معرفی کتاب؛

«راهِ سبز»؛ مروری بر زندگینامه و خاطرات شهیدان «جشان‌زاده»

کتاب «راهِ سبز»، شامل زندگینامه و خاطرات شهیدان «جشان‌زاده» است که به همت «حمدالله مبشری» گردآوری شده است.
کد خبر: ۵۰۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷ - 02March 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، کتاب «راهِ سبز»، شامل زندگینامه و خاطرات شهیدان «محمدرضا جشان‌زاده»، «رمضان جشان‌زاده» و «نورمحمد جشان‌زاده» است که در سال 1400 با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسید.

این کتاب، بر اساس روایات، منقولات و مشاهدات، در 92 صفحه توسط «حمدالله مبشری» گردآوری و به رشته تحریر در آمده و در شمارگان 500 جلد توسط انتشارات «آناپنا» چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.

«تبارشناسی ایل بهمئی»، «بیوگرافی خانواده شهیدان جشان‌زاده»، «زندگینامه، وصیت‌نامه و دست‌نوشته‌های شهید محمدرضا جشان‌زاده و خاطرات هم‌رزمان شهید»، «زندگینامه، وصیت‌نامه و دست‌نوشته‌های شهید رمضان جشان‌زاده و خاطرات هم‌رزمان شهید» و «زندگینامه، وصیت‌نامه و دست‌نوشته‌های شهید نورمحمد جشان‌زاده و خاطرات هم‌رزمان شهید» از جمله مطالبی است که در این کتاب آورده شده است.

بخشی از متن کتاب:

جهاد، در دهه شصت، ارگانی انقلابی و فعال در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و عمرانی بود. جوانان انقلابی برای خدمت‌رسانی به مردم در همه زمینه‌ها تلاش می‌کردند. در بهمئی هم جمعی از جوانان آن روزگار داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مادی، به جهاد سازندگی مراجعه و با آن همکاری می‌کردند. یکی از آن جوانان که در کمیته فرهنگی کار می‌کرد، رمضان جشان‌زاده بود.

رمضان از دانش‌آموزان مستعد و فعال دبیرستان شهید بهشتی لیکک بهمئی بود که صبح‌ها در دبیرستان درس می‌خواند و عصرها تا پاسی از شب در روستاها مشغول تلاش و خدمت‌رسانی بود. او برای مردم، سخنرانی می‌کرد و به تبیین جایگاه شوراها و اتحادیه‌های منطقه‌ای می‌پرداخت و از عهده مأموریت خود به خوبی بر می‌آمد.

شهید رمضان، هم ناطق بود و هم اهل تحلیل سیاسی. به خوبی در بالا بردن سطح فکری مردم منطقه تلاش می‌کرد. در روستاها کلاس قرآن برپا می‌کرد. در مراسمات شهیدان مداحی می‌کرد و دعا و روضه‌خوانی انجام می‌داد. خستگی‌ناپذیر بود و بسیار به کار فرهنگی علاقه داشت و مسلط به مسائل مذهبی بود. با کلام نافذ خود مردم و جوانان را جذب مسائل انقلاب و جبهه می‌نمود.

او علاوه بر آنکه در مسائل فرهنگی در صف مقدم بود، مرتب به جبهه‌ها اعزام می‌شد. شهید به دلیل رابطه خوبی که با جوانان داشت، بخش عمده‌ای از آنها را به مسائل فرهنگی و جبهه جذب کرد. در انجام تبلیغات سپاه ناحیه بهمئی، همواره از رمضان استفاده و کمک می‌گرفتند. در دعوت مردم و جوانان به جبهه و پیگیری مسائل مردم در ادارات و نهادها کوتاهی نمی‌کرد و در بین مردم چهره‌ای محبوب بود. آثار، رفتار و عمل رمضان در کارهای فرهنگی بهمئی، هنوز ماندگار است و جوانان زیادی که الآن به سن میان‌سالی رسیده‌اند، ذکر یاد و نام رمضان برایشان خاطرات زیادی را زنده می‌کند. او همواره در همه مجالس فرهنگی از مردم درخواست می‌کرد که برای شهادتش دعا کنند و سرانجام به آرزوی خود رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها