مروری بر زندگی‌نامه شهید «علی حاجی‌حسینلو»

علی حاجی‌حسینلو در سال ۱۳۳۷ در یک خانواده مذهبی در شهرستان خوی به دنیا آمد. وی سال ۱۳۶۴ در حاشیه غربی اروندرود به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۱۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ - 26March 2022

مروری بر زندگی نامه شهید «علی حاجی حسینلو»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، «علی حاجی حسینلو» فرزند یوسفعلی در سال ۱۳۳۷ در یک خانواده مذهبی در شهرستان خوی به دنیا آمد. مادرش فاطمه وفوری در خاطراتش نقل می‌کند: «وقتی علی به دنیا آمد، دعا کردم که بچه‌مسجدی شود که آرزویم برآورده شد. در دوران شیرخوارگی هرگز بدون وضو به او شیر ندادم و عشق و محبت معصومین (ع) را دائماً در گوش او زمزمه می‌کردم».

وی در سال‌های آخر تحصیل که با سال‌های پایانی عمر رژیم پهلوی مقارن بود، فردی فعال در جلسات قرآن مجالس وعظ و مذهبی و مبارزه با حکومت در مسجد آستانه علی (ع) و مسجد ربط به حساب می‌آمد. پس از دریافت دیپلم در کنکور ورودی دانشگاه سال ۵۳_۵۴ قبول شد، ولی از ثبت نام او جلوگیری بعمل آمد. اما سال بعد در رشته برق پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۶ با رتبه ممتاز از انسیتوی تکنولوژی تبریز فارغ التحصیل شد.

او که از پیشرانان مبارزات مردم خوی علیه رژیم ستم‌شاهی بود با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته‌ها در کمیته محله امامزاده خوی مشغول به کار شد و مدتی هم در شهرداری خوی مشغول بود.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی جزء اولین اعضای این نهاد در خوی بود. پس از مدتی از طرف سپاه به مدرسه حضرت رسول اکرم (ص) در قم اعزام شد، اما هنوز یک هفته نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز شد و حاجی حسینلو تحصیل را رها کرد و به سوی جبهه شتافت.

وی پس از بازگشت در پاییز ۱۳۶۱ از سوی فرمانده منطقه پنج تبریز و ناحیه چهر خوی به سِمت قائم‌مقامی فرماندهی سپاه ماکو منصوب شد. حدود شش ماه بعد در اوایل سال ۱۳۶۲ از طرف فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) به سمت قائم‌مقامی فرماندهی سپاه نقده _که در آن زمان ماموریت مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب در کردستان را بر عهده داشت، منصوب شد. در مدت تصدی این سمت نقش بسزایی در مبارزه با گروه‌های دموکرات و کومله داشت.

فعالیتهاى حاجى ‏حسینلو در نقده شامل برقراری ارتباط‌ با روحانیت پیرو خط امام، شناسایى ضدانقلاب، کادرسازى، بازسازى تأسیسات و پایگا‌ه‌هاى عملیاتى و تلاش در جهت رفع مشکل اسکان رزمندگان و... بود.

در اوایل سال ۱۳۶۳ به سمت قائم‏‌مقامى فرمانده تیپ بیت ‏المقدس منصوب شد و در کنار حاج سید حجت کبیرى فرمانده تیپ به کار پرداخت؛ اما پس از مدتى به خاطر تغییر مأموریت تیپ بیت ‏المقدس و تغییر فرماندهى آن، حاجى‏ حسینلو به لشکر عاشورا پیوست. پس از چند ماه حضور در لشکر عاشورا براى گذراندن دوره فرماندهى و ستاد به دانشگاه امام حسین اعزام شد. اما پیش از آغاز عملیات والفجر ۸ به همراه سایر دانشجویان دوره دافوس به جبهه شتافت.

همسرش مى ‏گوید: آن زمان در دانشگاه امام حسین علیه السلام دوره فرماندهى (دافوس) را مى ‏دید. روزى به خانه آمد و گفت: «دوستان به منطقه می‌‏رفتند، ولى من اصرار کردم که باید به خانه بروم و بچه‏‌ها را ببینم و بعد بیایم.» به بچه‌‏ها نصیحت‌هایى کرد و وصیت‌نامه‌اش را خواست و مرور کرد و گفت: «خدا را شکر که وصیت‌‏نامه‌‏ام همه‏‌جانبه است.» آخرین توصیه‌‏اش این بود که حجابتان را رعایت کنید و نماز و روزه‌‏تان را ترک نکنید و هر روز سعى کنید بعد از نماز صبح حداقل دو آیه قرآن بخوانید.

على حاجى حسینلو پس از دیدار با خانواده عازم جبهه شد. او در لشکر عاشورا به صلاحدید امین شریعتى - فرمانده لشکر - مسئولیت یکى از محورهاى عمل‌‏کننده را به عهده گرفت و دوشادوش بسیجیان و غواصان صف‌شکن در نبرد فاو شرکت داشت. به دنبال آزادسازى شهر فاو و شکست سنگین عراق، ارتش عراق مواضع نیروهاى ایرانى را در سراسر منطقه فاو زیر آتش سنگین قرار داد. در نتیجه این آتشبارى، على حاجى ‏حسینلو در بیست و یکم بهمن ۱۳۶۴ - مصادف با هفتمین سال شهادت دوستش میرمجید موسوى - در حاشیه غربى اروندرود در داخل خاک عراق بر اثر اصابت ترکش‌هاى توپ به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار