رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی:

سبد معیشت مردم در سال ۱۴۰۱ کاهش نمی‌یابد

قالیباف با بیان اینکه چیزی از سبد معیشتی مردم در سال ۱۴۰۱ کسر نمی‌شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تصور اشتباهی است، جابجایی صحیح است.
کد خبر: ۵۱۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹ - 16March 2022

دولت نباید در امور اقتصادی دخالت کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مهم‌ترین ویژگی بودجه ۱۴۰۱ و تفاوت‌های آن با بودجه‌های سال قبل اظهار داشت: بودجه یکی از موضوعات بسیار جدی و اساسی مردم و دولت است؛ افکار عمومی فکر می‌کنند بودجه مربوط به دولت است. اقتصاد آنقدر دولتی شده و سهم دولت در آن زیاد است که مردم فکر می‌کنند بودجه مربوط به دولت است.

بودجه مربوط به زندگی و سفر مردم و اقتصاد کشور است

وی افزود: بودجه در ابتدا مربوط به زندگی مردم است و سپس مربوط به اداره دولت؛ در بازار و اقتصاد بودجه تأثیر بالایی دارد و مردم و بازار دقت زیادی درباره بودجه و اصلاحات ساختاری بودجه دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه مربوط به زندگی و سفر مردم و اقتصاد کشور است.

قالیباف با بیان اینکه کار‌های غیرمولد رونق بیشتری در کشور دارد، گفت: امروز ما در کشور ناترازی‌های زیادی در بودجه و سیاست‌های مالی داریم.

وی افزود: با همه تأکیدات مقام معظم رهبری و مسئولین دیگر و حتی خود من مبنی براینکه اولویت در کشورمان تولید است، اما ما هنوز در مسیر درست تولید نیفتاده‌ایم و کار‌های غیرمولد و پردرآمد در کشور رونق بیشتری دارند تا کسانیکه تولیدکننده هستند و از محل تولید به ثروت می‌رسند، راه‌حل آن تمرکز بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری و راه‌های دیگر بیراهه بوده و موقتی است.

باید سیاست‌های دولت به سمت چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های جاری برود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وقی می‌گوییم باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم باید راه‌های جبران آن را هم در نظر بگیریم؛ باید دخل و خرج دولت تنظیم شود و باید سیاست‌های دولت به سمت چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های جاری برود و از محل مالیات، درآمد‌های گمرکی و اموال غیرمولد اقداماتی صورت گیرد. ضمن اینکه دولت باید هزینه و نگهداشت خود را اصلاح کند.

وی افزود: امسال در بودجه و در تبصره ۱۹ گام‌های جدی برداشتم و وزارت اقتصاد را مکلف کرده که از سه محل مذکور اعلام شده درآمد و هزینه جاری دولت را تأمین کند و در همین راستا کار‌هایی را باید انجام دهد.

قالیباف گفت: باید در شش ماه اول سال آینده دولت به گونه‌ای عمل کند که هزینه‌های جاری را از سه محل تأمین کند و سایر درآمد‌ها مانند انفال از طریق سازمان برنامه بودجه برای توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور استفاده شود.

اموال غیرمولد زیادی داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن از محل مالیات و ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان آن از محل گمرک و سود بازرگانی است. این در حالی است که ما اموال غیرمولد زیادی داریم که هزینه نگهداشت هم پرداخت می‌کنیم.

دو هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است که بهره‌وری، سود و امکانات آن مشخص نیست

وی افزود: در حوزه سازمان برنامه و بودجه باید به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه برویم و به همین دلیل تمامی بودجه فروش نفت و معادن از طریق آن‌ها توزیع خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دو هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است که بهره‌وری، سود و امکانات آن مشخص نیست.

قالیباف گفت: با رئیس جمهور و سازمان برنامه نشست‌های زیادی داشته‌ایم، اما باید در سال آینده مصمم باشیم که برای تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه که در سه تا چهار ماه بعد به مجلس می‌آید با هماهنگی همه قوا به سمت ساماندهی ساختار اقتصادی، اصلاح پایه پولی، کاهش نقدینگی و تورم برویم.

رئیس مجلس با بیان اینکه چیزی از سبد معیشتی مردم در سال ۱۴۰۱ کسر نمی‌شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تصور اشتباهی است، جابجایی صحیح است.

توضیحات رئیس مجلس درباره نحوه اختصاص یارانه جدید در سال ۱۴۰۱

قالیباف گفت: ارز در سال آینده تک نرخی است و دولت ارز‌های خود را می‌تواند یا مستقیماً به واردات کالا بدهد و یا ریال آن را پرداخت کند.

وی افزود: نرخ خرید ارز حداکثر دو درصد زیر نرخ ETS است و اگر دولت بخواهد ارز را به واردکننده بدهد باید به نرخ ETS بدهد، ولی اگر بنا دارد آن را به انتهای زنجیره یعنی به مصرف کننده و مردم بدهد کار درستی را انجام داده است که نظر من هم همین روش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قرار است یارانه لازم را به هفت قلم کالا و سه پلکان بدهد و بر همین اساس دولت باید کالابرگ الکترونیکی بدهد نه اینکه پول را به سرپرست خانوار بدهد.

قالیباف گفت: مردم می‌توانند کالا‌های خود را بر همین اساس از همه مغازه‌ها خریداری کنند و یارانه این موضوع به همین کارت‌های بانکی که هم‌اکنون در اختیار مردم است واریز می‌شود.

اطمینان می‌دهیم اقلام اساسی مردم که در سفره آن‌ها است تأمین خواهد شد

وی افزود: دولت احتمالاً یارانه لازم را به انتهای زنجیره و برای تأمین نیاز‌های مردم به اقلامی مانند گوشت سفید، شیر، گندم، آرد، روغن، شکر و ... خواهد داد. برای مثال یک و نیم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن، ۷۰۰ گرم گوشت قرمز، شیر و نان نیاز ماهانه هر فرد است که بر همین اساس به این کالا‌ها یارانه پرداخت خواهد شد و باید براساس مصرف میانگین ماهانه مردم حمایت‌های یارانه‌ای از آن‌ها صورت گیرد البته این حمایت براساس قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ اجناس است و مردم کالا‌های بالاتر از میزان نیاز خود را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند، اما کالا‌های به میزان در نظر گرفته شده یارانه دارد.

رئیس مجلس گفت: ما به مردم اطمینان می‌دهیم اقلام اساسی مردم که در سفره آن‌ها است تأمین خواهد شد. این در حالی است که در سال جاری ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برای تأمین نهاده‌های دامی اعتبار در نظر گرفته شد که چهار هزار میلیارد تومان آن به هدف ننشست.

قالیباف گفت: ۱۲ میلیون نفر از مردم در فقر مطلق بوده و کم توان هستند این در حالی است که ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند، ولی باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم و از آن‌ها حمایت کنیم.

وی افزود:‌سیاست اصلی دولت برای حمایت از انتهای زنجیره یعنی مردم ا ست، ولی ممکن است دولت حمایت را به ابتدای زنجیره در برخی اقلام و کالا‌ها ببرد و برخی این حمایت‌ها هم به پایان زنجیره؛ ولی اگر قرار است این حمایت مختص انتهای زنجیره باشد بایستی فقط از طریق کالابرگ باشد نه یارانه نقدی.

برای حقوق بازنشستگان، فرهنگیان، معلمان و اعضای هیأت علمی اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌ایم

قالیباف گفت: به بازنشستگان، فرهنگیان، معلمان و اعضای هیأت علمی خدا قوت می‌گویم ضمن اینکه باور مجلس و دولت آن است که این افراد آینده کشور را می‌سازند و نسل بعدی را تربیت کرده و مهارت به آن‌ها یاد می‌دهند؛ تربیت و تزکیه دست آنان است و ما مکلف به توجه به این قشر هستیم به همین دلیل برای حقوق این افراد اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌ایم.

با هماهنگی بین دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان گرفتیم

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: این موضوع را از سال گذشته در مجلس دنبال کردیم. این در حالی است که ۱۲ سال در دولت‌ها و مجالس پیشین پیگیری شد و فراز و نشیب زیادی داشت و در برخی اوقات از برخی تصمیم‌گیری‌ها معلمان خوشحال شده و یا ناراحت می‌شدند، اما با هماهنگی بین دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای این موضوع گرفتیم.

رئیس مجلس عنوان کرد: طبق آیین‌نامه مجلس زمان بررسی لایحه بودجه نمی‌توانیم موضوع دیگری را در دستور کار قرار دهیم، اما طبق همین قانون اگر مجلس به این موضوع رأی داد می‌توان آن را در دستور کار قرار داد و ما هم رتبه‌بندی معلمان را بررسی کرده و مصوب کردیم و بعد از ۱۲ سال تبدیل به قانون شد که نشان‌دهنده توجه زیاد مجلس به معیشت معلمان است. البته همین بحث هم درباره بازنشستگان داریم.

کف حقوق کارمندان در سال آینده پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

قالیباف گفت: کف حقوق کارمندان در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بودجه لازم را در سال ۱۴۰۱ با رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

رتبه‌بندی معلمان از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و معوقه آن هم پرداخت می‌شود. البته برای ایثارگران، رزمندگان معسر و جانبازان پیش‌بینی‌های لازم را برای حمایت از معیشت آن‌ها در نظر گرفته‌ایم هرچند برای کمیته امداد، سازمان بهزیستی، حواشی شهر‌ها و اعطای سند مالکیت به خانه‌های خانوار‌های حاشیه‌نشین به منظور رفع آسیب‌ها و رفع بزه‌ها و اصلاح رابطه شهرداری‌ها با مردم و سازمان ثبت اسناد و املاک با مردم تصمیمات خوبی گرفته‌ایم.

خبر در حال تکمیل است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار