یادداشت/

معرفی الگو، پیش‌زمینه تمدن‌سازی اسلامی

از آنجا که نظام مقدس جمهوری اسلامی درصدد تمدن‌سازی اسلامی است، پیش‌زمینه این تمدن‌سازی معرفی الگو است.
کد خبر: ۵۱۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ - 15March 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «ملیحه غیور» مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی در یاداشتی به واکاوی الگوی سوم زن مسلمان و جایگاه بانوان در همبستگی و رشد اخلاقی جامعه، در سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفند ۱۳۹۱ مفهوم الگوی سوم زن مسلمان را این‌گونه تشریح کردند: «شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم نه زن شرقی و نه زن غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن و مرکز بود.»

در بیان معظم له بارها مطالبی درباره نقش زنان و دفاع مقدس، جنگ نرم و جنگ سخت شنیده‌ایم. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تکرار، پیروزی مردان را در صحنه‌های مختلف در گرو حضور زنان دانسته‌اند.

در سخنان ایشان کلید واژه‌هایی به این ویژگی‌ها وجود دارد نقش مادران و همسران شهدا را «عظمت نهفته» تعبیر می‌کنند و حضور ورزشکاران زن در سکوهای ورزشی را «سکوی عفت و افتخار» می‌نامند. به زنان خانه‌دار «افتخار و هویت زنانه» را تأکید می‌کنند. پیروزی در گرو زنان را نظر اسلام و نظام اسلامی می‌دانند و مادران و همسران شهدا را «شعله فروزان» و به عهده گرفتن نقش مقدس مادری را ارزشمندترین خدمت خطاب می‌کنند.

 همچنین در مقایسه زنان شرق و غرب نقش زنان شرق را تاریخ‌سازی دانسته‌اند. ایشان در این میان، با ذکر شروطی، زن مسلمان را به‌عنوان الگوی سوم برای شناساندن نقش اصلی زنان به جامعه معرفی می‌کنند.

از آنجا که نظام جمهوری اسلامی درصدد تمدن‌سازی اسلامی است، پیش‌زمینه این تمدن‌سازی معرفی الگو است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود آیا نمونه عینی برای الگوسازی و شروطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند وجود دارد؟

حضرت فاطمه (س) زنی است مورد قبول اهل تشیع و اهل تسنن، یاور حضرت علی (ع) بهترین همسر و دارای بهترین خصایص سیاسی و اجتماعی. معظم‌له اینطور می‌فرمایند: «زن مسلمان زنی است که عفیف و شریف و محجبه و در مرکز تحولات است.» با تمرکز هر سه شرط را در بانوی دو عالم، شاهد هستیم محجبه بودند که از آثار وزین عفیف بودن است در کمالات ایشان بارز است.

نکته درخور ملاحظه زن شریف و در متن تحول بودن است. این به چه معناست؟ «شریف» یک واژه عربی است. یعنی از افراد عادی برتر شمرده می‌شود. در روایات متعدد شریف بودن حضرت زهرا (س) به کرات شنیده می‌شود و در همه اعصار جایگاه ویژه‌ای داشته است. نکته دوم در متن مرکز تحول تحولات بودن است. پاسخ این پرسش را رهبر معظم انقلاب اسلامی این‌گونه می‌فرمایند: «می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه‌داشت. پس مرکز یعنی خانه و خانواده. اگر این مرکز طیب باشد، نتیجه آن جامعه تهیه خواهد بود و در آن جامعه، حق‌طلبی اتفاق خواهد افتاد.

همه این ویژگی‌ها را در حضرت زهرا (س) می‌بینیم. ایشان با تربیت فرزندان پاکیزه و طیب قیام کرد. بنابراین می‌توان حضرت زهرا (س) را به‌عنوان یک الگوی عینی به جامعه معرفی کرد.

در عصر حاضر، در متون علمی سه الگو بیان می‌شود. الگوی اول خانواده گریزی است که بر اساس متون اسلامی، این الگو در جامعه اسلامی کاملاً منتفی است. الگوی دوم خانه‌نشینی است. در روایات، فاصله زیادی وجود دارد و برخی‌ها با این تفاسیر از زنان توقع خانه‌نشینی دارند. با این استنباط از بروز و ظهور زنان جلوگیری می‌کنند. هرچند دلایل متقن در این‌باره وجود دارد، آثار آن در برخورد با زنان موفق در جامعه اسلامی روشن است. الگوی سوم، خانواده‌گرایی است سنگز خانواده را پاکیزه نگه‌داشتن و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، فتوحات بزرگ را به ارمغان آوردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها