یادداشت/ سرهنگ داود عبدالمالکی

انقلاب اسلامی بزرگترین رخداد قرن گذشته

انقلاب اسلامی بزرگترین حادثه قرن گذشته در منطقه غرب آسیا رخ داد، جایی که اغلب کشورها به صورت موروثی و سلطنتی اداره می‌شدند.
کد خبر: ۵۰۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۲ - 11February 2022

انقلاب اسلامی بزرگترین رخداد قرن گذشتهگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «داود عبدالمالکی» جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین؛ از قحطی دوران احمدشاه تا سقوط رضاخان، کودتا علیه دولت مصدق، بازگرداندن شاه همگی با دسیسه های آمریکا و انگلیس رخ داد. ایران به عنوان یک کشور تابع سیاست‌های غرب، ژاندارم منطقه شد، سیلی از سلاح های آمریکایی به ایران روان شد، پول نفت صرف خرید تجهیزات آمریکایی گردید و ۴۰ هزار مستشار غربی بر ارتش ایران و نفت کشور تسلط یافتند.

برابر دکترین «نیکسون» آمریکا برای دفاع از منافع خود اقدام به تجهیز متحدان خویش کرد تا به جای آمریکا وارد منازعات و درگیری ها شوند. شاه به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه نقش اسرائیل را بازی می کرد، با شرکت در جنگ ظفار برای نابودی کمونیست و جلوگیری از نفوذ شوروی اقدام کرد، از مهمترین اقدامات وی شرکت نیروی هوایی ایران در جنگ ویتنام بود، انتقال بخش بزرگی از مهمات نیروی هوایی برای آمریکا در یمن از جمله اقدامات دیگر بود که در دکترین نیکسون، هم پول سلاح داده می شد هم نفرات و تجهیزات با هزینه مردم در جنگ به نفع امریکا مصادره می گردید.

با طرح اصلاحات ارضی که توسط جان اف کندی برای ایران و برخی کشورها مطرح شد، بزرگ زمین داران با فروش زمین های خویش به خرده مالکان و رعیت باعث شد، بیش از ۲.۵ میلیون خانوار روستایی بدون زمین به شهرها مهاجرت کنند و حاشیه نشینی، حلبی آبادها را رقم بزنند که منبع و منشا جرم و فساد در جامعه شده بود.

امام خمینی (ره) از همان ابتدا خطر شاه، آمریکا و اسرائیل را گوشزد کرد، پس از ۱۵ خرداد و تبعید امام به عراق، ترکیه و سپس پاریس آغاز نهضت رقم خورد و با مدیریت مردم و تبعیت از امام خمینی در ۲۲ بهمن شاه سقوط کرد و حکومت پهلوی جای خویش را به انقلاب اسلامی داد.

هایزر برای حفظ ارتش و گماشتن بختیار به تهران آمد، ژنرال قره باغی تمام شرایط هایزر را می پذیرد، با فرمان امام خمینی حکومت نظامی شکسته می شود، انقلاب از کودتای دوم محمدرضا شاه و آمریکا جلوگیری می کند.

هایزر دستور خروج شاه را در ۲۶ دی ماه صادر می کند، با کودتا می خواهد بختیار را نخست وزیر کند، پس از مدتی شاه را برگرداند و همان اتفاق دوران مصدق را رقم بزند. اما کودتا با هوشیاری مردم و امام خنثی می شود. در ۱۲ بهمن امام تصمیم به خروج از پاریس و آمدن به کشور می کند. فرودگاه ها به دستور ارتش و بختیار بسته می شود. مردم شعار می دهندر «وای به حالت بختیار اگر خمینی دیر بیاد» در نهایت هواپیمای امام به زمین می نشیند و آغاز فجر انقلاب رقم می خورد. ۱۰ روز تا انهدام سلسله شاهنشاهی فاصله است.

بهشت زهرا پر از جمعیت است، گارد حفاظتی امام کاملا مردمی تشکیل می شود.

امام در بهشت زهرا سخنرانی می کند: «من دولت تعیین می کنم، من به واسطه اینکه مردم مرا قبول دارند دولت تعیین می کنم، من تو دهن این دولت بختیار میزنم».

در ابتدای انقلاب دولت موقت تشکیل شد، مردم با ۹۸ درصد رای به جمهوری اسلامی آری گفتند، ارتش و نيروهاي امنیتی به دلیل فروپاشی رژیم دچار اضمحلال شده بود و شاکله اصلی دچار ریزش گردید، در کردستان، سیستان، خوزستان، سیاهکل، آمل، ترکمن کشور درگیر جنگ با تجزیه طلب ها شده بود.

در نهایت روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب جشن پیروزی می گیرد و بزرگترین انقلاب قرن شکل می گیرد. انقلابی که تفکر ناب اسلامی را با شعار استقلال آزادی، جمهوری اسلامی بر دنیا عرضه کرد. انقلاب فرهنگی بود، با تقابل سنگین قدرت ها مواجه شد اما تا به امروز پویا و استوار به پیش می رود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار