ما مقاوم هستیم/ یادداشت/ فرشته افشردی؛

«راهیان نور»؛ تداوم نبض جاودانگی یاد شهدای دفاع مقدس

رزمندگان دفاع مقدس همیشه به یاد خدا بودند و برای رضای او هر کار می‌کردند و باورشان این بود که برای خدا و در راه خدا می‌جنگند و چه بکشند و چه کشته شوند، پیروز میدان هستند برای همین، پیام دفاع مقدس همیشه زنده و بیدارکننده است.
کد خبر: ۵۱۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰ - 11March 2022

«راهیان نور»؛ تداوم نبض جاودانگی یاد شهدای دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فرشته افشردی؛ در تاریخ این سرزمین، انسان‌هایی بودند و هنوز هم هستند که از وطن، ناموس و دین خود دفاع کردند و، چون عملشان با اخلاص همراه بود، پیامشان تا ابد زنده است. شاید پیامشان زمانی در وجود یک نفر فراموش شود، اما وقتی، در جایی که غیر منتظره هم هست، مانند خاکستر زیر آتش از نهاد آدمی سر بر می‌آورد و وی را بیدار می‌کند که این همان برکت خون شهید است.

همیشه یک اصلی وجود دارد که می‌گوید هرگاه پیامی بوسیله مهم‌ترین دارایی انسان منتقل شد، آن پیام فراموش ناشدنی است و تا ابد زنده می‌ماند و آن، «خون» است.

جهاد فی سبیل الله رزمندگان را جاودانه کرد

فرماندهان و رزمندگان ابتدا با هم مشورت می‌کردند و تمام تلاششان را به کار می‌بستند و آن وقت همه چیز را به خدا می‌سپردند. همیشه به یاد خدا بودند و هر گاه زمان پیدا می‌کردند، با او راز و نیاز می‌کردند و از او کمک می‌خواستند و برای رضای او هر کاری می‌کردند و باورشان این بود که برای خدا و در راه خدا می‌جنگند و چه بکشند و چه کشته شوند، پیروز میدان هستند. از این‌رو پیام دفاع مقدس همیشه زنده و بیدار است و حتی غافلان را هم اگر راه بازگشتی برایشان باشد، از خواب غفلت بیدار می‌کند. در جمله‌ای از شهید «مجید بقایی» فرمانده قرارگاه کربلا آمده است که به همرزمانش می‌گفت «نخست نیت کنید و عملتان فقط برای رضای خدا باشد، شاید از این مأموریت برنگردیم و به شهادت برسیم».

شهید همت هم به همرزمانش گفت که «شما حرف می‌زنید، راه می‌روید، می‌جنگید و خلاصه هر کاری که انجام می‌دهید باید برای رضای خدا باشد».

روایت گری دفاع مقدس راهی برای جلوگیری از تحریف آن

یکی دیگر از کار‌هایی که باعث ماندگاری و حفظ اصالت پیام دفاع مقدس شد، آن بود که باتوجه به اینکه وقوع هر اتفاق بزرگ، تحریفاتی هم به دنبال دارد و بسیاری از رزمندگان پس از اتمام دفاع مقدس تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تحریفات دفاع مقدس و حفظ اصالت آن، در حیطه‌ای شروع به فعالیت کنند که به حوزه شان در جبهه مربوط بود. آن‌ها در این حوزه ماندند تا با تحقیقاتی که پایه علمی دارد، تک تک لحظات جنگ را ثبت کنند تا دیگر بهانه‌ای برای برخی نماند. برخی دیگر هم راوی دفاع مقدس شدند و مسئولیت روایتگری عملیات‌ها در همان منطقه عملیات و بیان برخی صحنه‌های معنوی و روحانی دفاع مقدس را بر عهده گرفتند تا دفاع مقدس را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مخاطبانش منتقل کنند.

سفر‌های راهیان نور، تجربه‌ای که غیر از حضور مستقیم به آدم منتقل نمی‌شود

سفر‌های راهیان نور که هر سال از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود، موقعیت خوبی است که هر کس حتی برای یک بار در عمرش هم که شده، زائر آن شود و از نزدیک با حقیقت دفاع مقدس آشنا شود. مسافران شهدا، چیز‌هایی را می‌بینند که دیگران نمی‌توانند ببینند و چیز‌هایی را می‌شنوند که از گوش‌های دیگران به دور است.

برخی معتقدند هرکس به مناطق عملیاتی و سرزمین‌های راهیان نور راه می‌یابد، دعوت شده شهداست. دگرگونی‌هایی که در روح آدم بوسیله زیارت محل معراج یک شهید حاصل می‌شود، تنها نتیجه حضور در آن اماکن روحانی است. این دگرگونی‌ها شاید لحظه‌ای باشند، اما اثرشان همیشگی است، چون جوانانی برای رضای خدا از همه چیزشان گذشتند و با خدا معامله کردند و خداوند هم آن‌ها را جاودانه کرد.

وظیفه امروز مردم در قبال دفاع مقدس

دفاع مقدس، چیزی نبوده است که یک زمانی شروع شود و یک زمانی تمام. یک امر زنده، جاری و ساری است، اما در شکل و لباس دیگر. امروزه هر کس به نوبه خودش در قبال دفاع مقدس مسئول است. باید هر کاری کرد که دفاع مقدس زنده بماند. امروز هم به شکل دیگری ما رزمندگان دفاع مقدس هستیم. باید روی خود کار کنیم تا ابتدا فریب دشمن در فضای مجازی را نخوریم، تمرین صبر کنیم و به قول استادی بوسیله انجام واجبات و ترک محرمات بینش خود را قوی کنیم تا بتوانیم مسیر درست را از غلط تشخیص دهیم و از خدا کمک بخواهیم که این‌ها خود تمرین جهاد اکبر هستند.

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۹ فروردین ۱۳۸۱ در پادگان دوکوهه:

«این اجتماع عظیمی که در این نقطه برجسته تاریخی تشکیل شده است، نشانه بزرگی از قدرشناسی ملت ایران است. از اطراف کشور، زنان، مردان، پیران و جوانان چه به دوکوهه و چه به نقاط دیگر که در تاریخ جنگ تحمیلی ما نقاط برجسته و فراموش ناشدنی بودند، به سوی این نقطه آمدند و با این کار خود، یاد آن جوانان، رزمندگان و دلاوران را گرامی داشته‌اند.

هم مکان و هم زمان، بسیار حساس هستند. زمان، یادآور نهضت فراموش ناشدنی نهضت حسین ابن علی (ع) و مکان هم همین پادگان دوکوهه است که که عاشورائیان زمان ما، جوانان از جان گذشته و دلاور ما طی سال‌های متمادی دفاع مقدس همین جا اجتماع کردند و عزم و تصمیم مؤمنانه خود را بر دفاع از این کشور به مرحله عمل درآوردند.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار