دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش مخرب غرب در روابط روسیه و اوکراین/ چرایی هراس غربی‌ها از اتحاد دو قدرت بزرگ شرق

روابط میان روسیه و اوکراین همواره پس از استقلال این کشور به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با تنش و ناآرامی روبرو بوده و در این مسیر نقش منفی و مخرب غرب غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۵۰۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۲ - 23February 2022

نقش مخرب غرب در روابط روسیه و اوکراین و ترس از اتحاد دو قدرت بزرگ شرقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روابط میان روسیه و اوکراین همواره پس از استقلال این کشور به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با تنش و ناآرامی روبرو بوده است. این تنش‌ها و درگیری‌ها تا آنجا ادامه پیدا کرد و بزرگ شد که در نهایت در سال ۲۰۱۴ میلادی و در جریان درگیری نظامی که بین دو کشور روی داد شاهد این رویداد بودیم که روسیه با قدرت نظامی برتر خود در برابر اوکراین توانست شبه جزیره «کریمه» را به خاک خود ضمیمه کند.

درست بعد از این رویداد بود که روابط روسیه و اوکراین و خاصه روابط روسیه و غرب بیشتر از گذشته دچار تنش شد؛ البته موارد متعددی و دلایل گوناگونی در بحرانی شدن این روابط نقش داشت، زیرا از یک طرف کشور‌های غربی و ناتو اعتقاد داشتند که روسیه در حال توسعه‌طلبی بویژه در مرز‌های غربی خود است. آن‌ها نمونه و شاهد ادعای خود را در لشکرکشی روس‌ها به گرجستان در سال ۲۰۰۸ و اوکراین در سال ۲۰۱۴ عنوان می‌کردند.

البته دلایل دیگری هم در ادامه پیدا کردن رابطه پرتنش روسیه و اوکراین وجود دارد که یکی دیگر از آن‌ها ترس و نگرانی غرب از احتمال اتحاد دو کشور روسیه و اوکراین است. زیرا روسیه و اوکراین دو قدرت بزرگ شرق که همسایه هم هستند نیز می‌باشند و در صورت همبستگی آن‌ها غرب خود را در مقابل قدرت بزرگ و واحدی می‌بیند که البته این موضوع اصلا برای آن‌ها خوش آیند نیست.

اما عامل مهم و اساسی که موجب می‌شود همواره روابط روسیه و همسایه قدیم خود اوکراین تنش داشته باشد نیاز غرب به داشتن متحدی بزرگ و قدرتمند همراه خود در برابر روسیه است. این موضوع موجب شده تا روسیه همواره غرب و آمریکا را متهم کند که با مسلح کردن نیرو‌های معترض و ناراضی اکراینی به دنبال ایجاد بحران و چالش‌های مختلف و پیش‌بینی نشده برای مسکو هستند.

غرب در حمایت از گروه‎های ناراضی و معترض اوکراینی کار را به آنجا رسانده است که در گزارش‌های مختلفی که نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه جمع‌آوری کردند مشخص شده که آن‌ها به هر قیمتی به دنبال ایجاد تنش و بحران برای روسیه بوده و در این مسیر از گروه‌هایی با عقاید راست افراطی و حتی نژادپرستانه حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.

روسیه هم که یکی از دو قدرت بزرگ و برتر نظامی دنیا است خواه‌ناخواه وارد این بازی شد و با اعزام ده‌ها هزار نیروی نظامی خود به مرز‌های شرقی خود و مرز‌های اکراین، آمادگی خود را برای دفاع از مرز‌ها و تمامیت ارضی خود به گوش اکراین و دنیای غرب رساند. اما از آن طرف هم غرب و ناتو بیکار نشستند و با متهم کردن روسیه به افزایش تنش با اوکراین به دنبال زیر فشار قرار دادن مسکو برای خروج نیروهایش از مرز با اکراین هستند.

در حالی که آمریکا و کشور‌های غربی مدعی هستند که روسیه هرلحظه احتمال دارد به اوکراین حمله نظامی کند، اما مسکو بار‌ها علام کرده که هیچ برنامه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین ندارد. در حقیقت تمامی این جنجال‌ها و هیاهو‌هایی که دنیای غرب به سرکردگی آمریکا به راه انداخته فقط جنگ روانی برعلیه روسیه است.

حتی روسیه برای اینکه حسن نیت خود را به اوکراین و جهانیان نشان بدهد و تنش‌های موجود که ساخته و پرداخته آمریکا و کشور‌های غربی است را به حداقل برساند بخشی از نیرو‌های خود را که برای مانور نظامی نزدیک مرز‌های اوکراین برده بود عقب کشیده و به پادگان‌ها برگردانده است، اما دشمنان روسیه همچنان بر طبل جنگ طلب بودن مسکو می‌کوبند.

در این میان جمهوری اسلامی ایران در واکنش به رویداد‌ها و تحولات روز‌ها و هفته‌های اخیر اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده که با حساسیت موضوعات مرتبط با کشور اوکراین را پیگیری و دنبال می‌کند و ضمن اینکه تمامی طرف‌های این تنش را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کند معتقد است باید از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود اجتناب کرد. زیرا شرایط پیچیده امروز منطقه به دلیل مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار