نقد فیلم/

فصل دوم نجلا؛ حماسه‌ای از جنس عشق

اگر چه سریال نجلا در فصل دوم نیز بسیار خوش ساخت و پر مخاطب است، اما برخی نقد‌ها به آن وارد است.
کد خبر: ۵۱۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 01April 2022

فصل دوم نجلا؛ حماسه‌ای از جنس عشقگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ تمایل کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم و سریال‌های تلویزیونی به ساخت فصل‌های بعدی سریال‌ها و تله فیلم‌ها طی سالیان اخیر بیشتر شده است.

یکی از سریال‌هایی که در فصل نخست آن با مخاطبین بی شماری حتی در خارج از کشور مواجه شد، نجلا بود.

این سریال در فصل اول با بازی «حسام منظور» بسیار خوش درخشید. حال به مناسبت نوروز ۱۴۰۱ هجری خورشیدی فصل دوم این سریال که به وقایع تاریخی حد فاصل پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس اشاره دارد، روی آنتن رفته است.

در بدو سریال عبد، نجلا، سلیمه، پسر نجلا و نیز شیرین و عطا در عراق سعی دارند تا ازچنگال نیرو‌های مسلح زیر دست عدنان فرار کنند. عبد و عطا دستگیر میشوند و به جرم درگیری با مامورین عراقی رهسپار زندان میشوند. عدنان از سویی دیگر به ایران باز میگردد تا دوباره نجلا را خواستگاری کند. او با پاسخ منفی نجلا مواجه میشود.

از سویی دیگر او با برخی نیرو‌های خرابکار وابسته به رژیم بعثی عراق همکاری نزدیکی دارد و به همین علت پس از این که از نجلا پاسخ منفی میشنود، به عراق باز میگردد. نجلا که زمانی پرستار بود حال بیشتر وقتش را با پسرش در خانه میگذراند. شیرین هم که زمانی دلباخته‌ی عطا بود خواستگاری دارد که البته هیچ علاقه‌ای به او نشان نمی‌دهد. از سویی دیگر عبد در زندانی در عراق سعی دارد تا با هوش و ذکاوت خود از چنگال زندانبانان خود بگریزد. عطا نیز مانند فصل اول همواره همراه عبد است و عملا نقش او را تکمیل میکند.

اگرچه سریال نجلا در فصل دوم نیز بسیار خوش ساخت و پر مخاطب است، اما برخی نقد‌ها به آن وارد است. نخست اینکه اصلا آیا پلیس یا نیرو‌های مسلح یک کشور صرفا بنا به دلایل عاطفی برای به دام انداختن رقیب عشقی یکی از افسران رده بالا وارد عمل میشوند؟ بهانه‌ی اولیه آن‌ها ورود غیر قانونی عبد و همراهانش به عراق بود آیا به راستی برادر نجلا (عباس) که ساکن آن کشور است نمی‌توانست برایشان دعوتنامه‌ی رسمی ارسال کند؟

آیا انگیزه‌های شخصی یک نفر میتواند نیروی انتظامی و نظامی کشوری را وادار کند تا رقیب عاطفی این افسر درجه دار را دستگیر کند. عبد و عطا در سریال فقط دستگیر میشوند، اما کی و چگونه محاکمه میشوند سوالی است که ذهن مخاطب را درگیر میکند. پرسش دیگر اینجاست، به راستی دیگر ایرانیانی که چند ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی در زندان بعثی محبوس هستند جرمشان چه بوده که در سریال به آن هرگز اشاره نمیشود؟ اگر مرتکب به جرمی شده اند چرا به مقامات قضای ایران بازگردانده نمیشوند؟

عبدالله دشتی بنا به دلایل عشقی و شخصی با نیرو‌های بعثی وارد درگیری شده است و قطعا انگیزه‌ای مبارزاتی نداشته است؛ ضمن اینکه جنگ هنوز به صورت رسمی نیز آغاز نشده است و فقط برخی شیطنت‌ها از سوی نیرو‌های خرابکار دیده میشود؛ پس قطعا انگیزه‌ی عبد و عطا مبارزه نبوده است هر چند عملا وارد مبارزه با نیرو‌های بعثی نیز شده اند.

در فصل اول این سریال سارا رسول زاده بازیگر ایفاگر نقش نجلا بود، اما بازیگر این فصل کمترین شباهت ظاهری‌ای با بازیگر فصل قبلی ندارد. این تغییر بازیگر آن هم بازیگر نقش اصلی که سریال به نام اوست، چندان منطقی به نظر نیامد. بازی روان «حسام منظور» در فصل‌های اول و دوم جزء نقاط عطف و قوت این مجموعه به شمار می‌آید.

حال باید نشست و تماشا کرد که عوامل تولید از جمله نویسنده و کارگردان برای فصل دوم چه نقشه‌ای چیده اند و با عنایت به اینکه داستان «نجلا» قابلیت پیگیری در فصل‌های بعدی را دارد، باید دید که آیا شبکه و گروه فیلمساز تدبیری در این باره اندیشیده اند یا این سریال در فصل دوم به فرجام میرسد؟

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها