یادداشت/ علی عبدالصمدی

«جشن نیکوکاری»؛ سنتی حسنه با عزمی ملی

مراسم جشن نیکوکاری به عنوان سنت حسنه با هدف کمک به افراد بی‌بضاعت و کم‌درآمد جامعه، هر سال قبل از عید نوروز در کشور برگزار می‌شود تا بذر مهربانی، ایثار،انفاق و کمک به همنوع بیش از پیش توسعه پیدا کند.
کد خبر: ۵۱۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۱ - 12March 2022

جشن نیکوکاری؛ سنتی حسنه با عزمی ملیگروه اجتماعی دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ همزمان با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز و آغاز سال و قرنی نو، همانند سالیان گذشته جشن بزرگ نیکوکاری در کشور آغاز می‌شود.

مردم خیرخواه و نیکوکار به کمک افراد بی‌بضاعت و کم‌درآمد می‌شتابند تا سال و قرنی نو را با آسایش بیشتری جشن بگیرند. موسسات و سازمانهای خیریه در شناسایی و ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی به هم‌میهنان نیازمند نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

همه ساله کمیته‌ی امداد در کنار سایر نهادهای ذیربط سعی بر آن دارند تا در این حرکت جهادی به نحو احسن عمل کنند. بهزیستی، موسسات خیریه و اقشار مختلف مردم در شکل‌گیری و ماندگاری این سنت حسنه سهیم بودند.

در سالیان اخیر بلایای طبیعی به ویژه سیل و زلزله خساراتی جدی را به اهالی چند استان کشور وارد ساخت. جبران برخی از این خسارتها مستلزم صرف هزینه و زمان است. قطعا با تخصیص هزینه‌های بیشتر روند بازسازی مناطق آسیب دیده تسریع خواهد شد.

تامین اینگونه هزینه‌ها از طریق مشارکت و اهتمام مشترک بخش دولتی و بخش خصوصی امکان‌پذیر است. یکی از راههای تامین سرمایه از طریق جمع‌آوری کمکهای خیرخواهانه‌ی مردمی با برگزاری چنین مراسمی است.

کمک کردن به هم نوع مساله‌ی جدیدی نیست و در جوامع انسانی بالاخص در دین مبین اسلام یاری رساندن به دیگران همواره سفارش شده است. در آیه‌ی هشتم سوره ی مبارکه‌ی انسان آمده است: وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا. (و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می‌کنند).

از آنجا که کمک به همنوع جزء اصلی ترین وظایف هر فرد مسلمان به شمار می‌رود، بنابراین حضور در چنین مراسم و جشنهایی برای کمک به همنوعان سفارش الهی است. خیرینی که به هر شکلی با کمکهای نقدی یا اهداء مایحتاج ضروری در این مراسم خیریه‌ی ملی شرکت می‌کنند، در حقیقت به فرمایش قرآن گوش جان سپرده‌اند و هم از ثواب دنیوی برخوردار خواهند شد و هم فیض اخروی خواهند برد.

در سال‌های گذشته رسانه‌ی ملی با انعکاس جشنهای نیکوکاری و حضور گسترده ی مردم در جایگاههای اهداء کمکهای مادی و معنوی، بهترین شیوه‌ی تبلیغ را جهت ترویج این نوع حرکت‌های خیرخواهانه در پیش گرفته بود.

این روزها با گسترش رسانه‌های مجازی می‌توان از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای موجود جهت ترویج این فرهنگ به نسلهای جوان و نوجوان استفاده کرد. ضمن اینکه رادیو و تلویزیون نیز کما فی السابق می‌تواند رکن اصلی در تبلیغ و ترویج اینگونه فرهنگهای سازنده باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار