکان و نوجوانان در سطوح بالاتر ازخودگذشتگی کنند، این آمادگی در آن‌ها وجود خواهد داشت.

فلاح افزود: در این صورت فرهنگ ایثار در آن‌ها نهادینه می‌شود و دیگر نیازی نیست از ابتدا به فرهنگ‌سازی بپردازیم. در این برهه زمانی، ما از کودکان توقع درک مفهوم شهادت را نداریم اما می‌توانیم مفهوم ایثار را به‌آرامی در آن‌ها ایجاد کنیم تا بتوانند با آن زندگی کنند. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مقوله ایثار و ازخودگذشتگی در قالب قصه‌گویی برای کودکان تبیین می‌شود، به این صورت که قصه‌هایی را برای آن‌ها تعریف می‌کنیم که نتیجه آن‌ها ایثار و ازخودگذشتگی و یک اتفاق خوب است.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز اظهار داشت: استفاده از الگوهایی که در جامعه اسلامی ما ایثار و ازخودگذشتگی کردند و به شهادت رسیدند می‌تواند این مسیر را تسهیل و تسریع کند. این الگوها به‌صورت غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان معرفی می‌شوند و زمانی که آن‌ها متوجه شوند که می‌توانند از ایثارهای کوچک شروع کنند، ایثار بزرگ که همان شهادت است برای آنان نهادینه خواهد شد.

وی عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند محتوای مجازی قصه‌گویی مربیان در خصوص ایثار را در اختیار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز قرار دهد تا با انتشار آن‌ها در فضای مجازی بتوان در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با این فرهنگ گام برداشت. آن چیزی که برای کودکان لذت‌بخش‌تر و ماندگارتر است، مشارکت خودشان در قصه‌گویی است یعنی از آن‌ها بخواهیم بگویند چه ایثاری از خود نشان داده‌اند.

فلاح اضافه کرد: انتشار این مطالب در فضای مجازی می‌تواند تعداد بیشتری از افراد، حتی خانواده‌های کودکان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. می‌توانیم با فعالیت‌ها و گام‌های هرچند کوچک به سمت ترویج فرهنگ ایثار میان کودکان و نوجوانان حرکت کنیم. علاوه بر قصه‌گویی، برپایی نمایشگاه‌های حفظ آثار دفاع مقدس و الگوهای ایثار و شهادت از دیدگاه کودکان نیز می‌تواند نقش بسزایی در آشنایی کودکان با این فرهنگ داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار