یادداشت/

انقلاب اسلامی و ضرورت گسترش گفتمان فاطمی

در دوران دفاع مقدس گفتمان غالب جامعه گفتمان ایثار و شهادت بود و اکنون با وجود هجمه‌های فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، گفتمان غالب باید فاطمی باشد که این مهم با ایجاد انس و الفت بین حضرت زهرا (س) و نسل جوان با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در یک عملیات جهادی فرهنگی رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۵۰۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ - 05February 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس _ «ملیحه غیور» مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی؛ انقلاب اسلامی یک نوآوری بدون وابستگی به شرق و غرب و به تعبیری یک معجزه الهی بود. این انقلاب در حالی به پیروزی رسید و اقتدار خود را حفظ کرد که تا به امروز با تکیه به نیروهای مردمی در برابر قدرت‌های بزرگ استکبار، مقاومت کرده است. برکت نَفَس امام خمینی (ره) و شیوه مدیریتی ایشان در به‌کارگیری توان و ظرفیت مردمی و از طرفی دیگر پایداری و تحمل سختی‌ها و شکنجه‌هایی که دارای آثار وضعی بود پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.

بعد از سال‌ها مقاومت و تحمل مشکلات فراوان، این پرسش مطرح می‌شود آیا انقلاب اسلامی پیروز شد که صرفاً یک نظام تغییر کرده باشد؟ هدف انقلاب چه بود؟ هدفی که امامین انقلاب درنظر داشتند بر پایه حیات طیبه و تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در چندین مرحله این موضوع را مطرح کردند. این مبحث با رعایت و حفظ تقدم و تأخر شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. عبور از این مراحل و رسیدن به مراتب بالاتر وظیفه همگانی است.

برای نمونه، ایجاد دولت اسلامی تنها وظیفه قوه مجریه نیست و همه افراد جامعه اعم از مدیران، دبیران، کارگران و زنان در تحقق این مهم نقش دارند. در این میان تزکیه و تهذیب نفس از شروط اساسی است که اگر آحاد جامعه به سطحی از آمادگی نرسند، دسترسی به دولت اسلامی امکان‌پذیر نیست.

خودسازی، دگرسازی و ساختن جامعه اسلامی از شروط تحقق تمدن اسلامی است. در دوران دفاع مقدس گفتمان غالب جامعه گفتمان ایثار و شهادت بود. اکنون با وجود هجمه‌های فرهنگی، گفتمان غالب باید فاطمی باشد.

در دوران دفاع مقدس چطور فرزندان این مرز و بوم جانشان را برای رضایت الهی تقدیم کردند؟ جوانان ما چطور از همسران محبوبشان گذشتند؟ یک مادر که تحمل یک خار در پای فرزندش را ندارد چگونه یک، ۲ و گاه همه پسران خود را نثار انقلاب و اسلام می‌کند و حسرت می‌خورد چرا فرزند بیشتری برای تقدیم به اسلام نداشته است؟

این گفتمان و فرهنگ باید همچنان در جامعه جاری باشد. در یک زمان مادران و همسران باید نقش زینبی می‌داشتند و گفتمان غالب ایثار و شهادت بود و در یک زمان مادران باید نقش فاطمی داشته باشند و گفتمان فاطمی را نشر دهند.

در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ مادران رسالت خود را به زیباترین شکل ممکن به انجام رساندند. حال باید ببینیم ما چه کردیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور به جهاد در فضای مجازی که معظم له از آن به‌عنوان قتلگاه جوانان و نوجوانان نام می‌برند صادر کردند. برای عملکرد صحیح در فضای مجازی یا حقیقی نیاز به یک الگو داریم، الگویی که در همه عرصه‌ها و اعصار جلوه داشته باشد. گاهی در نظر دختران جوان و نسل جدید حضرت فاطمه (س) همان است که در کتاب‌های درسی یا مراسم مذهبی شنیده‌اند و شخصیت ایشان در دختر پیامبر (ص)، همسر علی (ع) و مادر اهل‌بیت خلاصه شده است. تا اندازه‌ای از ظلمی که به ایشان شده و حقی که ستانده شده می‌دانند و از فضایل سیاسی، اجتماعی، فردی، خانوادگی، علمی، ولایت‌پذیری، شجاعت، بلاغت، کرامت، زهد و ایثار کمتر شنیده‌اند.

در گفتمان فاطمی شناخت ایشان و ارائه الگوی متناسب با ذائقه نسل جوان امروز مطرح است. ایجاد انس الفت بین حضرت زهرا (س) و نسل جوان با استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و معرفی بانوان و دختران موفق در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در یک عملیات جهادی فرهنگی رقم خواهد خورد.

این عملیات با شبکه‌سازی، توجیه فعالان فرهنگی و فضای مجازی، عضوگیری و نشر ارزش‌های فاطمی، طرح گفتمان را گسترش خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها