نخستین یادواره شهدای افغانستانی دفاع مقدس در قم برگزار شد

نخستین یادواره شهدای افغانستانی دوران دفاع مقدس و تقدیر از خانواده‌های شهدای فاطمیون، در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ - 01March 2022

نخستین یادواره شهدای افغانستانی دفاع مقدس در قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، نخستین یادواره شهدای افغانستانی دوران دفاع مقدس و تقدیر از خانواده‌های شهدای فاطمیون (مدافعان حرم اهل بیت (ع))، دوشنبه شب در مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام «سجادی» دبیر یادواره با ارائه آماری از وضعیت ایثارگری رزمندگان افغانستانی، اظهار داشت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ شهید افغانستانی در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت، تقدیم شده است.

وی افزود: همچنین ۵۲ آزاده دفاع مقدس و تعدادی نیز مفقودالاثر از افتخارات حضور نیرو‌های افغانستانی در جریان دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی هستند.

دبیر نخستین یادواره شهدای افغانستانی دفاع مقدس، برطرف کردن موانع وحدت دو ملت ایران و افغانستان، ایجاد لشکر مشترک برای آمادگی در عصر ظهور و دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی زیر پرچم ولایت را ضروری دانست.

وی همچنین از همکاری‌های صمیمانه دفتر مقام معظم رهبری در قم، اداره کل اتباع قم، سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع)، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صداوسیمای مرکز قم تقدیر کرد.

سردار «حسین کاجی» راوی و پیشکسوت دفاع مقدس و مسئول موسسه حماسه ۱۷ نیز بیان اینکه مزار ۴۱ شهید افغانستانی دفاع مقدس در گلزار‌های شهدای قم وجود دارد، خاطراتی را از شهدا و رزمندگان تیپ ابوذر، بیان کرد و گفت: شهید علی رحیمی با شناسنامه جعلی به جبهه رفت و در واحد تخریب لشکر ۱۷ مشغول دفاع از اسلام شد؛ این شهید عزیز قبل از شهادت گفت «من شهید می‌شوم و مرا فراموش نکنید».

در ادامه، سردار «حسین اکبری» معاون فرهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت تبیین نقش رزمندگان افغانستانی در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: دنیا همواره صحنه جنگ حق و باطل است و تمام دنیا چه غرب و چه شرق در دین‌ستیزی متحد بودند.

وی با تاکید بر اینکه همواره وعده خداوند، پیروزی رزمندگان بوده و خواهد بود، گفت: دوران دفاع مقدس نیز جلوه‌ای نمایان از نبرد حق و باطل است.

اکبری ادامه داد: آمریکا که به دنبال حضور در دو منطقه استراتژیک یعنی افغانستان و عراق بود، بعد از ۲۰ سال مفتضحانه از افغانستان و عراق خارج شد.

وی افزود: امارات، عربستان و ترکیه حامی اسرائیل و آمریکا و به دنبال تشکیل خاور میانه جدید هستند و این جریان مقاومت بود که در مقابل آمریکا ایستاد و اجازه نداد که خاور میانه جدید تشکیل شود.

معاون فرهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: جریان مقاومت و اسلام ناب، آینده جهان را تغییر خواهد داد.

سردار «حکیمی» فرمانده تیپ رزمندگان افغانستانی «ابوذر» در دفاع مقدس نیز عنوان کرد: ما از نخستین گروه‌هایی هستیم که در جنگ شوروی، از ایران برای کمک به افغانستان رفتیم.

وی با اشاره به اینکه تشکیل لشکر فاطمیون (مدافعان حرم افغانستانی) از برکات دفاع مقدس است، گفت: برادران افغانستانی در طول هشت سال دفاع مقدس، جانانه از دستاورد‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند.

در پایان این مراسم، از خانواده معظم شهدای افغانستانی دفاع مقدس و همچنین خانواده شهیدان علیرضا توسلی و مهدی صابری از شهدای فاطمیون تجلیل شد.

پخش کلیپی از شهید رجبعلی غلامی و رونمایی از کتاب، بخش‌های دیگری از مراسم بود.

در مراسم فوق، حجت‌الاسلام لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم و مسئولانی از استانداری، بنیاد شهید، صداوسیما، سپاه استان و... حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار