سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به دفاع‌پرس:

مجلس باید بر اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران نظارت داشته باشد

طحان نظیف گفت: مجلس باید درخصوص اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران نظارت داشته باشد و این وظیفه قانونی قوه مقننه است.
کد خبر: ۵۰۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ - 12February 2022

شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف»  سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: طرح یک فوریتی بند ط تبصره بودجه 1400 در جلسه اخیر شورای نگهبان خلاف موازین شرعی شناخته نشد و این خبر برای تولیدکنندکان حوزه مسکن و کسانی که در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند خوب است، چون امیدواریم این اقدام در قیمت تمام شده مسکن هم تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به طرح جهش تولید دانش بنیان گفت: این طرح خوب که با همکاری مجلس و دولت مطرح شده است ایرادات و ابهاماتی داشت که برای تکمیل شدن آن به مجلس برگردانده شد.

طحان نظیف در خصوص لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: در شورای نگهبان از اولین روز تا آخرین روز مهلت قانونی، جلساتی برگزار شد در ماده چهار اولویت بندی شاخص‌ها مشخص نشده بود و به همین دلیل به مجلس بازگردانده شد؛ همچنین یکی دیگر از ایرادات محل تامین بودجه آن بوده است.

وی همچنین افزود: ایرادات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در مجلس برطرف شده و اکنون در دستور کار شورای نگهبان است.

طحان نظیف همچنین عنوان کرد: مواردی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در شورای نگهبان مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد که البته نامه‌ای هم در این باره از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به دست ما رسیده است که ما این ایرادات را هم به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اصلاح قوانین انتخابات اظهار داشت: قوانین اصلاح انتخابات نیازمند اصلاح جدی است و نظر ما این است که قوانین انتخابات در بخش های مختلف باید اصلاح شود؛ ما به دنبال اصلاح جدی و جامع قوانین انتخابات هستیم.

مجلس باید بر اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران نظارت داشته باشد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس درخصوص عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در کشور گفت: مصوبه تبدیل عضویت ایثارگران در شورای نگهبان تایید شد و برای اجرا به مجلس ارسال شده است و مجلس باید در خصوص اجرای این قانون نظارت داشته باشد و وظیفه قانونی قوه مقننه است و نقشی برای ما مشخص نشده است.

ضرورت اصلاح جامع قانون انتخابات

طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات نیز، گفت: کمیسیون شورا‌های مجلس در حال بررسی طرح‌های اصلاح قانون انتخابات است. ما حاضریم تجارب شورای نگهبان را در اختیار آنان قرار دهیم تا قوانین انتخابات به بهترین شکل اصلاح شود. اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات و نقش آفرینی احزاب از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. به دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم. طبیعتاً باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات موضوعی است که بار‌ها ما در شورای نگهبان بر آن تاکید کردیم. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جامع و جدی است و باید بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات باشد.

طحان نظیف درباره طرح ساماندهی خودرو، اظهار داشت: ابهاماتی ما به این مصوبه داشتیم که در نهایت رفع شد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکسری ایرادات به این طرح گرفته است و باید رفع شود. شورای نگهبان نسبت به این مصوبه ایراد و ابهام و اشکالی ندارد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در نهایت به شورای نگهبان اعلام کند که آیا مجلس ایرادات مورد نظر آنان را مرتفع کرده است یا خیر.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مراجعات زیادی به آنان می‌شود. نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند، اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. آنان می‌توانند از ابزار‌های نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند. اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آن‌ها در عزل و نصب‌ها شود، حتماً تخلف است و شورای نگهبان حتماً در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. مجدداً می‌گویم که نظارت با دخالت فرق دارد. سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است و می‌توانند از این اختیارات استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در این بحث اگر بحث نظارت بر صلاحیت باشد که در چارچوب صلاحیت شورای نگهبان است اما بحث نظارت بر رفتار نمایندگان طبق قانون در چارچوب و اختیارات مجلس است. قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اشکالاتی دارد و نیازمند اصلاح است.

طحان نظیف درباره بررسی ویژگی شخصیتی کاندیداهای انتخابات بعد از آنکه انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: شورای نگهبان در حد پیش‌بینی قانون که نقص هم دارد، عمل می‌کند. اینکه روحیه فردی بعد از مسئولیت تغییر کند، ارتباطی به شورای نگهبان ندارد و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این موضوع در حوزه صلاحیت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر ارائه کارت معافیت رایگان به برخی مشمولین سربازی غایب گفت: در این باره نظر ستاد کل برای شورای نگهبان مهم است و سازوکار قانونی باید طی شود.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار