امیرعبداللهیان:

رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی گفت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.
کد خبر: ۵۰۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹ - 02March 2022

رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، ظهر امروز (چهارشنبه) در خصوص مناسبات دوجانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی کشورمان، از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.

وی از همکاری نزدیک ایران و چین ابراز خرسندی کرده و با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته از سوی کشورمان در این خصوص، تداوم تعامل و همکاری نزدیک ایران و چین در وین و نیز در پایتخت‌های دو کشور را دارای اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به روابط دو کشور در موضوعات مختلف پرداخت و ضمن ابلاغ سلام آیت الله سید ابراهیم رئیسی به همتای خود شی جین پینگ گفت: رئیس جمهور ایران دستورات مقتضی را درخصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله صادر کرده است.

وی افزود: اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاری‌های جامع اقدام کنیم.

وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به برنامه همکاری‌های جامع دو کشور، بر ضرورت گفتگو و مشورت نمایندگان ایران و چین برای پیگری این برنامه مهم تاکید کرد.

وی ارتباط نزدیک دو طرف در مذاکرات وین را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با هماهنگی‌ها و تشریک مساعی صورت گرفته، دستاورد‌های زیادی تاکنون به دست آمده است.

وزیر امور خارجه چین در عین حال موضوعات باقیمانده را مهم ارزیابی و اعلام کرد: چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حفظ روند رو به جلو و تعامل طرف‌های مذاکره بتوان در وین به توافق دست یافت.

تحولات اوکراین و نیز ابراز امیدواری طرفین برای برگزاری موفق سومین اجلاس همسایگان افغانستان در پکن، بخش دیگری از گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار