ما مقاوم هستیم/ راوی کاروان‌های راهیان نور:

روایت در «جهاد تبیین» از جنس روایتگری شهداست

حجت‌الاسلام «رضاپور» گفت: روایت در جهاد تبیین از جنس روایتگری شهداست و باید روایتگری اندیشمندانه، خالصانه، عالمانه و معنو‌ی باشد.
کد خبر: ۵۱۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱ - 25March 2022

روایت در «جهاد تبیین» از جنس روایتگری شهداستبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، حجت الاسلام «محمدعلی رضاپور» یکی از راویان جوان مازندرانی است که در جمع کاروان‌های راهیان نور حضور پیدا کرده است. با این راوی دفاع مقدس به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: خودتان را معرفی بفرمائید.

محمدعلی رضاپور ۳۷ ساله رشته تحصیلی سطح ۲ حوزه، به عنوان مبلغ مشغول به فعالیت هستم.

دفاع‌پرس: فعالیت‌تان را در راهیان نور از کی شروع کردید؟

۱۳ سال راوی راهیان نور هستم. سال ۷۸ و ۸۸ که به عنوان خادم تیم قرارگاه شهید صیاد شیرازی بودم و کاروان‌های راهیان نور دانشجویی را همراهی می‌کردم. فضایی هم فراهم می‌شد تا در اتوبوس‌ها برای زائرین هم راویتگری کنم. چون خودم علاقمند به راویانی همچون مرحوم حاج عبدالله ضابط، حاج حسین یکتا و حجت الاسلام ماندگاری و جوشقانی و ... هستم.

دفاع‌پرس: چرا وارد عرصه روایتگری شدید؟

اینکه چرا یک جوان جنگ ندیده باید راوی جنگ باشد، بخاطر اینکه روایت جنگ مثل احادیث اهل بیت (ع) می‌ماند و باید نسل به نسل نقل شود. دلیل اصلی که جوانان باید وارد صحنه راویتگری شوند بخاطر انتقال بین نسلی است یعنی محتوا باید دست به دست و سینه به سینه به دیگران نقل شود و نباید فراموش شود و به فرموده رهبر معظم انقلاب نباید بگذاریم غبار فراموشی بر حماسه دفاع مقدس بنشیند؛ و برای همین روایتگری باید روشن، با سند و دلیل، درست، صادقانه و غیر غلو باشد.

دفاع‌پرس: در روایتگری چه سبکی را انتخاب کردید و چرا؟

راویتگری شهدا در زندگی شخصی بسیار تاثیر گذار است چرا که کسی اگر نقلی می‌کند به آن باور نداشته باشد، به دل نمی‌نشیند و از آنجا که مدل روایتگری من موضوع محور است و سعی می‌کنم روایتگری به سمت احساسی شدن نرود و بیشتر پیام را انتقال دهد، برای همین روایت‌های مختلف شهدا را دسته بندی کرده و در موضوعات مختلف بیان می‌کنم مثل عدم وابستگی به دنیا، محبت، امام زمان (عج)، کمال طلبی، توبه و فرار از گناه و ... که موضوعات را دسته بندی کرده و تقدیم زائرین کنیم و حتی از مادران و پدران و فرزندان شهدا هم می‌گوییم.

دفاع‌پرس: جامعه مخاطب شما بیشتر چه کسانی هستند؟

عموما رواینگری من برای نوجوان و جوانان، دانش آموزان و دانشجویان است. در یادواره‌های شهدای مدارس از شهدا راویتگری کردم. بعنوان راوی همراه کاروان‌ها بودم و در تمام یادمان‌ها توفیق راویتگری داشنم.

دفاع‌پرس: بیشتر چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟

عموما عمده سوال‌هایی که زائریان می‌پرسند بیشتر حول محور شخصیت شهدا، اتفاقاتی که در مناطق عملیاتی افتاده و یک جا‌هایی شبهات و ابهامات درباره شهدا و دفاع مقدس را می‌پرسند که اینجا هنر راوی است که بتواند به صورت درست به شبهات پاسخ دهد.

دفاع‌پرس: آیا برنامه روایتگری شما مختص به راهیان نور است؟

روایتگری فقط مختص به دوره راهیان نور نیست. در طول سال، در منابر، مناسبت‌ها و هیئت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به موضع شهدا می‌پردازم و از شهدا روایتگری می‌کنم. بنده اعتقاد دارم که بهترین مصداق و استشهاد برای مبانی دینی سیره شهدا است چرا که قابل لمس است و قابل باور است و می‌شود آن شخصیت را به فرد مرتبط کرد و مستندات موجودی دارد و قابلیت اثبات دقیق تری پیدا می‌کند.

دفاع‌پرس: یک راوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

خصوصیات یک راوی به نظر بنده اولین ویژگی آن صداقت است. راوی باید راستگو باشد. نباید درشت گویی کند. دومین ویژگی راوی اخلاص است و باید برای خدا روایتگری کرد نه برای خوشایند مخاطب. سومین ویژگی هم اطلاعات عمومی و مطالعه دقیق درباره جنگ و دفاع مقدس داشته باشد. چهارم خلوت و انس و نورانیت باید داشته باشد. راوی اول باید برای خود روایت کند نه برای مردم. روایت در جهاد تبیین از همین جنس روایتگری شهدا است. روایت تبیینی بخشش روایت ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا و انقلاب اسلامی است و در فضای دیگر هم باید روایتگری اندیشمندانه، خالصانه، عالمانه و معنو‌ی باشد.

دفاع‌پرس: نظر شما در رابطه با برگزاری راهیان نور چیست؟

راهیان نور به فرموده رهبر معظم انقلاب یک فناوری است. زائر با پای دل به راهیان نور میاد انتخابی می‌آید و اجباری نمی‌آمد؛ و نباید راهیان نور اجباری شود باید مردمی برگزار شود. در راهیان نور تحول‌های عظیمی اتفاق می‌افتد که ما جنس آن را در جایی دیگری نمی‌بینیم. راهیان نور نه شبیه اربعین است نه شبیه هیئت نه شبیه سفر‌های دیگر است این سفر همان به معنای واقعی راهیان نور است با تکثر و تنوع و عمقی که در وجود مناطق و یادمان‌ها و حس و حال‌ی که زائر دارد و تجلی شهدا را حس می‌کند؛ و راهیان نور از اتفاقات فرهنگی بزرگ و دستاورد فرهنگی انقلاب است و باید قدرش را دانست و تقویت کرد و باید همت کنیم ان را به جلو پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار