رئیس فرهنگسرای اندیشه:

فرهنگسرا‌ها باید تبدیل به پاتوق‌های مردمی بشوند

امین‌زاده گفت: فرهنگسرا‌ها به دلیل گستردگی و پراکندگی در سطح شهر، دسترسی سهل و بسیار خوب عموم مردم به آن‌ها و هویت فرهنگی‌شان به خوبی توانسته‌اند اعتماد مردم را به خود جلب کرده و به عنوان اصلی‌ترین پاتوق‌های فرهنگی شهر شناخته شوند.
کد خبر: ۵۱۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ - 08March 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «ناصر امین‌زاده» رئیس فرهنگسرای اندیشه، فرهنگسرا‌ها را مهم‌ترین مراکز فرهنگی هنری در ارتباط با مردم دانست و اظهار داشت: نهاد‌های فرهنگی مختلفی در سراسر کشور مشغول فعالیت بوده و خدمات فرهنگی متنوعی را در قالب اجرای برنامه‌ها، تولیدات فرهنگی هنری، خدمات آموزشی و ... به مردم ارائه می‌دهند. در این بین، فرهنگسرا‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز که پیوند مستمر و عمیق‌تری با بدنه اجتماعی و عموم مردم دارند، شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: فرهنگسرا‌ها به دلیل گستردگی و پراکندگی در سطح شهر، دسترسی سهل و بسیار خوب عموم مردم به آن‌ها و هویت فرهنگی‌شان به خوبی توانسته‌اند اعتماد مردم را به خود جلب کرده و به عنوان اصلی‌ترین پاتوق‌های فرهنگی شهر شناخته شوند. برای مثال، روزانه می‌بینیم که افراد زیادی با مراجعه به این مراکز خواستار دریافت خدمات فرهنگی، برنامه‌های متنوع هنری، کلاس‌های آموزشی و تربیتی و ... هستند.

رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به نقش مهم مردم در برگزاری برنامه‌های فرهنگی گفت: از سویی دیگر نباید فراموش کرد که حیات و بالندگی فرهنگسرا‌ها گره‌خورده به مردم است. به عبارت دیگر، برای توسعه و جریان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی باید از ظرفیت و توان مردم استفاده کرد. همچنین حضور فعالانه مشتاقان فرهنگ، ادب و هنر در فرهنگسرا‌ها سبب تشویق این مراکز به برگزاری برنامه‌های خلاق فرهنگی شده و زمینه را برای رشد و تعالی آنان در ارائه خدمات بیش از پیش بالا می‌برد. در حقیقت می‌توان گفت که ارتباط فرهنگسرا‌ها با مردم، تعاملی دوسویه است که هر کدام از دیگری نفع برده و به دیگری نفع می‌رسانند؛ بنابراین هر اندازه این ارتباط و تعامل گسترش پیدا کند شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی بهتری خواهیم بود.

امین‌زاده درباره تاسیس کانون‌های تخصصی در فرهنگسرای اندیشه گفت: تاسیس کانون‌های تخصصی مردم نهاد اقدام مهمی است که در فرهنگسرای اندیشه در جهت ایجاد ارتباط و تعامل بین فرهنگسرا و عموم مخاطبان دنبال می‌شود. استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی براساس تخصص و علاقه‌مندی آنان فضایی را فراهم می‌کند تا سلیقه‌های مختلف فرهنگی و هنری فرصت حضور پیدا کرده و بتوانند برنامه‌هایی را براساس تخصص، علاقه و تجربه خود برگزار کنند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با اشاره به حمایت ویژه فرهنگسرای اندیشه از کانون‌های مردمی از موفقیت تعدادی از آنان خبر داد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، کانون‌های بسیار خوبی در فرهنگسرای اندیشه تشکیل شده و برنامه‌های بسیار خوبی را از نظر فرم و محتوا در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ای، ادبیات، شعر، سینما و تئاتر، آموزش، تعلیم و تربیت در حوزه خانواده، پاسخ به شبهات و ... برگزار کرده‌اند. اخیرا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برگزاری جشنواره‌ای نسبت به انتخاب برترین کانون‌های فرهنگسرا‌های سراسر شهر تهران اقدام کرده است که در این بین ۲ کانون پرتلاش فرهنگسرای اندیشه موفق به کسب رتبه اول در این جشنواره شده‌اند. کانون هنری «آترا» و کانون نمایش «پدیده» از مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ در بین این کانون‌ها رتبه برتر را کسب کرده‌اند.

امین‌زاده با اشاره به برنامه‌های سال آینده گفت: برای سال ۱۴۰۱ از نظرات و پیشنهادات کانون‌ها و نخبگان فرهنگی هنری برای برگزاری برنامه‌های فاخر استفاده و استقبال می‌کنیم. با توجه به کاهش شیوع ویروس منحوس کرونا بیش از گذشته، امکان برگزاری برنامه‌ها به صورت حضوری بیشتر فراهم شده و امید داریم با هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی با کمک هم و به صورت مشارکتی برنامه‌های فرهنگی هنری را هرچه تاثیرگذارتر، خانواده محور، جوان‌گراتر و با نشاط‌تر طراحی و اجرا نماییم.

براساس این گزارش، فرهنگسرای اندیشه فراخوان تاسیس کانون‌های مردمی جدید و حمایت از آنان در این مدیریت فرهنگی هنری را منتشر کرده است. گروه‌های تخصصی می‌توانند براساس تجربه و علاقه خود نسبت به تاسیس کانون‌ها در فرهنگسرای اندیشه اقدام کرده و برنامه‌هایی را برگزار کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار