دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش مهم کانون‌های فرهنگی مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی

هجدهم اسفند مصادف با سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص بحث مهم تهاجم فرهنگی است.
کد خبر: ۵۱۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 09March 2022

نقش مهم کانون‌های فرهنگی مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در راستای مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌ی مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده بود و به جهت احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد، هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در اسفند سال ۱۳۷۱ بر طبق مصوبه‌ی ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

امام خامنه‌ای پیرامون تهاجم فرهنگی فرموده‌اند: تهاجم فرهنگی، مثل خود کار فرهنگی، اقدام آرام و بی‌سروصدایی است. یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی این بوده است که سعی کنند جوان‌های مؤمن را از پایبندی‌های متعصبانه به ایمان که همان چیز‌هایی است که یک تمدن را نگه می‌دارد منصرف کنند.

در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمود‌های رهبر انقلاب به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف و انگیزه‌های فرهنگی مصّرح در قانون اساسی و سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری و بالاخص تلاش در راستای ترویج و اشاعة فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و بالمآل، مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی منحط و مبتذل بیگانگان شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت تا در صورتجلسه شماره ۳۰۲ مورخ ۷۱/۱۲/۱۸ خود تاسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور را تصویب کند.

متعاقب آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جهت تاسیس ستادی با عنوان فوق برای ارائه طرح‌هایی در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای نفس واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی که امکان بهره وری فرهنگی دارند مامور کرد و بر اساس مصوبه ۳۰۲ مورخ ۱۸ اسفند شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای فرهنگ عمومی در مهر ۱۳۷۲ اهداف و وظایف دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ابلاغ شد.

نقش مهم کانون‌های فرهنگی مساجد در کشور

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امروزه نقش مهمی در راستای ارائه خدمات فرهنگی و دینی به نسل جوان علاوه بر کارکرد‌های سنتی خود دارد و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، دینی و هنری زمینه جذب جوانان را به مساجد فراهم می‌کنند.

کانون‌های مساجد به مامن، پناهگاه و پایگاهی برای اقشار مختلف مردم و به‌ویژه نسل جوان، به‌منظور بهره‌برداری‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و برای جوانان و نوجوانان جامعه است و فعالیت‌های این نهاد‌های فرهنگی و هنری در تقویت روحیه دینی، مذهبی مردم و جذب آن‌ها به مساجد بسیار مؤثر و سازنده بوده است.

باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای تقویت مبانی دینی و معرفی مسجد به عنوان مسجد تراز اسلام باید مساجد واسطه‌ای بین مردم و حکومت باشد همچنین نمازگزاران باید با مباحث سیاسی روز کشور و جهان اسلام آشنا بوده و با بصیرت و فهم نقشه‌های دشمن را بشناسند و این مهم با عضویت افراد در کانون‌های مساجد میسر خواهد بود.

یکی از محور‌های مهم و حائز اهمیت در جریان گره گشایی اقتصادی و معیشتی مردم خاستگاه مسجد است؛ مسجد به عنوان مکان امن الهی هموازه مأمن رجوع مردم در طول تاریخ اسلام و جریان دهی فعالیت‌های اجتماعی است که با هدف بهبود و ارتقاء سطح زندگی مردم فعالیت دارد.

«کانون‌های فرهنگی هنری مساجد» به عنوان یکی از ارکان شکل گرفته با محوریت مسجد از جمله نهاد‌های مردمی است که همواره در طول سال‌های گذشته در حوزه توجه به معیشت و گره گشایی اقتصادی از زندگی مردم فعالیت مستمر داشته است که نمونه شاخص آن رزمایش مواسات و همدلی است.

مبنا و پایه شکل گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با هدف اعتلاء اهداف نظام اسلامی ایران و متناسب با فرمایش و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با همراهی بسیج است که مصوبه فعالیت آن در ۱۸ اسفند سال ۷۱ به تصویب رسید.

اهمیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با توجه به نام گذاری روز ۱۸ اسفند به عنوان روی ملی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایجاب می‌کند نسبت به روند فعالیت‌های این نهاد مردم بیش از پیش توجه لازم کند و با ارزیابی فعالیت‌های مستمر آن شاهد احیاء مسجد تراز اسلامی بود.

گزلرش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها