دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

افزایش برد عملیاتی بالگردهای هوانیروز

هوانیروز به‌عنوان نوک پیکان نیروی زمینی ارتش و یگان دفع‌کننده حملات دشمن در صحنه نبرد امروز در راستای توان افزایش تاکتیک‌پذیری، مقابله با تهدیدات، افزایش قدرت آتش و برد عملیاتی خود اهتمام ویژه‌ای داشته است.
کد خبر: ۵۰۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲ - 21February 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، هوانیروز به‌عنوان نوک پیکان نیروی زمینی ارتش و یگان دفع‌کننده حملات دشمن در عرصه دفاع مقدس، امروز نیز در راستای افزایش توان عملیاتی، تاکتیک‌پذیری و مقابله با تهدیدات در شب و روز اقداماتی را در راستای تحرک‌پذیری، افزایش قدرت آتش و برد عملیاتی و همچنین در حوزه ارتقای سطح ایمنی و خودحافظتی، صورت داده است.

یگان هواپیمایی نیروی زمینی با بهره‌گیری از انواع بالگرد‌های تهاجمی ۲۰۹ معروف به کبرا، بالگرد شناسایی ۲۰۶ معروف به جت رنجر، بالگرد ترابری نیمه‌سنگین ۲۰۵، بالگرد تاکتیکی_ترابری ۲۱۴ و بالگرد ترابری سنگین شینوک قادر به اجرای مأموریت‌های مختلف فرماندهی و کنترل صحنه نبرد، شناسایی و دیده‌بانی، اسکورت ستون زرهی، هلی‌برن نیرو و ادوات، پشتیبانی نزدیک هوایی با اجرای آتش مستقیم، تنظیم تیر توپخانه، تک هوایی و انتقال مجروح است.

افزایش برد عملیاتی بالگردهای هوانیروز در برابر تهدیدات

یگان هواپیمایی نزاجا متناسب با تحولات و تهدیدات منطقه‌، بالگرد‌های خود را به سامانه‌های دید در شب مجهز کرده است تا بالگردهای ۲۱۴ و کبرا بتوانند در صورت لزوم در تاریکی شب نیز برد عملیاتی لازم را داشته باشند. این قابلیت با تعامل و همکاری صنعت دفاعی کشور طی یک دهه گذشته صورت گرفت و در چند رزمایش نیز در حوزه‌های مختلف پرواز شناسایی در شب، اجرای آتش و انجام هلی‌برن مورد تست و آزموزن عملیاتی قرار گرفت.

از دیگر از قابلیت‌های مهمی که هوانیروز در حوزه افزایش توان دفاعی و قدرت بازدارندگی در سطح بالگردی کشور انجام داد، بهره‌گیری از قابلیت‌های جنگال (جنگ الکترونیک) و فناوری‌های ضد موشکی و فریب موشکی است. فرمانده هوانیروز در این رابطه عنوان کرد: با تکیه بر دانش بومی، موفق به ایجاد سامانه‌های ایجاد اختلال راداری و رادارگریزی شده‌ایم. همچنین افزایش قابلیت‌های پدافندی بالگرد‌های هوانیروز و ایجاد قابلیت‌های فریب موشکی (چف (Chaff) و فلر (Flare)) بر روی بالگرد‌های هوانیروز از دیگر پیشرفت‌های هوانیروز در این حوزه است.

افزایش برد عملیاتی بالگردهای هوانیروز در برابر تهدیدات

بهره‌گیری از موشک هوا به هوای «قمر بنی‌هاشم (ع)»، جهت نبرد‌های هوایی یکی دیگر از قابلیت‌های پدافندی ارائه شده در سامانه‌های بالگردی هوانیروز است؛ چراکه این موشک ضمن برخورداری از قابلیت انهدام اهداف زمینی به‌صورت آتش و رها عمل می‌کند و قادر به قفل روی اهداف، در قبل و بعد از شلیک است. موشک هوا به هوای قمر بنی‌هاشم (ع) بیش از هشت کیلومتر برد دارد.

قمر بنی‌هاشم (ع) در کنار موشک‌های هواپایه دهلاویه و حیدر قادر به انهدام اهداف زمینی از شعاع هشت تا ۱۲ کیلومتر است. این موشک‌ها بر قابلیت‌های بالگردی نزاجا تا حد یک توپخانه متحرک و هوشمند افزوده‌اند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها