سردار کارگر در برنامه تلویزیونی شبکه خبر مطرح کرد؛

آمادگی کامل راهیان نور برای استقبال از زائران شهدا/ تمهیدات ویژه بهداشتی در اردوهای راهیان نور

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به از سرگیری اردو‌های راهیان نور با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از اعزام کاروان‌های زوار شهدا از تاریخ ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین خبر داد.
کد خبر: ۵۱۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ - 07March 2022

آمادگی کامل راهیان نور برای استقبال از زائران شهدا/ آغاز سفر‌های راهیان نور از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردینبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با حضور در شبکه خبر به سوالات خبرنگار این شبکه در خصوص راهیان نور پاسخ داد.

سردار کارگر با اشاره به از سرگیری سفر‌های راهیان نور اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ با شروع شیوع ویروس کرونا اعزام کاروان‌های راهیان نور لغو شد، اما جریان راهیان نور ادامه داشت. از همان زمان اعلام کردیم کاروان‌ها اعزام نشوند، اما ۵۸ یادمان در شهر‌های کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، هرمزگان و بوشهر پذیرای مردم با ماشین شخصی شدند؛ لذا یادمان‌ها تعطیل نبودند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور افزود: در راهیان نور علاوه بر کاروان‌ها، به خودرو‌های شخصی نیز خدمات داده می‌شود. چنانچه ۳۰ درصد از زائران راهیان نور با خودروی شخصی عازم مناطق عملیاتی دفاع مقدس می‌شوند. البته تاکید ما این است که مردم به صورت کاروانی بروند چرا که برنامه‌های فرهنگی، رزمایش‌ها و پخش فیلم برای گروه‌ها قابل اجراست.

وی در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در راهیان نور گفت: با مجوز ستاد ملی کرونا و فرمایش ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، اعزام کاروان‌ها بلامانع است به شرطی که زائرین سه نوبت واکسن را زده یا آزمایش منفی داشته باشند، ازاین‌رو زمان ثبت نام و اعزام جهت همکاری با وزارت بهداشت، این موارد کنترل شده و در یادمان‌ها و کاروان‌ها تذکرات بهداشتی داده می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سال‌های اوج راهیان نور یعنی سال ۹۸ که هفت میلیون نفر زائر داشتیم طبق اعلام وزارت بهداشت کمترین بیماری واگیر را بین زائران راهیان نور داشتیم چراکه در یادمان‌ها تمهیداتی اندیشیده و سم‌زدایی شده است.

سردار کارگر با اشاره به اینکه اعزام کاروان‌ها در طول سال ادامه دارد، افزود: زمان اوج اعزام به راهیان نور از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در منطقه خوزستان و ایلام است، اما اعزام‌ها در طول سال ادامه دارد. امیدواریم کرونا اجازه دهد کار ادامه پیدا کند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور اضافه کرد: در خصوص اسکان و شب‌خوابی نزدیک به ۱۵۰ هزار تخت تهیه شده که پذیرای زائران است، در مراسم‌ها و نماز‌های جماعت فاصله‌گذاری رعایت خواهد شد و درخواست می‌کنیم زائران حتما از ماسک استفاده کنند.

وی از همکاری نهاد‌های مختلف در امر راهیان نور خبر داد و گفت: وزارت آموزش پرورش در حوزه دانش آموزی، وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حوزه دانشجویی، مراکزی را برای حضور زائران خود آماده کرده‌اند و در شهر‌ها نیز نیروی بسیج آماده اعزام کاروانهاست. شهرداری تهران در این خصوص قرارگاهی احداث کرده تا مردم را به مناطق عملیاتی بروند. وزارتخانه‌ها و نیرو‌های مسلح نیز امکانی برای کارکنان و خانواده‌هایشان فراهم کرده‌اند. سامانه‌هایی نیز وجود دارد که مردم می‌توانند به آن مراجعه کرده و اطلاعات بگیرند.

سردار کارگر با یادآوری نقش مردم در حفظ یادمان‌ها و ارزش‌های دوران دفاع مقدس عنوان کرد: این ارزش‌ها را مردم ایجاد کردند. در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت هم مردم آمدند و پشتیبان نظام بودند. امروز هم مردم به راهیان نور می‌آیند تا حماسه‌ای را که گذشتگان رقم زدند، ببیند. همیشه مردم از ما جلوتر بودند. در راهیان نور همه اقشار اعم از دانش‌آموز، دانشجو و خانواده‌ها حضور دارند که با مشخصات ظاهری گوناگون از مناطق عملیاتی بازدید می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: اصل بر این است که هرکس در هر حالی به راهیان نور بیاید و آن اثر مثبت را بگیرد. ما در قبال راهیان نور هیچ‌گاه جناحی عمل نکردیم.

سردار کارگر با اشاره به حضور خادمین و راویان داوطلب در سرزمین‌های نور اظهار داشت: نزدیک به ۸۰ هزار خادم، ۲۵ هزار راوی و ۱۸ هزار مبلّغ داریم که حقوقی دریافت نمی‌کنند و داوطلبانه کار می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت ایمنی جاده‌های منتهی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس گفت: این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که ایمنی زائران باید تضمین شود. در سال ۹۵ از تعداد ۶۶۳ تلفات جاده‌ای نوروز، راهیان نور در کل سال تنها سه تلفات داشت. در سال ۹۶ از ۶۴۰ تلفات جاده‌ای در نوروز آمار ما در کل سال تنها ۲ تلفات بود و خودرو‌های ما استاندارد لازم را دارند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: از نظر امنیتی اتفاقات خوبی افتاده است، در فروردین سال ۹۸ فقط در خوزستان هزار و ۵۰۰ اتوبوس رفت و آمد کردند و خوشبختانه اتفاق بدی رخ نداد.

سردار کارگر با اشاره به استفاده از قالب‌های هنری و هنر در انتقال مفاهیم دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ارزش‌های دفاع مقدس در قالب هنر نشر پیدا می‌کند که صدا و سیما هم در این زمینه پیشقدم است.

وی گفت: ما در راهیان نور اجرای تئاتر در فضای باز را داشتیم؛ همچنین مستند‌هایی تهیه شده است و رزمایشاتی که برگزار می‌شود، کاری هنری است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور اضافه کرد: راویان، خود هنرمند هستند؛ چرا که روایتگری نیاز به استفاده از ظرفیت هنر دارد تا بتواند دفاع مقدس را در ذهن مخاطب تصویرسازی کند؛ همچنین فضاسازی در یادمان‌ها براساس کار هنری است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار