یادداشت/

مکتب شهید سلیمانی چراغ راه نسل چهارم انقلاب

سیدالشهدای مقاومت در طول حیات خود مسیر پیش روی نسل چهارم و پنجم انقلاب را برای رسیدن به گام سوم انقلاب هموار کرد؛ بر همین اساس در تبیین مکتب شهید سلیمانی همه اقشار نقش دارند.
کد خبر: ۵۰۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹ - 31January 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس _ «ملیحه غیور» مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس استان خراسان رضوی؛ چگونه سلوک و رفتار شیوه مدیریتی و اجرایی یک فرد سرمشق جامعه می‌شود؟ وقتی گفته می‌شود حاج قاسم یک مکتب است یعنی چه؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شده‌اند: به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم. به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم.

مکتب چیست و مولفه‌های سردار شهید برای مکتب بودن چه بوده است که معظم له چنین تعبیر و باوری دارند؟ در کل مکتب به یک نظام منسجم از باورها در یک حوزه معین یا به مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و افکار یک استاد که در جمعی نفوذ یافته باشد می‌گویند. (لاروس)

گاهی مجموعه‌ای از افکار، اندیشه‌ها، باورها، رفتارها و شخصیت وجودی یک فرد آنقدر گسترش می‌یابد که بر انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و سردار دل‌ها چنین بود. ولایتمداری، مقاومت، اخلاص، فروتنی و مهربانی با ضعفا از ارکان شخصیت وجودی ایشان بود که عنوان مکتب شهید سلیمانی را به خود گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به حقانیت ایشان شهادت می‌دهند و به جامعه معرفی می‌کنند. در بسیاری از موقعیت‌ها و مناسبات معظم له مستقیم صحبت نمی‌کنند یا تذکراتی نمی‌دهند و فردی را تایید می‌کنند و شهید سلیمانی سردار آن مکتبی می‌شود و قسم جلاله می‌خورد و می‌گوید در قیامت از ولایت‌مداری شما سوال می‌کنند.

شهید سلیمانی در طول زندگی مبارکش راه پیش روی نسل چهارم و پنجم انقلاب را برای رسیدن به گام سوم انقلاب هموار کرد و در راستای تبیین این مکتب، همه اقشار نقش دارند. شاید به جرأت بتوانیم از نقش دختران حاج قاسم پررنگ‌تر سخن به میان آوریم.

الگوی دختران حاج قاسم حضرت فاطمه (س) است. همان فاطمه هشت ساله‌ای که نه تنها در هجرت پیامبر (ص) بی‌تابی نکرد بلکه برای پذیرش رسالت و اعزام به مدینه همراهی کرد، همان فاطمه‌ای که در نوجوانی پای پیاده از مدینه تا احد را دوید و زخم‌های پدر را التیام داد و او را برای جنگ روز بعد مسلح کرد. همان فاطمه که در ماجرای سقیفه، بدعت خلافت را غاصبانه خواند و بیعت نکرد، همان فاطمه‌ای که جانش را برای دفاع از ولایت نثار کرد.

الگوی دخترانه حاج قاسم، بانو زینب (س) است. همان زینبی که خطبه‌هایش شبیه علی (ع) و فاطمه (س) است، زینبی که فرایند تربیتی خود را در خانه علی (ع) و فاطمه (س)گذرانده است. هجرت، جهاد، صبر، مقاومت، شجاعت و دلدادگی را از مادر آموخته است، زینبی که در صبرش، صابرین را به خشوع واداشته است.

فضلئل حضرت زینب (س) از مقام دختری و دختر بودن ایشان است و دختران حاج قاسم اگر بخواهند دورنمایی از این شخصیت‌ها داشته باشند، اصالت دخترانه و ذخایری را به خداوند در وجود آن بانو نهادینه کرده است، باید کشف کنند زیرا هر آنچه در زینب (س) بود خداوند در وجود همه دختران قرار داده است.

دختران حاج قاسم همچون پدرشان که مالک اشتر علی زمانه بود، زینب‌های زمانه هستند که با صبر و مقاومتشان، اخلاص و فروتنی را در مکتب حاج قاسم نشر می‌دهند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دختران شهدا، «در خود روحیه شهیدان را تقویت کنید شما شیرزنان آینده کشور هستید.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار