سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان با هر طرحی که به شفافیت کمک کند موافق است

طحان نظیف درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: شورای نگهبان با هر طرح و لایحه‌ای که به شفافیت کمک کند و منع قانونی و شرعی ندارد، با آن موافقیم.
کد خبر: ۵۰۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ - 26February 2022

یبییییببببببببببببببببببببببببببببببببببببببه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به نتایج بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان، اظهار داشت: ۱۵ طرح و لایحه و ۱۲ استعلام دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و هیچکدام خلاف شرع و قانون تشخیص داده نشده است.

وی ادامه داد: یکی از این لوایح اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز بود که با بررسی‌های شورای نگهبان ایراد و ابهامی نداشته است و تایید شد؛ این لایحه توسط دولت مطرح و با پیگیری مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید که برای بهبود مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

طحان نظیف گفت: همچنین طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت که پس از اصلاح ابهامات به تصویب رسید و این موضوع خبر خوشی برای مردم است.

وی افزود: همچنین سند الحاقی لایحه تشویق و حمایت متقابل دولت ایران و جمهوری کرواسی با بررسی‌های شورای نگهبان خلاف شرع و موازین اسلامی شناخته نشد؛ همچنین لایجه موافقتنامه بین دولت ایران و غنا برای اجتناب از فرار مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه تسهیل مجوزهای کسب و کار که شورای نگهبان در مراحل قبل به آن ایراداتی گرفته بود با اصلاحات مجلس تمامی ابهامات مرتفع شده است؛ اما نامه‌ای از هیئت عالی نظارت داشتیم که همچنان ایراداتی داشته است و برای به  سرانجام رسیدن، این لایحه به مجلس ارسال شد.

طحان نظیف در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص طرح صیانت از فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه این طرح همچنان در مجلس به تصویب نرسیده است نمی‌دانیم این طرح چیست و نمی‌توان اظهار نظر کرد اما در چنین طرح هایی که حساسیت ملی دارد نیاز به وفاق بیشتری است تا شاهد تصویب قانون خوبی باشیم.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان نسبت به این طرح و لایحه هر آنچه منع شرعی و قانونی داشته باشد اعلام مغایرت خواهد کرد اما تا زمانی که متن لایحه و طرح را نبینیم نمی‌توانیم اظهار نظری داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: در این لایحه نسبت به ماده ۴ ابهاماتی وجود داشت اما با اصلاحاتی که صورت گرفت این ابهامات برطرف شد اما شورای عالی نظارت مجمع ایراداتی داشت که اعلام کردیم و موضوع در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است که باید در این خصوص اعلام نظر کنند‌.

وی درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: شورای نگهبان به دنبال حل مسئله است. این لایحه در مجلس تصویب شده اما هنوز به دست ما نرسیده است.

در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان درباره دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها چیست و آیا گزارشی در این خصوص دریافت کردید، گفت: ممکن است گزارش‌هایی در این خصوص دریافت کرده باشیم که مستلزم بررسی است. اما در طرف مقابل، نماینده‌ای به دولت و شورای نگهبان نامه زده و تأکید کرده است که در عزل و نصب‌ها دخالتی نمی‌کند که قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: ️شورای نگهبان نسبت به برگزاری الکترونیکی انتخابات موافق است به شرط اینکه امنیت آرای مردم تامین شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان، تصریح کرد: براساس قانون، نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره نمایندگی بر عهده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

طحان نظیف همچنین با اشاره به نظر شورای نگهبان درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: هر چیزی که به شفافیت کمک کند ما با آن موافقیم اما باید صبر کنیم تا طرح شفافیت به نتیجه برسد و بعد از آن اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر شورای نگهبان نسبت به مذاکرات وین، اظهار کرد: بررسی توافق هسته‌ای بستگی به ماهیت توافق دارد و چون توافق صورت نگرفته، نمی‌توان درباره بررسی یا عدم بررسی آن در شورای نگهبان اظهار نظر کرد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها