به مناسبت سالروز عملیات والفجر ۶ منتشر شد؛

علت پیشنهاد صلح به ایران پس از والفجر ۶ از نگاه سردار کوسه‌چی + صوت

مرحوم کوسه‌چی میان رزمندگان در پادگان پروژه اهواز مورخ دوم فروردین ۱۳۶۳ بر شرایط پذیرش صلح بالأخص صلح شرافتمندانه میان ایران و عراق تأکید می‌کند.
کد خبر: ۵۰۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ - 21February 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از عملیات والفجر ۱، بخش جنوبی استان ایلام با وجود اهمیت بسیار به منطقه‌ای آرام و پدافندی تبدیل شد و تصور می‌شد که دیگر در این بخش راه‌کار‌های نظامی به‌ منظور پیشروی قوای خودی، وجود ندارد. در عین‌ حال در آستانه عملیات خیبر تلاش برای طراحی نبرد و آماده‌سازی این منطقه جهت اجرای عملیات آغاز شد.

بر این اساس، یک روز پس از نبرد والفجر ۵ در جنوب مهران سرانجام در بامداد ۱۳۶۲/۱۲/۲ عملیات والفجر ۶ با رمز «یا زهرا (س)» در منطقه عمومی چیلات واقع در جنوب دهلران آغاز شد.

نیرو‌های خودی به استعداد هشت گردان به‌منظور تصرف مواضع مستحکم و دست‌نخورده دشمن، با عبور از رودخانه چیلات، وارد عمل شدند و پس از درهم شکستن خطوط دفاعی به حرکت خود در عمق مواضع نیرو‌های عراقی ادامه دادند. رزمندگان اسلام در این یورش موفق شدند ضمن انهدام ده‌ها دستگاه تانک، نفربر و شمار فراوانی خودرو دشمن، بخشی از یگان‌های سپاه چهارم و تیپ ۷۷ ارتش عراق را متلاشی و منطقه‌ای حدود ۵۰ کیلومترمربع، شامل ارتباطات مرزی مشرف‌به شهر علی غربی و جاده مرزی تدارکاتی «طیب - علی غربی» عراق را تصرف کنند. پس از چند روز نبرد و دفع پاتک‌های سنگین دشمن، رزمندگان اسلام ضمن مشغول ساختن ماشین نظامی عراق توانستند چند روزی بر بزرگراه «العماره - بغداد» مسلط شوند و آن را هدف آتش خود بگیرند اما با شروع عملیات گسترده در جنوب، نیرو‌های عمل‌کننده به یاری رزمندگان در نبرد خیبر شتافتند.

ما صلح می‌خواهیم ولی صلحی شرافتمندانه

ما هم صلح را می‌خواهیم

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت سالروز عملیات والفجر ۶، بخشی از سخنرانی مرحوم سردار «محمدحسن کوسه‌چی» فرمانده لشکر ۲۵ کربلا را منتشر می‌کند. مرحوم کوسه‌چی میان رزمندگان در پادگان پروژه اهواز دوم فروردین ۱۳۶۳ بر شرایط پذیرش صلح بالأخص صلح شرافتمندانه تأکید می‌کند. در این صوت می‌شنویم:

«ما به دلایل زیادی نمی‌توانیم دیگر تحمل بکنیم. با گرفتن جزایر سیل هیئت‌ها برای صلح به ایران آمده‌اند. یک سری از کشور‌های کمونیستی و یک سری از کشور‌های... . آنچه مسلم است، این است که این کشور‌ها صلح را به نفع خودشان می‌بینند که می‌آیند و آن را مطرح می‌کنند و الا ما هم صلح را می‌خواهیم، ما هم می‌خواهیم جنگ نباشد، ما که روز اول با کسی جنگی نداشتیم اما ما صلحی می‌خواهیم که شرافتمندانه باشد نه آنکه یک‌ طرفش به قول امام رئیس‌جمهور ما باشد و یک‌ طرفش صدام باشد. ما آن صلح را نمی‌خواهیم.

در صلحی که این هیئت‌ها مطرح می‌کنند، آنچه مسلم است؛ به نفع خودشان است و مسلماً با توجه به اختلاف عقیده‌ای که با این‌ها داریم، آن صلح مورد نظر ما نیست. ما صلح را می‌خواهیم ولی صلح شرافتمندانه و مادامی‌ که آن اهدافی که مشخص‌ شده و مسئولین ما مطرح کردند به دست ما نرسد که آن سقوط صدام و گرفتن غرامت و برگشتن آن عراقی‌ها به کشورشان است، ما باید جنگ را ادامه بدهیم تا ان‌شاءالله به کربلا برسیم.»

سردار کوسه‌چی

سردار محمدحسن کوسه‌چی از فرماندهان و دوران دفاع مقدس بود که در کارنامه مجاهدت‌های خود سمت‌هایی همچون جانشین فرمانده لشکر ۷ ولیعصر (عج) دزفول در دوران دفاع مقدس، فرمانده قرارگاه‌های منطقه‌ای نجف اشرف و صاحب‌الزمان (عج) نیروی زمینی سپاه و مشاور فرمانده کل سپاه وجود دارد. وی از زمره فرماندهانی بود که به مدت ۲۰ ماه در قامت فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا نیز مجاهدانه و خالصانه حماسه آفرید.

سردار کوسه‌چی فرمانده جانباز و پیشکسوت عرصه جهاد و ایثار روز ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۹ شمسی به یاران شهید خود پیوست.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها