یادداشت/ علی‌اصغر جعفری

سرابِ غرب

حاکمان همواره در دو راهی اعتماد به مردم خود یا قدرت‌های خارجی قرار گرفته اند و نتیجه‌ی اعتماد به هر یک از این دو تاثیرات فراوانی در شکست یا پیروزی‌شان داشته است.
کد خبر: ۵۱۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷ - 18March 2022

سرابِ غربگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - علی‌اصغر جعفری؛ حاکمان همواره در دو راهی اعتماد به مردم خود یا قدرت‌های خارجی قرار گرفته اند و نتیجه‌ اعتماد به هر یک از این دو تاثیرات فراوانی در شکست یا پیروزی‌شان داشته است، نمونه‌های تاریخی این انتخاب چه در گذشته و چه در دوران معاصر بسیار فراوان و البته قابل عبرت‌پذیری است. محمدعلی شاه قاجار، رضا شاه و فرزندش محمدرضا پهلوی تنها چند نمونه‌ ملموس برای ما ایرانیان‌اند، کسانی که با تکیه بر وعده‌ها، تهدید‌ها و تطمیع‌های قدرت‌های خارجی و نادیده گرفتن مردم، نقطه‌هایی سیاه در صفحه‌ تاریخ به جای گذاشتند، چنان که حقارت ناشی ازآن اتفاقات، از خاطره‌ ملت ایران پاک نشده و نخواهد شد.

صحبت‌های حکیمانه‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی حصرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به مناسبت عید مبعث نبی اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و اشاره‌های ایشان به عبرت‌هایی که پیرامون وقایع اوکراین برای همه‌ دولت‌ها وجود دارد، بار دیگر ما را به تجارب و داشته‌هایمان یادآور شد.

ایشان با تبیین نسبت بین مردم و حاکمیت خط تحلیل درستی از وقایع سیاسی اوکراین به دست دادند و فرمودند: «عبرت‌هایی هم در این قضیّه‌ اوکراین وجود دارد... من دو مورد از این عبرت‌ها را مطرح می‌کنم. یکی این است که پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشور‌ها و دولت‌هایی که دست‌نشانده‌ آن‌ها هستند، یک سراب است، واقعیّت ندارد؛ این را همه‌ دولت‌ها بدانند. آن دولت‌هایی که پشت‌گرمی‌شان به آمریکا و به اروپا است، ببینند وضع امروز اوکراین و دیروز افغانستان را. هم رئیس‌جمهور اوکراین همین چند روز پیش گفت، هم رئیس‌جمهور فراری افغانستان چندی قبل گفت؛ گفت ما اعتماد کردیم به آمریکا، اعتماد کردیم به دولت‌های غربی، [ولی]ما را تنها گذاشتند... عبرت دوّم اینکه مردم، مهم‌ترین پشتوانه‌ دولت‌ها هستند. اگر مردم در اوکراین وارد میدان می‌شدند، وضع دولت اوکراین و مردم اوکراین این جوری نمی‌شد. مردم وارد میدان نبودند، چون دولت را قبول نداشتند... ما این را تجربه کردیم؛ در دوران دفاع مقدّس، مردم وارد میدان شدند و با اینکه همه‌ قدرت‌ها از صدّام حمایت می‌کردند، به او کمک می‌کردند، جمهوری اسلامی به کمک مردم توانست غلبه پیدا کند و دشمن را ناکام بگذارد.»

تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده از تجربه‌ تاریخی ایستادگی، مقاومت و ایثارگری ملت ایران در دفاع مقدس، این بار نیز تکرار شد، واقعیت این است که تکرار هرباره‌ آنچه ملّت بزرگ ایران با رهبری امام عظیم‌الشان (ره) در هشت سال دفاع مقدس به منصه‌ ظهور رساند، نسخه شفابخش عزت، استقلال، آزادی و امنیت پایداری است که جز در سایه‌ی خودباوری، مجاهدت، دشمن شناسی و ولایتمداری بدست نیامده و نخواهد آمد. بدون شک امروز یادآوری و آشنایی نسل جوان با حماسه پیروزمندانه و عظمت جاودان ایثار و شهادت ملت رشید و بصیر ایران در دفاع مقدس خود جهادی بزرگ و رسالتی همیشگی است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) از آن به «جهاد تبیین» یاد نمودند که یک فریضه‌ قطعی و فوری برای همه است.

طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه ایران به وقایع اوکراین و هر حادثه و فتنه‌ دیگری بر دو اصل اساسی استوار است؛ شناخت سرابِ غرب و قدرت‌های خارجی و توجه به مردم به عنوان مهم‌ترین پشتوانه‌ حکومت‌ها. البته آنچه معطم له نفرمودند و در صدر این دو اصل مهم قرار دارد؛ توجه به انگشت اشاره، تدابیر حکیمانه، راهگشا و عزتمدارانه‌ رهبری حکیم انقلاب اسلامی است که به لطف الهی ملت ما بر این میثاق پای فشرده وبا قوت ایستاده اند.

۱. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۰/۱۲/۱۴۰۰،

۲. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند [باید اقدام کند].» - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۹/۱۱/۱۴۰۰

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار