ما مقاوم هستیم/ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح:

راهیان نور نوعی «جهاد تبیین» است/ شهید باقری «نماد طراحی جنگ» بود

سرلشکر باقری گفت: مردم با حضور در یادمان‌های شهدا می‌بینند که چگونه یک ملت با دست خالی از سرزمین، حیثیت و اعتقادات خود دفاع می‌کند؛ از این جهت راهیان نور می‌تواند «جهاد تبیین» محسوب شود.
کد خبر: ۵۱۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴ - 27March 2022

شهید باقری به عنوان نماد طراحی جنگ مطرح بودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح امروز (یکشنبه) با حضور در یادمان شهید «حسن باقری» در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: امسال با فروگذاری بیماری کرونا، امکان برگزاری اردو‌های راهیان نور فراهم شد و من هم در این یادمان‌ها حضور پیدا کردم.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از یادمان‌های شهدا گفت: در بیش از ۱۰ یادمان حضور پیدا کردم و هم‌اکنون الان در یادمان شهید باقری در فکه هستم. حقیقتاً با دیدن جوانان عزیز، به یاد بسیجیان و همرزمان خودمان در دوران دفاع مقدس می‌افتم. جوانان در این مکان با عشق و علاقه و شور و حرارت حضور دارند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: در این یادمان‌ها هم قدیمی‌ها به همراه خانواده‌های عزیز خود حضور دارند و هم جوانان عزیز که زوایایی از آن خاطرات را می‌بینند، روایت‌های آن‌ها را می‌شنوند، آن حس و حال جبهه‌ها را استشمام می‌کنند، افسوس آن روز‌ها را می‌خورند و نکات بسیار زیبایی را می‌گویند و منتقل می‌کنند که از این جهت، برای من روز‌های بسیار خوبی است و یادآور همان ایام و همان حس و حال‌هاست.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: حقیقتاً احساس من این است که جوانان و نسل فعلی ما نه‌تنها تفاوتی با نسل قبلی ندارند، بلکه حتی به مفاهیم حفظ انقلاب، اسلام و نظام عاشق‌تر و مشتاق‌تر هستند؛ همچنین مثل دوران نبرد‌های سوریه و عراق هم از من درخواست مساعدت برای حضور در صحنه‌هایی چون یمن و یا جا‌های دیگر را دارند که ما هم نوعاً برای آن‌ها پاسخی نداریم و می‌گوییم که چنین امکانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: برابر آماری که دوستان اعلام کردند، از ۱۰ اسفند تا امروز که حدود ۲۸ روز می‌شود، قریب به یک میلیون نفر از یادمان‌های راهیان نور در خوزستان بازدید کرده‌اند. در این میان، تمامی دوستان شامل راوی‌ها و خادمان شهدا می‌گویند که ما غافلگیر شدیم و انتظار نداشتیم که با اندک فروکش کردن بیماری کرونا، از یادمان‌ها این‌گونه استقبال شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: از یادمان‌هایی که در مسیر‌ها نزدیک‌تر هستند، بیشتر استقبال می‌شود و نوعاً زائران براساس میزان فرصتی که دارند در یادمان‌ها حضور پیدا می‌کنند؛ همچنین امسال شاهد هستیم که درصد بالایی به شکل خانوادگی و با خودروی شخصی به این مناطق آمده‌اند.

سرلشکر باقری افزود: این موضوع باعث شده که نسل گذشته به نسل جدید توضیح بدهد و همه با هم به‌صورت خانوادگی در این مناطق حضور دارند. به این‌صورت که هم جبهه و یادمان‌های شهدا را زیارت و هم در استان زیبای خوزستان سیاحت می‌کنند؛ همچنین این حضور به نوعی قدردانی از مردم خوزستان به‌خصوص خرمشهر، آبادان، دزفول و شوش و همه مردمی است که در این سرزمین مرزدار بودند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، حقیقتاً راهیان نور یک فناوری ابتکاری و جنگ نرمی است که جمهوری اسلامی ابداع کرد که بحمدالله خوش درخشید و در سال‌های قبل از شیوع کرونا تا هفت میلیون نفر در سال از جبهه‌ها بازدید کردند. این میزان استقبال نسبت به جمعیت کشور و در قیاس با گردشگری دنیا که یک گردشگری تخصصی و خاص محسوب می‌شود، بی نظیر است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: در راهیان نور، گفته‌ها کمتر ایفای نقش پیدا می‌کنند؛ زیرا خود این سرزمین، سنگر، میدان مین، کانال و خط مقدم، صحبت می‌کنند و بیانگر وقایع دوران دفاع مقدس هستند. در این مکان، مزار شهدایی که به خاک و خون افتاده‌اند با زائران و جوانان ما صحبت می‌کنند. این موضوع در روح و جان جوانان ما می‌نشیند.

سردار باقری ادامه داد: البته راویان ما و خادمان شهدا خیلی تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند تا گوشه‌ای از واقعیات‌ را بیان کنند؛ اما به نظر می‌رسد که بیشتر، آن چیزی که اتفاق می‌افتد، تأثیر و حک نقشی است که واقعیات صحنه در جان انسان‌ها می‌گذارد.

وی با بیان اینکه سال به سال شاهد ابتکارات جدیدی در یادمان‌ها هستیم، افرود: برخی از یادمان‌ها تخصصی هستند؛ مثلاً مردم زحمات نیروی هوایی ارتش را در پایگاه هوایی می‌بینند، زحمات نیروی دریایی را در کنار اروند می‌بینند، زحمات موشکی سپاه را در کنار فاو می‌بینند و زحمات نیرو‌های زمینی ارتش و سپاه را در جبهه‌های مختلف می‌بینند.

سرلشکر باقری اضافه کرد: تمامی این‌ها ابعادی است که در مجموع، زائران تلاش هماهنگ، یکپارچه و منسجم از یک ملت را در مکانی چون خط مقدم می‌بینند. اینجا خط مقدم است و با قدری فاصله بیشتر، بیمارستان، رختشورخانه و پشتیبانی‌ها را می‌بینند. این حرکت یکپارچه‌ای است که در یک دوره تاریخی اتفاق افتاده و نسل فعلی این موضوع را کامل درک می‌کند که چگونه یک ملت با دست خالی توانسته با موفقیت کامل از سرزمین، حیثیت، هویت و اعتقادات خود دفاع کند و از این جهت، راهیان نور واقعاً نماد موفق یک حرکت جهاد تبیینی و جنگ نرم محسوب می‌شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح یادآور شد: همه شهیدان جایگاه والا و خاص خود و نقاط برجسته مختص به خود را دارند که باید آن‌ها را کشف کرد. ولی قصد نیست که بگوییم شهیدی نسبت به بقیه برتری خاصی دارد؛ زیرا همه شهیدان نزد خداوند جایگاه عالی دارند.

سرلشکر باقری درباره ابعاد شخصیتیِ برادر شهیدش عنوان کرد: شهید حسن باقری ویژگی‌های خاص خودش را داشت که تا امروز هم قدری در کار‌های مستند و در گفته‌ها و نوشته‌ها درج شده و ملت عزیز ما بخشی از آن‌ها را شنیده‌اند. این مکان، محلی در نزدیکی «فکه» و مسلط به رودخانه «دویرج» و مسلط بر ارتفاعات «حمرین» در عراق است که در پشت سر ما قرار دارد و ما برای عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «والفجر یک» بایستی محور‌های مناسب عملیاتی را پیدا می‌کردیم.

وی گفت: شهید باقری به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و به عبارتی طراح عملیات، بایستی این صحنه را برای چندمین بار از نزدیک مشاهده می‌کرد؛ لذا من به‌عنوان عنصر اطلاعاتی به اتفاق شهید «بقائی» فرمانده قرارگاه کربلا  و جمعی دیگر از دوستان، به همراه نقشه و عکس هوایی و قطب‌نما در این نقطه حضور پیدا کردیم؛ البته تا چند ماه دیگر این واقعه ۴۰ ساله می‌شود؛ زیرا تاریخ این اقدام ما در ۹ بهمن ماه سال ۱۳۶۱ بود.

سردار باقری افزود: بعد از توجیه منطقه و پیدا کردن محل خود بر روی نقشه و کار‌های دیگر، درباره بهترین مسیر‌های عملیاتی به بحث و تبادل نظر پرداختیم؛ زیرا اینجا در سنگر یک جلسه عملیاتی و طراحی بود؛ البته همزمان با حضور ما، دشمن این منطقه را هدف گلوله‌ قرار می‌داد، چون احساس می‌کرد که در اینجا فرماندهانی جمع هستند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان خاطرنشان کرد: شهید باقری «نماد طراحی جنگ» بود و این حرکت او در روز ۹ بهمن ۱۳۶۱ هم بخشی از این اقدامات بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها