عراق:

فتوای مرجعیت آغاز توقف گسترش داعش در همه منطقه بود

مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد فتوای جهاد کفایی مرجع عالیقدر شیعه در عراق آغازگر توقف روند گسترش داعش در همه منطقه بود.
کد خبر: ۵۰۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹ - 22February 2022

فتوای مرجعیت آغاز توقف گسترش داعش در همه منطقه بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق امروز سه شنبه تاکید کرد که فتوای جهاد کفایی مرجع عالیقدر شیعه در عراق آغازی برای توقف گسترش داعش در همه منطقه بود.

به گزارش موازین نیوز، الاعرجی در سخنرانی خود در جریان شرکت در اولین کنفرانس ملی مبارزه با افراط گرایی و تروریسم که توسط آستان مقدس امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: تروریسم و ​​افراط‌گرایی محصول القاعده و داعش نیست، امام حسین (علیه السلام) نیز قربانی افراط‌گرایی و تروریسم بود و رویارویی بزرگ عراق با گروهک تروریستی داعش هم هزاران قربانی گرفت.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه فتوای جهاد کفایی سرآغازی برای توقف گسترش داعش و حرکت آن به سوی کل منطقه بود، افزود: تنوع مذهبی و قومیتی برای عراق نقطه قوت است و عراقی‌ها از هر قوم و مذهبی به فتوای مرجعیت لبیک گفتند و با فداکاری هایشان به پیروزی رسیدند.

الاعرجی با اشاره به تلاش دولت عراق برای بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود گفت: در این قضیه مرجعیت و نمایندگان آن هم از طریق ایجاد آشتی‌ها و رفع اختلاف‌های طائفه‌ای کمک شایانی کردند.

مشاور امنیت ملی عراق افزود: دولت عراق با استقبال از ۴۵۰ خانواده عراق ساکن اردوگاه الهول در سوریه که شامل ۳۰ هزار عراقی از جمله ۲۰ هزار کودک بود کار جسورانه‌ای کرد، زیرا این اردوگاهی است که در آن بی‌سوادی، جهل و ایدئولوژی تکفیری در فضایی از رعب و وحشت گسترش یافته است.

او افزود: این خانواده‌ها به اردوگاه توانبخشی الجدعه منتقل شدند تا با مشارکت سازمان‌های دولتی و نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد در جامعه ادغام شوند.

الاعرجی با بیان اینکه تروریسم همچنان یک خطر واقعی است، گفت: برگزاری نخستین کنفرانس مبارزه با افراط گرایی و تررویسم پس از سال‌ها پیروزی بر داعش و در مکان مقدسی در محضر امام حسین (ع) اقدامی بزرگ و مبارک است.

وی افزود: ما امیدواریم که اولین کنفرانس برای مهار افراط گرایی و تروریسم، کنفرانسی جهانی باشد که در آن از شخصیت‌های بین المللی دعوت شود تا جهان با تجربه عراق در مقابله با تروریسم و با واقعیت مردم منسجم و متحد عراق از اقوام و طوائف مختلف آشنا شود.

الاعرجی از رهبران سیاسی خواست تا با یکدیگر توافق کنند تا مشکلات را پایان دهند و به مردم عراق خدمت کنند؛ زیرا مردم عراق تمام فداکاری‌های خود را انجام دادند و باید لطف آن‌ها را جبران کرد. او خواستار خشکاندن منابع انسانی، مالی و رسانه‌ای تروریسم شد و گفت: این نیازمند تلاش مستمر بین المللی است.

غرب ۱۰ هزار تروریست خود را تحویل بگیرد

الاعرجی گفت: ما بار‌ها از سفرای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا خواسته‌ایم به وظیفه قانونی و اخلاقی خود عمل کرده و اتباعشان را که در زندان الحسکه نزد نیرو‌های دموکراتیک سوریه زندانی هستند، تحویل بگیرند که شامل بیش از ۱۰ هزار تروریست می‌شوند و باید به کشورهایشان برگردند و در آنجا محاکمه شوند؛ زیرا ماندن آن‌ها خطر و تهدیدی برای امنیت ملی عراق است.

وی با اشاره به تعهد دولت عراق در تداوم پیگرد تروریست‌ها از طریق عملیات‌های منحصر به فرد و عملیات‌های اطلاعاتی گفت: ما در عین حال با مدارا تعامل می‌کنیم و این رفتار عادلانه و عاقلانه با کسانی است که از نظر عقیدتی، مذهبی یا قومی با آن‌ها اختلاف داریم. ما باید با صداقت، اخلاص و وفاداری در کنار هم زندگی کنیم تا ملتی یکپارچه باقی بمانیم. وحدت و صلح اجتماعی ضامن مقابله با تروریسم است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار