حجت الاسلام و المسلمین مفید کیائی‌نژاد:

امر به معرف و نهی از منکر با دستور امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:امر به معروف و نهی از منکر برای مچ‌گیری نیست ،هدف انجام این فریضه چشاندن طعم هدایت به همگان است.
کد خبر: ۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷ - 27October 2013

امر به معرف و نهی از منکر با دستور امکان پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین مفید کیائینژاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با ذکر این نکته که اجرای مصوبه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری مردم و از طریق امر به معروف و نهی از منکرممکن است، اظهار داشت: بررسی راهکارهای موثر برای امر به معروف و نهی از منکر در کارگروه ارشاد و تبلیغات مجلس به پایان رسیده و این طرح آماده است تا بعد از تایید نهایی در کمیسیون فوق در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی افزود: در مجلس سازوکاری کاملا قانونی برای امر به معروف و نهی از منکرتعریف شده است اما باید توجه داشت که این مساله با دستور و ابلاغ حل نمی شود، این مساله یک مساله مردمی است که بایدبا فرهنگ سازی هایی که صورت می گیرد  تمام احاد مردم به انجام این فرضه تشویق شوند و انجام آن را بر خود واجب بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین مفید کیائینژاد تصریح کرد: ما باید ابتدا معنای امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن را در جامعه تبیین کنیم. به خاطر برخی رفتارهای غلطی که در جامعه صورت گرفته است ذهنیت برخی از افراد جامعه این شده که امر به معروف و نهی از منکر برای مچ گیری است در حالیکه هدف انجام این فریضه، چشاندن طعم هدایت به همگان است.

 وی تصریح کرد: دین اسلام انسانها را در قبال یکدیگر مسئول میداند. پیامبر اکرم(ص) با بیان "کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیته" به دنبال این است که مسئولیت پذیری را در جامعه نهادینه  و تاکید کند که همه افراد جامعه نسبت به هم مسئول هستند.

باید توجه داشت که فرضیه امربه معروف و نهی ازمنکر تک بعدی نیست و فقط در ارتباط با مردم تعریف نمی شود. این مساله چند بعدی است و یک بُعد آن میان افراد جامعه و حکومت و حاکمان است و بُعد دیگر آن عملکردی است که حاکمان باید در قبال مردم انجام دهند.

نظر شما
پربیننده ها