رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی خبر داد؛

برگزاری ۴۸ نشست برای بررسی طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی

تقی‌پور از برگزاری ۴۸ نشست برای بررسی این طرح خبر داد و گفت: بنا داریم بر اساس مصادیق جهاد تبیین، روشنگری های لازم را در این زمینه داشته و پاسخگویی نظرات منتقدان باشیم.
کد خبر: ۵۰۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶ - 26February 2022

برگزاری ۴۸ نشست برای بررسی طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست خبری اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ظهر امروز (شنبه) برگزار شد.

«رضا تقی‌پور انواری» رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی و جمعی از اعضای کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتقادات منتقدین را درباره عدم روشنگری در خصوص طرح فضای مجازی قبول داریم و می پذیریم که تبیین خوبی در این زمینه صورت نگرفته است اما رسانه‌ها باید کمک کنند تا روشنگری لازم در این باره انجام شود که شاید پاسخ به انتقادات منتقدین در این اظهارات وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی یک سیر مراحلی داشت که عده‌ای این طرح را دارای عیوبی می‌دانند، افزود: اما ما در مجلس از آن دفاع می کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ادامه داد: اگر قرار بود ما بر روی یک متن خاصی کار کنیم و اصرار داشته باشیم به معنای نادیده گرفتن مشارکت مردم بود؛ اما ما در طراحی و اجرای این طرح از نظر مردم، اتحادیه ها و دستگاه های اجرایی استفاده می کنیم.

تقی پور پیرامون برگزاری جلسات فراوان برای بررسی و تصویب این طرح خاطرنشان کرد: ما از ۱۸ مهر تا امروز ۴۸ جلسه در این زمینه برگزار کردیم، همچنین جلسات دیگری هم در مرکز پزوهش های مجلس و سایر دستگاه ها برگزار شده است.

وی اضافه کرد: این نسخه ای از طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی که امروز بر روی آن صحبت می شود و در روز ۳ اسفند بر روی آن رای گیری شده است پس از تشکیل کمیسیون آماده شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی عنوان کرد: یکم آذر جلسه ای در مجلس با حضور رئیس مجلس تشکیل شد که در نهایت اینگونه جمع بندی شد که قدری تامل کنیم و در نهایی کردن این طرح از توان و نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کرده و نظرات آنها را در متن اولیه وارد کنیم.

تقی‌پور اظهار داشت: ما در ۹ آذر جلسه کمیسیون را تشکیل دادیم و قرار شد آنجا یک کارگروه متمرکزی بین کمیسیون و مرکز پژوهش های مجلس تشکیل شود و اقدامات خود را با نظرات آنها انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: در نهایت برای تدوین نهایی این طرح نظرات تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، مردم و کارشناسان گردآوری و جمع آوری شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی با بیان اینکه این طرح تفاوت‌هایی با طرح‌های قبلی و گذشته دارد، گفت: نام قبلی این طرح (حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی) و مقداری گسترده بود و نمی‌شد تمامی موارد را در آن آورد البته ادعا هم نداریم که این طرح کامل بوده است.

تقی پور ادامه داد: طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی دارای چندین لایه است که یکی از این لایه‌ها قانون گذاری، لایه دیگر اجرا و قوه مجریه و لایه دیگر نیز کاربران و مردم است که اتفاقا اصل این ماجرا هستند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین قانونی که برای فضای مجازی تصویب شد برای ۱۳ سال قبل یعنی برای سال ۱۳۸۷ بود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی این طرح را داری هفت فصل دانست و عنوان کرد: فصل اول این طرح تعاریف طرح مذکور است. فصل دوم به نظام تنظیم مقررات پرداخته شده است. فصل سوم به الزامات دستگاه های اجرایی پرداخته شده است.

تقی پور با بیان اینکه در فصل چهارم به بحث گذرگاه مرزی پرداخته شده است، گفت: در این حوزه تا امروز آسیب های فراوانی را از جانب دشمن متحمل شدیم؛ فصل پنجم به حمایت از ارائه کنندگان خدمات اینترنتی اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: در فصل ششم پیرامون حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و در فصل هفتم که علت حملات و هجمه ها به این طرح است آمدیم و برای اولین بار بحث ضمانت اجرایی این طرح را درنظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی افزود: شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار در سال ۸۹ در قانون پنج ساله آمد دشمن بنای سیاه نمایی را در رابطه با آن طرح و اجرا کرد. حتی هیلاری کلینتون در سخنانی در آن زمان گفت ایران به دنبال ایجاد گنبد آهنین برای فضای مجازی خود است ولی ما از آن عبور می کنیم.

تقی پور ادامه داد: در شبکه ملی اطلاعات اصلا محدودیت پهنای باند را نداریم زیرا برای پهنای باند به خارجی ها پول نمی دهیم و به همین دلیل شبکه ملی اطلاعات بهترین گزینه برای کسب و کار است. دقیقا همان کاری که کره جنوبی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات 5G دارد و تنها کار و هدف ما این است که می گوییم به دنبال کاهش وابستگی خود با هدف حفظ استقلال کشور به خارج هستیم تا اگر فردای روزی اینترنت را بر روی ما قطع کردند دچار مشکل نشویم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات تمام مزیت های اینترنت بین المللی را دارد اما دارای مزایایی چون مدیریت بومی و امنین اطلاعات است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار