مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

کار فرهنگی به معنای اصل قرار دادن رشد جامعه و تحول فکری انسان‌هاست

سلیمی نمین گفت: کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه، اصل قرار دادن تحول فکری انسان‌ها؛ انقلاب اسلامی با این تفکر پیش رفت.
کد خبر: ۵۰۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵ - 14February 2022

کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه و تحول فکری انسان‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌، «عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران امروز در مراسم افتتاح دبیرخانه دانشجویی «جهاد روایت و تبیین» و رونمایی از نشان و سایت دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین (jrt.mfjd.ir) و همچنین، پوستر نخستین همایش ملی- دانشجویی جهاد تبیین که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ‌برگزار شد، با تاکید بر ریشه‌یابی علت کندی در حوزه فرهنگ و مخصوصاً علوم انسانی، اظهار داشت: معتقدم علت این امر به اخلال‌هایی برمی‌گردد که در روند انقلاب ایجاد شد. برای بررسی این اخلال‌ها باید به عقب برگردیم. انقلاب اسلامی در یک محیط کاملاً باز، اصول و مبانی خود را عرضه کرد و در کنار آن، گروه‌های دیگر هم مبانی خود را عرضه کردند. اما چرا یک راه‌حل (انقلاب اسلامی) توانست در میان جامعه اکثریت مطلق را به دست بگیرد؟ این موضوعی است که زیاد از آن غفلت شده است.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های زیادی تلاش کرده بودند تا مبانی تفکر اسلامی که دچار تحریف شده بود را تصحیح کنند. خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) دارای ویژگی‌های مهمی بود و ثابت کرد که انقلاب، از این ظرفیت وجودی که بتواند چتری برای همه دارندگان اندیشه‌های مختلف باشد، برخوردار است.

سلیمی نمین افزود: امام خمینی (ره) به این جمع‌بندی رسید که هیچ عامل دیگری به جز اسلام نمی‌تواند منشأ تحول در ایران باشد. حضرت امام (ره) می‌توانست با یک اظهارنظر مختصر، بسیاری از جریانات سیاسی را از میدان بیرون کند، اما چنین کاری نکرد؛ چون انحصارطلب نبود.

وی تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم که حضرت امام (ره) در شورای انقلاب یا ساختار اجرایی کشور نگاه صنفی و به هیچ عنوان انگیزه قدرت نداشتند و یا اینکه مثلاً امتیازی ویژه برای فرزند خود در نظر بگیرد؛ امروز نباید به گونه‌ای عمل کنیم که چنین ترسیم شود که حضرت امام (ره) قدرت‌طلب بوده و سایر جریان‌ها را بیرون کرده است؛ چراکه این‌ها با واقعیات انقلاب همخوانی ندارد.

سلیمی نمین تصریح کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به الزامات حکومت‌داری توجه داشتیم؛ یعنی بتوانیم به همه اقشار جامعه ولو اینکه با ما مخالف هستند، نشان دهیم که به دنبال صیانت از منافع ملی هستیم. آیا این دیدگاه نسبت به حکومت‌داری امروز وجود دارد؟ نه؛ خیلی در نگاه به حکمرانی کوچک شده‌ایم.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل به الزامات حکومت‌داری توجه داشتند؛ یعنی همه اقشار را ولو مخالف به وحدت دعوت کردند و به دنبال تخریب آن‌ها نبودند، بلکه هدفشان منافع جامعه بود. باید برای همه به درستی تبیین شود، آنچه موجب توفیق انقلاب اسلامی شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر نوع تفکری بود. امام خمینی (ره) به هیچ وجه انگیزه قدرت نداشت؛ لذا وظیفه ماست که در انقلاب اسلامی مطالعه کرده و روش امام را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم از آن در راستای جهاد تبیین استفاده کنیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در حوزه فرهنگ نگاه‌های بسیار محدودی داریم و باید در این حوزه، نگاه‌های کلان به جامعه داشته باشیم؛ همه سلایق جامعه را زیر چتر خود قرار دهیم و نگاه ما محدود به یک قشر خاص نباشد. کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه، اصل قرار دادن تحول فکری انسان‌ها؛ انقلاب اسلامی با این تفکر پیش رفت و خود مردم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند زیر بار سلطه، شئون انسانی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار