رئیس ستاد فهما:

مسجد جایگاه تحقق تمدن نوین اسلامی و تربیت نیروی انقلابی است

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی، با بیان اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو فعالیت در عرصه مسجد است، گفت: مسجد جایگاه تحقق تمدن نوین اسلامی و تربیت نیروی انقلابی است.
کد خبر: ۵۱۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷ - 09March 2022

مسجد جایگاه تحقق تمدن نوین اسلامی و تربیت نیروی انقلابی استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با فرارسیدن ۱۸ اسفند (سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور) حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» با حضور در برنامه «سیمای خانواده» به تشریح فعالیت‌های کانون‌های مساجد پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: ۲۹ سال قبل ستاد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و باهدف جذب نوجوانان و جوانان به مسجد در عرصه فرهنگ و هنر کار خود را آغاز کرد و امروز افتخار داریم با ۲۶ هزار و ۱۳۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور به عنوان یکی از سرمایه‌های نظام فعالیت داشته باشیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: البته همه کانون‌ها به یک قوت فعالیت ندارند و بر اساس اقتضائات و روستایی و شهری بودن کانون شاهد فعالیت‌های متنوعی هستیم، اما محور آن است که بر اساس اقتضائات محله و با نظر امام جماعت مسجد فعالیت‌ها صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب سه عرصه «فرهنگ، هنر، نوآوری» که با عنوان شبستان تعریف کرده ایم و ذیل آن‌ها ۱۲ رواق قرار دارد فعالیت می‌کنند؛ از جمله این رواق‌ها می‌توان به رواق نور، کتاب، سرود، ترنج، فیلم، قلم و ... اشاره داشت. بچه‌های مسجد فعالیت‌های خود را در قالب مذکور در سامانه به ثبت می‌رسانند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: امروز بیش از دو و نیم میلیون نفر عضو در کانون‌های مساجد فعالیت دارند که همه در سامانه بچه‌های مسجد به ثبت رسیده است، از این میان یک و نیم میلیون نفر در رده سنی ۱۵ تا ۴۰ قرار دارند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد تربیت هنرمندان مسجدی و چشم‌انداز پیش رو نسبت به فعالیت‌های هنری اهل مسجد گفت: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان ما برخاسته از مساجد هستند و اساسا باید دوره‌های مختلف در عرصه فرهنگ و هنر در مساجد برگزار شود که در این عرصه فعالیت‌های متنوعی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی اظهار کرد: در دهه اول انقلاب اسلامی در ارتباط با مسجد عملکرد خوبی داشتیم، اما در دهه بعد کارکرد مساجد کاهش یافت، البته طی دو سال اخیر گفتمان شکل گرفته بین مسئولان حکایت از حرکت به سمت مسجدمحوری دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رابطه با مساجد و فعالیت‌های مسجدی اظهار کرد: اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم جایگاه آن در مسجد است. ما نمی‌توانیم مسجد را که پایگاه نظام اسلامی است کنار بگذاریم و بگوییم می‌خواهیم نیروی انقلابی تربیت کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات استان تهران در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: معظم له به این مساله اشاره کردند که مسجد ابتدا محل تجمع مردم بود، اما تجمعی که در آن اقامه جماعت می‌شد و مومنان دور هم جمع می‌شدند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: زمان پیامبر اکرم (ص) حتی کارکرد نظامی برای مساجد تعریف شده بود، دوران جنگ تحمیلی نیز شرایط به همین کیفیت بود؛ کمک‌های مومنانه و حمایت از مردم همواره در مسجد بود. حتی در صدر اسلام مسجد محل قضاوت بود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه کتابخانه‌های عظیم در دوره تمدن اسلامی در مساجد قرار داشتند، تصریح کرد: در اسکندریه مصر، مراکش، ایران و ... کتابخانه‌ها در مساجد جامع قرار داشتند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت‌های ستاد فهما در عرصه فضای مجازی و رسانه برای اهل مسجد گفت: ما سامانه بچه‌های مسجد را ترعیف کرده و یک نام و نشان تحت عنوان (فهما) برای خودمان تعریف کردیم که اختصار «فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی» است.

وی ادامه داد: ذیل رویداد ملی فهما یک رقابت مومنانه را میان اعضای کانون‌های مساجد ایجاد کردیم که طی آن پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی، کانون‌های برتر در سطح کشور، استان و شهرستان و همچنین رباطین برتر معرفی می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های هنری کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: برای مثال بیش از سه هزار کانون در عرصه سرود فعالیت دارند، تلاش ما این است که بتوانیم فعالیت‌ها را ارتقا دهیم با توجه به اینکه امسال نیز در فهما ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزارکانون شرکت کردند و سه هزار و ۲۰۰ کانون به مرحله نیمه نهایی رسیدند که از آن میان ۷۰ کانون و نهایتا برای مرحله نهایی ۱۳ کانون به عنوان رتبه برتر شناخته شدند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: شبکه‌ای که ما در حوزه مساجد ایجاد کردیم بسیار زیباست و اساسا ارتباط شبکه مساجد با یکدیدگر از ظرفیت‌های عظیم جمهوری اسلامی ایران است. مردم به مسجد اعتماد دارند، همین الان اگر از افراد سوال شود حتی اگر به مسجد نرود، اما دوست دارد که مسجدی شود، پس بای ددر این عرصه وقت گذاشته شود و از جمله میز خدمت در مساجد برپا شده و استاندار، شهردار، دهیار به مسجد بیایند و وقت بگذاراند و حضورا با مردم صحبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به اهمیت تبلیغ و استفاده از ظرفیت‌های مسجد در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: در سفری که به عنوان مبلغ در لبنان حضور داشتم در مدارس دبیرستانی حاضر شده و مطالب مختلف از جمله مواردی در رابطه با مسجد مطرح کردیم، می‌توان گفت نوعی تور مسجدگردی و آشنایی با مسلمانان را برگزار کردیم که با استقبال وسیعی مواجه شد. اینکه چگونه تبلیغ کنیم اهمیت فراوانی دارد چراکه غرب تلاش می‌کند اسلام و مسلمانان را آن طور که هستند نشان ندهد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است به این معناست که حقیقت اسلام را نشان دهیم، وقتی معظم له به جوانان اروپا نامه نوشتند به این مساله توجه داشته و مطرح کردند که اسلام را از منابع اصلی خودش دریابید. امروز ما با توجه به تاکیدات ایشان وظیفه داریم که اهداف اسلام، انقلاب و شهدا را از طریق مسجد به عنوان یک رسانه مطرح کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه ازدواج گفت: چند کانون فرهنگی هنری در سطح کشور به صورت ویژه به این مساله می‌پردازند، اما به طور خاص کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) قم در این عرصه فعال است و علاوه بر دستگیری از نیازمندان که با همراهی و کمک برنامه «سمت خدا» صورت می‌پذیرد در عرصه ازدواج نیز فعال است.

وی افزود: همچنین طرح «سفیران اجتماعی» را در عرصه آسیب‌های اجتماعی برگزار کردیم که طی آن ارتباط خانواده با مسجد مطرح می‌شود. این طرح به صورت ویژه در پنج استان برگزار شد.

در پایان این برنامه شجاعی مهر، لوح یادبودی را به حجت الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» به پاس حضور در برنامه سیمای خانواده تقدیم کرد؛ این لوح به مهمانان ویژه این برنامه در سال ۱۴۰۰ اهدا می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار