ما مقاوم هستیم/ راوی مناطق عملیاتی دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پیروزی ما در دفاع مقدس مرهون مجاهدت رزمندگان و تبعیت از فرامین امام (ره) بود

«مصدقی» تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی، توکل، توسل و تبعیت از امام (ره) را علت موفقیت عملیات کربلای پنج دانست و گفت: جنگ درحالی به ما تحمیل شد که ما به‌دنبال جنگ نبودیم، ولی بچه‌های ما محکم پای حرف امام ایستادند تا حرف ایشان بر زمین نمانَد.
کد خبر: ۵۱۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵ - 29March 2022

تبعیت از امام (ره) علت پیروزی در عملیات کربلای پنج بود«عباس مصدقی» رزمنده دوران دفاع مقدس و راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس به خوزستان، با اشاره به اهمیت روایت کردن محور اروند در طول دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات‌های کربلای چهار و کربلای هشت در محوری به وسعت ۲۰ کیلومتر بر بستر رودخانه اروند صورت گرفت؛ این رودخانه متشکل از سه رود دجله، فرات و کارون است.

وی در تشریح ویژگی‌های رودخانه اروند گفت: سرعت آب در رودخانه اروند بالای ۵۰ کیلومتر است و همچنین عرض رودخانه ۷۰۰ متر است که این اندازه در مناطق مختلف رودخانه بیشتر می‌شود و در دهانه‌ خلیج فارس به یک هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد. وسط رودخانه که عمیق‌ترین جای آن است، محل مرز کشورمان با عراق است که طبق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و براساس خط تالوگ قرار داده شده است.

این راوی و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رودخانه اروند در ۲۴ ساعت دو بار مد می‌شود و نقطه مقابل ما در عملیات کربلای چهار منطقه ابوخصیب است که در ۲۰ کیلومتری شهر بصره قرار دارد؛ لذا این منطقه از نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه شهر بندری عراق در آن قرار دارد؛ رزمندگان ما در طول سال‌های دفاع مقدس دو عملیات مهم والفجر ۸ و کربلای چهار را در این منطقه انجام دادند.

مصدقی به حمایت برخی کشور‌های جهان از رژیم بعثی صدام اشاره کرد و افزود: در طول سال‌های دفاع مقدس کشور‌های زیادی پشتیبان رژیم بعثی بودند. ما در سال ۶۱ توانستیم رژیم بعثی را تا مرز‌های بین‌الملل عقب برانیم، اما شورای امنیت واکنش لازم را انجام نداد؛ چراکه پشتیبان رژیم بعثی بود؛ لذا با وجود تنظیم پیش‌نویس قطعنامه ۵۱۴، اما این قطعنامه ناکام ماند؛ زیرا هیچ اشاره‌ای به چگونگی پایان جنگ، برگشت به مرز‌های بین‌المللی، تعیین خسارت وارد شده به ایران، آزادی اسرا و... نداشت درحالی که حضرت امام (ره) تاکید داشتند بایستی قطعنامه‌ا‌ی صادر شود که تضمین‌کننده صلح باشد.

این رزمنده هدف از عملیات‌های برون مرزی را تنبیه متجاوز دانست و تاکید کرد: ما برای احقاق حقمان عملیات می‌کردیم لذا در سال ۶۴ عملیاتی را انجام دادیم درحالی که بعثی‌ها ۱۰۰ درصد بر این باور بودند که رزمندگان ایرانی نمی‌تواند از رودخانه اروند عبور کند، اما رزمندگان ما وارد فاو شدند و رزمندگان ما غیر ممکن را ممکن ساختند و از رودخانه اروند عبور کردند.

وی قطعنامه ۵۹۸ را نتیجه عملیات‌های برون‌مرزی رزمندگان کشورمان دانست و ادامه داد: ما برای احقاق حقمان، تنبه متجاوز و فعال کردن شورای امنیت مجبور بودیم عملیاتی استراتژیک و راهبردی داشته باشیم؛ لذا فرماندهان عملیات کربلای ۴ را در سال ۶۵ طرح‌ریزی کردند که طول این عملیات بیشتر از ۲۰ کیلومتر بود؛ ابتدای محور عملیات در شملچه تا جزیره مینو ادامه داشت که ۱۰ تا ۱۲ لشکر در آن شرکت داشتند.

مصدقی با تاکید بر آموزش تخصصی غواصان در این عملیات‌ها گفت: فکر نکنید غواص‌ها بدون آموزش در عملیات کربلای ۴ شرکت داشتند؛ اصلا چنین نبود. آموزش غواص‌ها مدت‌ها طول کشید و کار اطلاعاتی بسیاری صورت گرفت، اما رژیم بعثی بخاطر پشتیبانی از سوی کشور‌های مختلف به اطلاعاتی دست پیدا می‌کرد که «وفیق سامرایی» رئیس اطلاعات عراق در کتاب ویرانه‌های دروازه شرقی مال اشاره‌هایی داشته است.

این رزمنده خاطرنشان کرد: عملیات کربلای چهار یکی از سخت‌ترین عملیات‌ها بود که منجر به عقب‌نشینی نیرو‌های ما شد، اما دو هفته بعد یعنی در تاریخ ۱۹ دی‌ عملیات کربلای پنج در اوج ناباوری دشمن انجام شد و دشمن تصور نمی‌کرد که ایران بتواند به این سرعت خودش را جمع کند و بچه‌های ما انتقام عملیات کربلای چهار را گرفتند.

وی تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی، توکل و توسل و تبعیت از امام (ره) را علت پیروزی در عملیات کربلای پنج دانست و عنوان کرد: جنگ درحالی به ما تحمیل شد که ما به‌ دنبال جنگ نبودیم، ولی بچه‌های ما محکم پای حرف امام ایستادند تا حرف ایشان روی زمین نماند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها