دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شروط ایران برای توافق با گروه ۱+۴ / اجتناب از دام تبلیغاتی آمریکایی‌ها

هیأت اعزامی ایران به مذاکرات وین برای گروه ۱+۴، چهار شرط دارد که ازجمله آن رفع کامل تحریم‌هاست.
کد خبر: ۵۰۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳ - 05March 2022

شروط ایران برای توافق با گروه ۱+۴ / اجتناب از دام تبلیغاتی آمریکایی‌هابه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در پی پررنگ‌تر شدن احتمال حصول توافق در وین، به نظر می‌رسد که سه محور لغو همه تحریم‌های برجامی، ایجاد سازوکار برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن آمریکا از برجام» بیش از گذشته از اهمیت ویژه برای تهران برخوردار است.

در این بین تحصیل تضمین خارج نشدن آمریکا از برجام از وزن بیشتری نسبت به دو گزینه دیگر برخوردار است، به خصوص آنکه رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، طی مصاحبه‌ای بیان کرد که دولت کنونی نمی‌تواند تضمین کند دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نخواهد شد. از این رو اکنون تحصیل این تضمین برای ایران بسیار جدی است.

ضمن آنکه دور مخالفت‌های جمهوری خواهان آمریکا به خصوص از تریبون کنگره درباره توافق احتمالی هم بیشتر شده است.

به تازگی هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفت وگوی تلفنی با وانگ یی، وزیر خارجه چین، با تأکید بر لزوم لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و مؤثر بگیرد و فاصله معنادارش را با سیاست‌های شکست خورده دولت پیشین آمریکا نشان دهد و این موضوع با لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدام جدی در حوزه ارائه تضمین ممکن خواهد شد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ نیز با هدف رسیدن به توافقی بهتر و طولانی‌تر از برجام، آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرده بود. با این حال، ترامپ باوجود اجرای سخت گیرانه سیاست موسوم به فشار حداکثری بدون رسیدن به خواسته هایش کاخ سفید را ترک کرد.

مذاکرات به منظور لغو تحریم‌ها در حالی دنبال می‌شود که مقامات ایران اعلام کرده‌اند که نه به دنبال فرسایشی شدن گفتگو‌ها هستند و نه تسلیم فضاسازی‌ها می‌شوند، لازمه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق خوب مسئولیت پذیری و انعطاف طرف‌های غربی است.

اظهارات مقامات کشور‌های عضو برجام در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها حاکی از کاهش اختلافات میان طرف‌ها و دستیابی به پیشرفت است. با وجود کارشکنی‌های غرب و استفاده از تاکتیک‌هایی، چون ضرب الاجل‌های ساختگی برای پایان مهلت مذاکرات، تیره نشان دادن فضای گفتگو‌ها و فشار صهیونیست‌ها به تروئیکای اروپایی برای تخریب مذاکرات، ایران در برابر خواسته‌های به حق خود کوتاه نیامده است.

شروط ایران برای توافق در وین

ایران برای مذاکرات وین چهار شرط تعیین کرده است تا از دام تبلیغاتی و راهبردی آمریکایی‌ها اجتناب شود.

نخستین شرط ضرورت رفع کامل همه تحریم‌هاست و در این بین تفاوتی میان تحریم‌هایی که در دوره اوباما وضع شده است و یا تحریم‌های ترامپ نخواهد بود، چه آنکه در دوران اوباما نیز تحریم‌های بسیاری علیه ایران وضع شده بود، همچنین در این بین بر ضرورت رفع همه تحریم‌ها تأکید شده است تا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش امکان بهره‌گیری از تفسیر ظالمانه مبنی بر اینکه برخی تحریم‌ها منشأ یا علت دوگانه دارند و صرفاً هسته‌ای نیستند، نداشته باشند و همچنین تحریم‌های پیشین یا تحریم‌های جدید با برچسب‌های جدید بازنگردد، لذا آمریکا باید تمام تحریم‌ها را طبق وظیفه خود در مذاکرات هسته‌ای بردارد.

شرط دوم بر منتفی بودن کامل هرگونه اقدام گام به گام است. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده است و لذا باید تمام تعهداتش را اجرایی کند و در این بین تحت هیچ شرایطی اقدامات گام به گام در کار نخواهد بود بلکه آمریکا باید به تمام تعهداتش برگردد.

شرط سوم تأکید بر این گزاره مهم است که مذاکرات وین نباید مشمول مرور زمان شود بلکه باید در فرصت کوتاهی یا به نتیجه برسد یا متوقف شود. آمریکا و اروپایی‌ها تمایل دارند ایران را در یک پروسه فرسایشی از مذاکرات قرار دهند تا اولاً ایران پله پله و به‌مرور از حقوق خود محروم شود و ثانیاً در صورت عدم نتیجه‌گیری در فاز پایانی، ایران به‌عنوان مسئول شکست مذاکرات معرفی شود.

امّا شرط چهارم بر ضرورت یک راستی‌آزمایی واقعی و نه عجولانه از ناحیه ایران است. ایران باید رفع کامل و واقعی تحریم‌ها به‌نحوی که در عمل موجب انتفاع ملت ایران شود و بازگشت‌ناپذیر بودن آن‌ها را راستی‌آزمایی کند و سپس گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را به عقب برگرداند، بنابراین یک لغو محدود و سوری تحریم‌ها و یا راستی‌آزمایی عجولانه و غیر دقیق ممنوع خواهد بود.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار