دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نگاه راهبردی رهبر انقلاب به مسائل نظامی و امنیتی/ایران جزیره ثبات منطقه پرآشوب خاورمیانه

افزایش اقتدار منطقه‌ای ایران در سه دهه گذشته و تولد گفتمان مقاومت که تبدیل به محور منسجم و قدرتمند مقاومت در منطقه شده، ناشی از نگاه راهبردی نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خامنه‌ای است.
کد خبر: ۵۱۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳ - 10March 2022

آیت‌الله خامنه‌ای یا ژنرال خامنه‌ای؟!به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، برخی از تحولات در نقاط مختلف جهان به ناگهان بسیاری را در شوک فرو می‌برد و سؤالات متعددی از نحوه چرایی بحران‌ها و دست‌های پشت پرده ایجاد می‌شود.!

بحران اوکراین در حال حاضر و بحران‌های ریز و درشتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده ایم، ذهن افکار عمومی جهان را با تردید‌هایی درباره نظریه‌های بین‌الملل و نظام‌های لیبرال دموکراسی، سرمایه‌داری و ... ایجاد کرده و این سؤال همیشه هست که چه زمانی می‌توانیم به ثبات برسیم.

در این بین ایران به‌عنوان یکی از کانونی‌ترین کشور‌های استراتژیک جهان همواره مورد توجه قدرت‌های جهانی و محل کشمکش در طول تاریخ بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، کشور در قالب‌های مختلف استعماری یا دست نشاندگی مورد هجوم غرب یا شرق بود. اما پس از انقلاب دیگر و با دستیابی به استقلال سیاسی در حکومت جمهوری اسلامی، ایران خود برای سرنوشتش تصمیم می‌گیرد، در منازعات و تحولات منطقه‌ای تصمیم‌گیر است و قدرت‌های جهانی نمی‌توانند به راحتی از ایران در منطقه و جهان چشم پوشی کنند.

هزینه و فایده امنیت گره خورده به دیگران!

در واقع می‌توان اذعان کرد که در منطقه پر از منازعه و بحران غرب آسیا، ایران اینک به عنوان جزیره ثبات محسوب می‌شود و این ثبات نیز ریشه در یک نگاه و رویکرد کاملا راهبردی در ذهن رهبران و مقامات آن دارد. جنگ هشت ساله صدام حسین بعثی علیه ایران در سال ۱۳۵۹، نقطه شروع تغییرات اساسی در سیستم دفاعی و نظامی ایران بود.

ایران پیش از انقلاب در بسیاری از عرصه‌های نظامی و امنیتی وابسته به آمریکا و اروپا بود. زیرساخت برنامه‌های نظامی کشور توسط غرب تهیه و ایرانیان تنها در نقش اپراتور فعالیت داشتند. این سیستم در زمان جنگ تحمیلی وارد آزمون سختی شد تا امتحان خود را پس دهد، ولی در همان ماه‌های نخست در برابر ارتش بعثی تا بن دندان مسلح و مورد حمایت جهان فروپاشید.

با ابتکار امام خمینی، بسیج عمومی و ورود سپاه پاسداران ماشین جنگی صدام متوقف شد و ایران توانست پس از هشت سال نبرد پیروز شود. این تجربه گرانسنگ در دوره رهبری امام خامنه‌ای، وارد راهبرد‌های امنیتی، دفاعی و نظامی کشور شد و توانسته ایران را به نقطه کنونی برساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۱ مهر امسال و در بحبوحه درگیری‌های میان ارمنسنان و کشور آذربایجان و پس از شاخ و شانه کشیدن‌های الهام علی اف برای ایران در ممانعت از عبور کامیون‌های ایرانی به ارمنستان و طرح ادعا‌های بی اساس در زمینه مرزها، دلیل اصلی موفقیت ایران در پیشبرد استراتژی‌های موفق امنیتی و دفاعی را اینگونه عنوان کردند: «یک نکته مهم در باب امنیت این است که امنیت کشور باید در قبضه  بیگانگان نباشد؛ این چیز مهمی است. امروز برای مردم ما و کشور ما یک امر عادی است که امنیت کشور در قبضه نیرو‌های مسلح خودی و فرزندان خود این کشور است، لکن همه جای دنیا این جور نیست؛ حتی کشور‌های پیشرفته. شما ملاحظه کردید در این بگومگو‌های اخیری که بین اروپا و آمریکا اتفاق افتاد و اروپایی‌ها اعلام کردند که آمریکا از پشت به آن‌ها خنجر زده، بحث بر سر این است که اروپا نیاز دارد به اینکه امنیت خودش را با نیروی خودش -یعنی با قطع نظر از ناتو که قلم عمده اش آمریکا است- تأمین کند. اینکه یک کشور بتواند امنیت را با نیرو‌های قاهر و قادر و مسلط خودش تأمین بکند، افتخار بزرگی است؛ و آن کسانی که با توهم تکیه به دیگران، و با تکیه به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد.»

سیلی که اوکراین خورد

سخن از نگاه راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در مسائل نظامی، امنیتی و دفاعی به هیچ وجه اغراق نیست بلکه واقعیتی است که خود را در تحولات گذشته و جاری به خوبی اثبات کرده است. تنها چند ماه از سخنرانی ایشان در باب اهمیت امنیت و عدم تامین آن توسط بیگانگان، اوکراین اولین سیلی را خورد.

کشوری که سالهاست که برای ورود به ناتو و اتحادیه اروپا دست به قمار وحشتناکی زد و خود را از بیشتر جنبه‌های استقلال سیاسی، نظامی و دفاعی محروم ساخت. این کشور پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به قدرت نظامی در اروپا را داشت، ولی این ظرفیت در زد و بند‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی از بین رفت و به صورت گسترده‌ای نیازمند تجهیزات نظامی از کشور‌های مختلف جهان است.

با شروع جنگ در اروپای شرقی و درگیری میان مسکو و کی‌یف، ضعف اوکراین در دفاع از خاک خود به خوبی عیان شد. روسیه در این نبرد به گفته کارشناسان از یک چهارم قدرت نظامی خود نیز استفاده نکرده و توانسته در یک هفته بخش‌های عمده اوکراین را به تصرف خود دربیاورد و تنها مقاومت‌هایی به صورت پراکنده مانع از پیشروی ارتش روسیه شده است.

اما نکته اساسی در این بین، وابستگی اوکراین به غرب است که همچنان باید در انتظار رسیدن تجهیزات نظامی از مرز‌های غربی خود برای دفاع باشد. در حالیکه این کشور می‌توانست در دو سه دهه گذشته و پس از جدایی از اتحاد جماهیر شوروی، قدرت نظامی و دفاعی خود را تقویت کند تا به یک زیرساخت مطمئن داخلی و بومی دست پیدا کند. این کشور حتی در بحث پهپاد‌های نظامی وابسته به ترکیه است و عقب ماندگی نظامی کی‌یف آن را به یک لقمه راحت برای قدرت‌های جهانی تبدیل ساخته است تا این کشور را محل منازعه و جنگ‌های نیابتی خود سازند.

بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی به تفکر استراتژیک آیت الله خامنه‌ای اذعان کرده اند. افزایش قدرت و اقتدار منطقه‌ای ایران در سه دهه گذشته و تولد گفتمان مقاومت که تبدیل به محور منسجم و قدرتمند مقاومت در منطقه شده، ناشی از نگاه راهبردی نظام جمهوری اسلامی به رهبری آیت الله خامنه‌ای است.

ایشان ازجمله رهبران چند وجهی در جهان است که توانسته اند در تمامی ابعاد حکومتداری، تعادل ایجاد کنند و اشراف بسیار بالایی بر تحولات جهان، تاریخ، ژئوپلتیک و سیاست‌های جهانی و نظام‌های قدرت دارند. در بحث نظامی، دفاعی و امنیتی ما با یک فرد نظامی کارکشته و باهوش روبه رو هستیم که در سه دهه گذشته تحولات جنگی و نظامی در منطقه و جهان آن را ثابت می‌کند.

ایران در زمان قدرتگیری طالبان در دهه ۱۹۹۰ و قتل دیپلمات‌های ایرانی می‌توانست بی محابا وارد جنگ با کشور همسایه شود و اتفاقا افکار عمومی نیز برای این نبرد توجیه بودند، ولی دستور توقف جنگ از بالا علی‌رغم لشکرکشی به مرز صادر شد و بعد از چند صباحی اهمیت راهبردی تصمیم توقف حمله مشخص شد.

در زمان حمله صدام حسین به کویت، برخی از سیاسیون و نظامی‌ها در داخل خواهان ورود به درگیری بودند، ولی بازهم این تفکر راه به جایی نبرد. در تلاطم تهاجم آمریکا و ائتلاف غربی به افغانستان و عراق، بسیاری ایران را هدف بعدی جورج بوش پسر می‌دانستند، ولی مجموعه‌ای از سیاست‌ها و بازدارندگی دفاعی ایران، مانع از جنگ شد. در دو دهه گذشته که منطقه غرب آسیا همواره شاهد درگیری و جنگ بوده، مرز‌های ایران همیشه امن بوده و در عین حال نفوذ منطقه‌ای کشور نیز بسیار افزایش یافته به نحوی که می‌توان ایران را آقای منطقه نامید.

ایران زمانی به این قدرت و صلابت دست پیدا کرده که در حوزه امنیتی، نظامی و دفاعی بر روی پای خود ایستاده و ذخیره موشکی کشور یکی از بزرگترین در میان کشور‌های جهان است. ایران حتی در دفاع و ظرفیت‌های نظامی برای قدرت‌های جهان تبدیل به یک کشور پیش بینی ناپذیر تبدیل شده که هرازگاهی گوشه‌ای از قدرت خود را نمایان می‌سازد.

سامانه‌های پدافندی ایران می‌تواند به راحتی پهپاد‌های گرانقیمت آمریکایی را در فاصله چند هزار متری زمین شکار کند و برخی از آن‌ها را سالم در اختیار خود قرار دهد. علیرغم تهدیدات نظامی غرب و رژیم صهیونیستی، آن‌ها هرگز جرات ورود به جنگ با ایران را به خود راه نداده اند و کشور‌های دیگر جاه طلب در منطقه خود را بسیار عقب‌تر از ایران در بحث نظامی می‌دانند که حتی بخواهند به تهدید نظامی ایران اقدام کنند.

تمامی این جنبه‌ها نشان می‌دهد که در رویکرد راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در مباحث نظامی، ایشان به مانند یک ژنرال کارکشته و با تجربه رفتار می‌کنند و باید اذعان کرد امنیت امروز ایران مرهون چنین نگاهی است و باید قدر آن را دانست.

گزارش از امینی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها