قالیباف:

حفظ قدرت خرید مردم برای ما اصل است/ کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود

رئیس مجلس با بیان اینکه براساس تصمیم دولت و مجلس کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود، گفت: با توجه به پیگیری‌ها و جلساتی که انجام شده، ان‌شاالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ - 08May 2022

کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی یکشنبه ( ۱۸اردیبهشت)، اظهار داشت: امروز یکی از مباحث مهمی که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار دارد و نمایندگان بر حسب تکلیفی که وظیفه خود می‌دانند به آن بپردازند مسائل مربوط به گرانی‌ها و مشخصاً گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است.

رئیس مجلس افزود: مسئله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی کالا‌های اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است.

وی ادامه داد: ریشه این نگرانی‌ها یه مردم به این برمی‌گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالا‌های اساسی هدفمند شود گرانی‌های شدیدی در دیگر کالا‌ها که مرتبط با با آن هستند ایجاد خواهد شد گرانی آرد صنعتی و ماکارونی به گونه‌ای بود که باعث افزایش نگرانی مردم شد.

رئیس قوه مقننه گفت: در گرانی‌های اخیر موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد تا مردم را به شدت ناراحت شوند.

قالیباف خاطرنشان کرد: من به مردم عزیز حق می‌دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند، اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده و جلساتی که برقرار شد و مخصوصا جلساتی که در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود و ان‌شاءالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراموش نکنیم که با تصمیمات خلق‌الساعه، تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی، ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده شد و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور شده و علاوه بر این ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانسته باعث کنترل گرانی‌ها هم شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در این وضعیت هر کارشناس دلسوز اقتصادی این مسأله را تایید می‌کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود. بنابر این درباره اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی همه اجماع دارند، اما درباره نحوه اجرای آن ما حرف‌های جدی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیاست مجلس افزایش دریافتی مردم که باعث تورم بیشتر می‌شود نیست، بلکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است. طبیعی است که درمان اصلی و ریشه حفظ قدرت خرید مردم تنها و تنها کنترل تورم است تا ما تورم را کنترل نکنیم، نمی‌توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم نیز تنها و تنها باید ناترازی‌ها را برطرف کرد.

وی افزود: در این راستا باید مخصوصا باید با برطرف کردن ناترازی‌ها در بودجه در بانک‌ها و در انرژی باید در دستورکار باشد که برطرف کردن این ناترازی‌ها باید با سیاست‌های درست مالی و پولی و هم با اصلاح ساختار بودجه اجرا شود.

قالیباف ادامه داد:، اما مسأله اینجاست که این اصلاح ساختاری در عین حالی که درمان ریشه‌ای است، اما زمان‌بر است. آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر و کمتر شود. به هیچ وجه. مجلس معتقد است در کنار این نگاه ریشه‌ای باید برای کوتاه مدت برنامه حفظ قدرت خرید مردم برای کالا‌های ضروری معیشتی را اجرا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف‌گذاری در این طرح همان طور که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده، ارائه کالا‌های ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰ است.

وی افزود: در این تصمیم باید کالا‌های ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده شود، برای اینکه این مصوبه را تصویب کنیم و تصمیم‌مان غیرکارشناسی نباشد، شخصا جلسات متعددی را با مدیران و کارشناسان اقتصادی و کارشناسان فناوری برگزار کردیم و با دقت به جزئیات از اجرایی بودن این کار اطمینان حاصل کردیم و بعد از آن قانون را تصویب کردیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در مدلی که قانون مصوب مجلس شده است، برای چند قلم کالای ضروری معیشتی مثل مرغ، تخم‌مرغ و روغن و پنیر و امثال آن به اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی کالا در نظر گرفته می‌شود و مردم آن کالا را تا اندازه‌ای که در نظر گرفته شده است به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خرید می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال برای هر نفر اگر یک و نیم یا دو کیلو مرغ در ماه در نظر گرفته شده باشد، یک خانواده ۵ نفره در ماه می‌تواند ۸ تا ۱۰ کیلو مرغ خریداری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه آقای وزیر می‌گوید مصرف مرغ پایین آمده و تولید ما افزایش دارد و ما مازاد داریم، باید به این نکته دقت داشته باشند که چرا مازاد داریم؟ برای اینکه قشر محروم ما که، ولی نعمتان ما هستند، قدرت خرید ندارند که گوشت مرغ و گوشت قرمز تهیه و استفاده کنند و به همین خاطر است که مصرف گوشت و مرغ پایین آمده است، حتی امروز طبق متوسط ما قدرت خریدش در این حوزه پایین آمده و مصرف کم شده است که این برای سلامت و آینده جامعه مخاطره‌آمیز است و ما می‌خواهیم حداقل نیاز‌های پروتئینی و مخصوصا به طبقات ضعیف و محروم جامعه بازگردانیدم.

قالیباف خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این کار مهم عمده مراکزی که این اقلام را عرضه می‌کنند، می‌توانند مانند گذشته این خدمت را ارائه کنند ضمن اینکه مردم با همان کارت بانکی معمولی خودشان این کار را انجام خواهند داد.

وی افزود: از نظر ما حفظ قدرت سفره مردم در کالا‌های ضروری معیشتی اصل اول است و مردم باید یک آرامش معیشتی صد درصدی داشته باشند و بعد ما سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی تغییر دهیم و هدفمند کنیم، در غیر این صورت اتفاقی که بر سر ماکارونی افتاد، برای دیگر کالا‌ها با ابعاد بسیار گسترده‌تری خواهد افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما با هر گونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم. در حقیقت کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود و این نظر دولت و رئیس محترم جمهوری اسلامی نیز هست و قیمت کالا در توزیع کالابرگ الکترونیک باید همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و این هم موضع مجلس است و هم موضع دولت.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما در مجلس مصمم هستیم که یک راهبرد ضدگرانی قوی را پیگیری کنیم، لذا از این پس در جلسات نظارتی مجلس مسأله گرانی را با اولویت پیگیری خواهیم کرد و اجرایی شدن قانون مصوب مجلس را با دقت در اجرا نظارت خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین لازم است که تاکید کنم دو موضوع سلامت و نان در جامعه ما از یک اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نان قوت غالب جامعه است و موضوعش با دیگر کالا‌ها متفاوت است. در موضوع سلامت نیز بیماری خودش به اندازه کافی خانواده‌ها را به زحمت خواهد انداخت، لذا موضوع دارو و نان موضوع ویژه‌ای برای ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت و ثانیا در چارچوب یک مصرف بهینه نباید هیچ محدودیتی در میزان مصرف طبیعی آن برای مردم اعمال شود. همچنین در خصوص سلامت علاوه بر اقداماتی که به طور طبیعی برای دارو و به طور کلی انجام خواهد شد، مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قریب به ۶ میلیون نفری که بیمه نبودند، ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه شدنشان در نظر گرفت تا همه مردم تحت پوشش سلامت بدون هیچ هزینه‌ای قرار گیرند که گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افراد هم به صورت غیرحضوری بیمه سلامت‌شان دنبال شده و یا کارت سلامت برای کسانی که صعب‌العلاج هستند و دارو‌های ویژه استفاده می‌کنند، ۵ هزار میلیارد تومان برایشان پیش‌بینی شده و کارت سلامت برای آن‌ها صادر شده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس ورود به حوزه اجرا نداریم، اما بنده بعد از بررسی‌های لازم و با توجه به تجربه اجرایی که دارم، از اجرایی بودن این طرح کاملا اطمینان دارد.

وی ادامه داد: گرچه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اصرار داشت که رقم پیشنهاد‌ی دولت برای سیاست‌های جبرانی کافی نیست و به همین دلیل آن را حدود ۵۰ درصد افزایش داد، اما در صورتی که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نیاز به اصلاح بودجه وجود داشته باشد، مجلس آماده است در این زمینه با دولت همکاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم برای کالا‌های اساسی حفظ شود و در این راستا برای رفع هر مشکلی هر تصمیمی که لازم باشد اتخاذ می‌کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در جلساتی که با رئیس جمهور داشتم و بحث‌هایی که در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مجموعه دولت تصمیم گرفته است که هر گونه پرداختی را در چارچوب کالابرگ الکترونیکی کالا‌های اساسی انجام دهد و قانون مجلس در این زمینه مبنا قرار گیرد و با جدیت کار به پیش رود. رئیس جمهور در این باره در اسرع وقت با مردم صحبت خواهد کرد.

وی افزود: مردم بدانند که قوای سه‌گانه و همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی در مجموعه حکمرانی کشور در توجه به سفره و معیشت مردم به عنوان اولویت اول اتفاق نظر دارند و ان‌شاالله با هماهنگی و هم‌افزایی در آینده نزدیک در همین روز‌ها همگان خواهند دید که بتوانیم آرامش و ثبات خوبی را در سفره مردم به وجود آوریم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار