لاوروف:

رویکرد غرب ضد دموکراسی است/ «پوتین» مخالف دیدار با «زلنسکی» نیست

وزیر خارجه روسیه گفت: رویکرد استبدادی و سلطه‌جویانه غرب هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد.
کد خبر: ۵۱۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ - 28March 2022

رویکرد غرب ضد دموکراسی است/ پوتین مخالف دیدار با زلنسکی نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: آمریکا به کشور‌های حوزه بالکان برای مخالفت با روسیه چراغ سبز نشان داده است. آمریکا و ناتو می‌خواهند بر منطقه ما سیطره یابند.

لاوروف که در نشست خبری با رسانه‌های صربستان سخن می‌گفت، افزود: برخی کشور‌ها استقلال خود را از دست داده و به تحریم‌ها علیه روسیه پیوسته‌اند. هدف فشار‌ها بر روسیه، منزوی کردن و سلب استقلال ما است. نمی‌توان روسیه را منزوی کرد؛ چرا که نظام جهانی، چندقطبی است. وجه تمایز این دور از فشار‌ها علیه روسیه با دوره‌های سابق، انفجار احساسات روسیه‌هراسی در میان همه کشور‌های غربی است.

وی تصریح کرد: آمریکا از کشور‌های دیگر می‌خواهد دموکراسی را رعایت کنند، در حالی که رویکرد دیکتاتوری را علیه روسیه در پیش گرفته است. غرب از اینکه برنامه‌هایش از سال ۲۰۱۴ برای تبدیل اوکراین به دشمن روسیه شکست خورده است، احساس شرم می‌کند و به همین علت راه تحریم علیه روسیه را در پیش گرفته است. تحریم‌های اخیر غرب بخشی از حمله گسترده علیه مسکو با هدف جلوگیری از پیشرفت روسیه به عنوان یک کشور مستقل است.

لاوروف تأکید کرد: پوتین مخالف دیدار با زلنسکی نیست، ولی زمینه این دیدار باید به خوبی فراهم شود تا نتیجه‌بخش باشد. دیدار پوتین و زلنسکی به محض دریافت توضیحات اساسی درباره مسائل اساسی که روسیه مطرح کرده، امکانپذیر است. در هر توافقی با اوکراین باید خلع سلاح هسته‌ای و ریشه کردن شدن نئونازی‌ها در این کشور تضمین شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: کشور‌های غربی تلاش می‌کنند از نظام حاکم بر اوکراین حمایت کنند، در حالی که برخی طرف‌ها در اروپا با این گرایش مخالفند. غرب همیشه حقوق حاکمیتی سایر کشور‌ها را نادیده گرفته است.

وی ادامه داد: روابط ما با چین در بهترین حالت تاریخی قرار دارد و ما با هند، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا نیز شراکت داریم. ما نباید برخی ارزش‌های جعلی لیبرالیسم جدید را بر یکدیگر دیکته کنیم. رویکرد غرب در روابط بین‌الملل هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد؛ بلکه نشان‌دهنده سلطه جویی و استبداد است.

لاوروف در پایان گفت: ما به موفقیت دور جدید مذاکرات با اوکراین در ترکیه تمایل داریم و اینکه این مذاکرات به توقف کشتار غیرنظامیان در دونباس توسط کی‌یف منجر شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها