یادداشت/ سردار سعید مطهری‌زاده

مردم‌داری و جامعه‌محوری، دستاورد‌های پلیس در ۴۳ سالگی انقلاب

مردم‌داری و جامعه‌محوری یکی از بهترین دستاورد‌های انتظامی کشور در کنار دیگر موفقیت‌ها و توفیق‌های اطلاعات انتظامی، امنیتی و پیشرفت‌های تجهیزات در چهار دهه گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کد خبر: ۵۰۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳ - 12February 2022

مردم داری و جامعه محوری، دستاوردهای پلیس در 43 سالگی انقلابگروه اجتماعی دفاع‌پرس ـ سردار «سعید مطهری‌زاده» فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی؛ در دهه چهارم انقلاب اسلامی بر خلاف نظریه سازی‌های دشمنان کماکان نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در عرصه‌های مختلف به پیش می‌رود و می‌توان به وضوح پیشرفت‌های کشور را در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی، عمران، فرهنگی، آموزشی، امنیتی، دانشجویی، فن آوری و دیگر حوزه‌ها شاهد بود.

اما نباید فراموش کرد که همه این پیشرفت‌ها در سایه امنیت و تلاش مجاهدان بی ادعا و ثمره خون هزاران شهید والامقام است.

به طور جد ایجاد رعب و وحشت و ناامنی داخلی با ترور بسیاری از چهره‌های خوش فکر و خدوم انقلاب را کسی از یاد نمی‌برد، اما تلاش‌های صورت گرفته که در بعد امنیتی هم اینک ایران را به جزیره‌ای امن و با ثبات در منطقه تبدیل کرده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با هیچ یک از کشور‌های منطقه نیست و می‌توان با صراحت عنوان کرد که در برابر ایران افکار این کشور‌ها پلیسی ندارد.

همچنین حقوق شهروندی، جامعه محوری و تکریم ارباب رجوع و شهروندان در کنار قدرت و اقتدار پلیس زمره ویژگی‌های پلیس جمهوری اسلامی ایران است که به یک الگوی منطقه‌ای و حتی جهانی در بین سایر کشور‌های اسلامی تبدیل شده است.

از دیگر ویژگی‌های مهم پلیس در تراز جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است در اولویت قرار دادن آموزه‌های دینی و مبانی اسلامی مبتنی بر مردمداری و رعایت حقوق شهروندی است این موضوع که روز به روز احتمال مردم نسبت به فرزندان خودشان در پلیس افزایش می‌یابد و ما نیز بر آنیم تا این مسیر را در نهایت صداقت و خدمت به مردم ولایت مدار و با کمک و همراهی مردم این کشور عزیز طی طریق نماییم.

از طرفی شاید برخی کشور‌های اروپایی از نظر فناوری اطلاعات در بخش‌هایی جلوتر از پلیس ایران باشد، اما انسانیت و حقوق شهروندی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

وقتی وضعیت کشور را در چهل سالگی انقلب مرور می‌کنیم در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دانش‌های تخصصی، اقتصاد، فناوری و اطلاعات، قدرت بازدارندگی، قدرت سیاسی و حتی امنیتی در می‌یابیم که این پیشرفت‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست و همه این‌ها جزء در همراهی، هم سویی و تعامل همکاری، تلاش و جدیت نیرو‌های جوان جامعه محقق نشده است و پیشرفت‌های علمی و فنی پلیس نیز در این زمینه بر گرفته از دانش و توان همین جوانان است.

از طرفی دیگر یکی از توفیق‌های پلیس مردم محوری است و برخلاف قبل از انقلاب که چهره خشن از پلیس در بین مردم نمایان بود.

هم اینک مردم، پلیس را همراه و همگام خود می‌دانند و بخش اعظمی از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی پلیس از سوی مردم اجرا می‌شود که با همین هدف یعنی تعامل بیشتر با مردم و بهره مندی از توان و تخصص مردمی در ناجا معاونت اجتماعی راه اندازی و فعالان در این معاونت پل ارتباطی با مردم شدند.

بی شک وقتی مردم تعهد و همراهی پلیس را با خود می‌بینند متعهدانه در انجام ماموریت‌ها همراه و کمک کادر پلیس خواهند بود و ما امروز خوشبختانه در چهلمین سال استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی شاهد پلیس مردمی در جمهوری اسلامی هستیم که باید پاسخ گو اعتماد مردمی باشیم.

در گذشته بسیاری از ماموریت‌ها و کشفیات پلیس به شکل سنتی و دستی بود، اما همینک با توجه به گسترش فناوری‌های نوین استفاده از تجهیزات الکترونیکی در ماموریت‌ها افزایش داشته است.

هر چند گسترش تجهیزات روند و شیوه فعالیت مجرمان و معاندان نظام را تغییر داده، اما تلاش ناجا برای نفوذ ناپذیری از این حوزه بیشتر شده است.

مهارت آموزی و آشنایی با علوم روز برای فرماندهان و نیرو‌های نظامی و انتظامی و امنیتی یک اولویت به شمار می‌رود چرا که کسب مهارت و مسلح شدن به دانش روز در کشف علمی جرم کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر میزان جرایم سایبری روند افزایشی داشته است با این وجود برای تقابل با این قبیل تخلفات پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فعالیت خود را شروع کرد.

در این حوزه در گام نخست برای پیشگیری از افتادن به دام کلاه برداران موضوع آموزش در دستور کار قرار گرفت و در کنار آموزش شناسایی مجرمان سایبری و برخورد با کلاهبرداران و مزاحمان اینترنتی با قوت انجام شد و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مجرمان این حوزه دستگیر شده اند.

چنانچه استفاده از ابزار الکترونیکی سرعت، صحت و دقت عمل پلیس را بالا برده است و موجب شده ماموران کمتر به صورت فیزیکی وارد عمل شوند.

برقراری تعامل با اساتید دانشگاه و نخبگان و فرهیختگان علمی پیش‌تر مغفول مانده بود، اما در این راستا دفتر تحقیقات کاربردی در ناجا ایجاد شدکه این دفتر ارتباط مستمر با پژوهشگران و اساتید مجرب مراکز علمی دارد و برای بسیاری از معظلات جامعه با هم فکری و تعامل مجموعه‌های علمی چاره اندیشی می‌شود.

بیشتر افراد برای بیان مطالبات و شکایات خود باید حضوری به کلانتری و پاسگاه‌ها و سایر واحد‌های انتظامی مراجعه می‌کردند، اما با راه اندازی مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ از اتلاف وقت مردم جلوگیری شد که این همان شعار "ما پلیس شما باشیم"، بود.

پلیس برای واکنش سریع در برابر متخلفان نظم و امنیت مراکز ۱۱۰ را در مرکز استان تجمیع کرد و به منظور حصول اطمینان از دقت، سرعت، صحت و تکریم ارباب رجوع وضعیت رسیدگی به مطالبات مردم رسیدگی می‌شود.

سامانه ۱۹۷ نیز با عنوان شما پلیس ما باشید آمادگی دریافت پیشنهادات تشویقات، انتقادات به طور شبانه روز نیز در خدمت مردم خوب خراسان شمالی و ایران اسلامی است چکار کنیم که انشا الله نظام اسلامی کماکان تداوم داشته باشد:

۱-حفظ جهت گیری الهی انقلاب اسلامی

۲-درک و فهم صحیح از اسلام و پایبندی به شعار اسلام خواهی

۳-شناخت اصل مترقی ولایت فقیه و التزام به تبعیت از آن

۴-حضور مردم در صحنه و مراقبت از جهت گیری صحیح انقلاب

۵-ایمان و عمل صالح و استقرار و گسترش اخلاق اسلامی به ویژه در بین مسئولان

۶-زنده نگه داشتن ارزش انقلاب نظیر تقوا، ذهد، جهاد و شهادت طلبی، ایثار، صفا و مروت و ..

۷-اخلاص، صبر، استقامت، مقاومت، ایثار در مسیر حرکت به سوی اهداف نهایی انقلاب

۸-حفظ اتحاد و یکپارچگی ملت در جلوگیری از بروز تفرقه

۹-تسلیم ناپذیری در مقابل دشمن

۱۰-باور نمودن نسل جدید و پرورش آن‌ها با هویت صحیح

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها