یادداشت / روزبه قمصری

استاندارد دوگانه غربی‌ها در قبال جنگ یمن

استاندارد دوگانه غرب و نگاه تبعیض‌آمیز رسانه‌های آن‌ها نسبت به جنگ یمن و اوکراین بار دیگر ظاهری و نمایشی بودن ادعای حمایت از حقوق بشر آن‌ها را به جهانیان ثابت کرد.
کد خبر: ۵۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲ - 09March 2022

ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود و رنگ باختن معیارهای دوگانه دنیای غربگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ کشور یمن از سال‌های قبل همواره به‌عنوان حیات خلوت عربستان سعودی محسوب می‌شد، اما به دنبال رویدادهایی که در یمن اتفاق افتاد و «منصور هادی» از این کشور فرار کرد. به همین دلیل بود که عربستان سعودی در راس ائتلافی با هدف بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به این کشور حمله کرد.

نبردی که از سال ۲۰۱۵ توسط ائتلاف متجاوز سعودی به فرماندهی عربستان سعودی و با حمایت آمریکا به مردم و ملت مظلوم و رنج کشیده یمن تحمیل شده است تا امروز بیش از ۷ سال از عمر آن می‌گذرد و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است. در این سال‌ها میدان نبرد که میان نیرو‌های دولت «منصور هادی» و حراک جنوبی به مرکزیت عدن با نیرو‌های انصارالله و نیرو‌های طرفدار «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین در جریان هست، دستخوش تغییر و تحولات بسیار فراوانی شده است.

ائتلاف متجاوز سعودی و در راس آن عربستان سعودی در روز‌های آغازین جنگ یمن بر اساس اطلاعات نادرست خود تصور می‌کردند که این نبرد در کمتر از چند ماه به پایان خواهد رسید و آن‌ها به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده خود دست پیدا می‌کنند؛ اما مردم و گروه‌های مقاومت یمن با حضور در میدان‌های نبرد با دشمنان ملت یمن و با ایثار و ازخودگذشتگی تاریخی و مثال زدنی تمامی محاسبات آن‌ها را برهم زدند و به آن‌ها نشان دادند این میدان نبرد درس عبرتی برای تمامی متجاوزان به یمن خواهد بود.

عربستان سعودی که به پشتوانه آمریکا و سلاح‌هایی که این کشور در اختیار او قرار داده بود جنگی تجاوزکارانه و ویرانگر را بر مردم بی‌گناه یمن تحمیل کرده بود و به رغم حمایت‌های فراوان دنیای غرب و آمریکا از او در ماه‌های اندک دستاورد‌هایی را به دست آورده بود خیلی زود با تغییر شرایط میدان نبرد علیه خود روبرو شد. شرایطی که به دنبال اتحاد و خودباوری مردم و نیرو‌های مقاومت یمنی حاصل شده بود.

تغییر و تحولات میدانی در میدان نبرد یمن آنقدر سریع و به ضرر ائتلاف متجاوز سعودی و عربستان بود که خیلی زود از موضع تهاجمی به موضع تدافعی تغییر وضعیت دادند. در این میان شکست‎ها و ناکامی‌های آن‌ها در جبهه‌های مختلف میدان نبرد یمن به قدری فراوان شد که شاهد به گوش رسیدن زمزمه‎هایی از مقامات مختلف عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز سعودی مبنی بر یافتن راه حل برای صلح بودیم.

اما این پایان کار نبود و ائتلاف متجاوز سعودی زمانی که مشاهده کرد در میدان نبرد نه تنها دستاوردی نداشته بلکه شکست‌های پیاپی را متحمل می‌شود دست به تغییر رویکرد زد و اقدام به انجام حملات وحشیانه به مناطق مسکونی و غیرنظامیان کرد. حتی در روز‌های اخیر هم شاهد هستیم که این حملات وحشیانه به مردم تشدید هم شده است.

در این میان «حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن در صفحه توئیتر خود از برخورد‌های دوگانه برخی از کشور‌های عربی در رابطه با جنگ یمن انتقاد کرده بود و نوشته بود تاریخ این موضوع را فراموش نخواهد کرد که برخی از کشور‌های عربی با لغو ویزا برای اوکراینی‌ها با آن‌ها در این جنگ همدردی کردند، ولی جنگی نابرابری را که خودشان نزدیک به هشت سال است بر ملت مظلوم یمن تحمیل کردند را همچنان ادامه می‌دهند.

استاندارد دوگانه دنیای غرب و در راس آن آمریکا در برخورد و مواجهه با جنگ یمن و اوکراین تا آنجاست که در عین اینکه تمامی کشور‌های غربی در جنگ اوکراین پشت این کشور اروپایی قرار گرفته‌اند، اما این موضوع در جنگ یمن کاملا متفاوت است و تمامی این کشور‌های اروپایی در کنار آمریکا اقدام در طول ۸ سال جنگ یمن همواره اقدام به مسلح کردن و تامین تجهیزات عربستان سعودی می‌کنند.

تمامی این وقایع هفته‌های اخیر و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌گناه و غیرنظامیان در حالی انجام می‌شود که در روز‌های اخیر شاهد برپایی تظاهرات گسترده مردم مظلوم و ستمدیده یمن در شهر‌های مختلف این کشور در اعتراض به هدف قرار دادن مواضع و ساختمان‌ها و بیمارستان‌های یمن هستیم.

در پایان باید گفت چیزی کمتر از یک ماه دیگر وارد هشتمین سال جنگ یمن می‌شویم. جنگی تحمیلی و ویرانگر که حاصل آن تا امروز کشته شدن بیش از ۳۳۷ هزار انسان بی‌گناه است که از این تعداد نزدیک به ۱۰ هزار نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. نبردی که تا امروز موجب آواره شدن میلیون‌ها نفر از مردم یمن شده است. ضمن اینکه بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های این کشور به صورت کامل از بین رفته است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار