دستیار وزیر فرهنگ خبر داد؛

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامی

شالویی از را‌ه‌اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت این شاعر پارسی‌گوی در وزارتخانه ارشاد خبر داد.
کد خبر: ۵۱۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ - 13March 2022

راه اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمود شالویی» شنبه شب در آیین حکیم نظامی شاعر پارسی‌گو در موزه هنر‌های معاصر تهران، اظهار داشت: از حدود دو سال قبل درصدد برگزاری بزرگداشتی برای حکیم نظامی بودیم، زیرا مدتی است روز ۲۱ اسفند به عنوان روز این حکیم پارسی‌گوی در تقویم رسمی کشور ثبت شده، اما هیچگونه کار جدی در این زمینه صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: موضوع برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی را با دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتم، ایشان موافقت کردند بزرگداشتی ملی و بین المللی در خور شان این شاعر بلند آوازه ایران برگزار کنیم.

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی افزود: خوشبختانه با همت و تلاش جامعه هنری و هنرمندان کشور و پیگیری مجدانه برخی دوستان آثار فراوانی از گنجینه‌ها و مخازن هنری کشور مانند موزه آستان قدس، موزه ملک و هنر‌های معاصر را برای نمایش در معرض دید عموم قرار دادیم که نمایشگاه پنج گنج امروز نمونه‌ای از آن آثار است.

شالویی با تاکید بر این نکته که ایرانیان در دنیا اگر شناخته شده اند به خاطر مشاهیر و بزرگانی همچون حکیم نظامی است، گفت: امروز با آثاری که از نظامی در ایران وجود دارد، مگر کسی می‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر پارسی گوی، ایرانی نیست.

مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: امروز تلاش ما این است تا با برگزاری همایش ها، بزرگداشت ها، تولید آثار با استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، برپایی نمایشگاه‌های هنر‌های تجسمی و ... اجازه ندهیم مشاهیر، بزرگان، شاعران ایرانی به فراموشی سپرده شوند.

وی افزود: حکیم نظامی، حکمت و معنویت را با هنرمندی در قالب حکایت و داستان آورده است، از این رو هنرمندان ما می‌توانند در آثار تولیدی خود از مطالب این شاعر پارسی گوی استفاده کنند.

شالویی تصریح کرد: باید همگی دست در دست هم زمینه‌ای فراهم کنیم که نه تنها معرفی حکیم نظامی بلکه همه مشاهیر و بزرگان ایرانی را به جهان معرفی و تبیین کنیم.

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، تولید فیلم، انتشار فراخوان دریافت مقالات علمی در سطح داخلی و بین المللی و تحقیق و پژوهش را در این راستا، از دیگر برنامه‌های دوره بعدی بزرگداشت حکیم نظامی برشمرد.

در ادامه با حضور دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان هنر‌های تجسمی کشورمان نمایشگاه پنج گنج با مضمون حکیم نظامی در محل موزه هنر‌های معاصر گشایش یافت.

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرای کشورمان عصر جمعه ۲۰ اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام رئیس جمهور به این بزرگداشت در تالار وحدت برگزار شد.

همچنین همزمان با این آیین، پرچم حکیم نظامی شاعر ایرانی و پارسی سرا در کنار پرچم ایران در تمام نمایندگی رایزنی‌های ایران در سراسر دنیا به اهتزاز درآمد و در سراسر کشور نیز از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت این شاعر ایرانی در حال برگزاری است.

هفته بزرگداشت حکیم نظامی از ۲۱ اسفند آغار شده و به مدت یک هفته در سراسر کشور و رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار