یادداشت/ علی عبدالصمدی

بالندگی شبکه‌های سیما با زمان‌بندی صحیح در پخش برنامه‌های نوروزی

زمان‌بندی صحیح در ارائه‌ی برنامه‌های نوروزی، بیننده را به لحاظ بصری در دراز مدت دچار خستگی و کلافگی نمی‌کند و هم باعث ایجاد درآمد، رشد و بالندگی شبکه‌های سیما خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ - 31March 2022

زمانبندی صحیح در پخش سریال‌های نوروزی باعث وفاداری بیشتر مخاطبین خواهد شدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ رسانه‌ی ملی بالاخص تلویزیون همه ساله به مناسبت فرارسیدن فصل بهار، آغاز سال نو و نوروز باستانی برنامه‌ها و سریال‌های نوبرانه‌ای را به پخش می‌رساند.

امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. چهار سریال تازه نفس از ابتدای سال نو به آنتن پخش رسیدند. هر چند برنامه‌های ترکیبی و گفتگومحور دیگری نیز در کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته‌اند، اما معمولا برنامه‌هایی از جنس سریال، فیلم و تله فیلم به دلیل روایتگری داستان‌های مختلف با طیف گسترده‌تری از مخاطبین قرار می‌گیرند.

چهار شبکه‌ای که معمولا سریال‌های دست اول را تحویل نگاه مخاطبین می‌دهند شبکه‌های اول، دوم، سوم و تهران (پنجم) سیما هستند. دردسر‌های شیرین، فصل دوم نجلا، خداداد و فصل سوم زیرخاکی چهار سریالی هستند که این شب‌ها از شبکه‌های چهارگانه‌ی فوق الذکر روانه‌ی آنتن شدند.

ساعت پخش هیچکدام از این سریال‌ها با شبکه‌های دیگر هماهنگ نیست و عملا مخاطبین فقط بخشی از هر سریال را می‌توانند نظاره گر باشند. سریال کمدی پلاک سیزده در شبکه‌ی سوم سیما پس از گذشت تقریبا نه ماه هنوز به پایان نرسیده است.

کسانی که دنبال کننده‌ی این سریال هستند، فقط دقایقی از پلاک سیزده را میتوانند تماشا کنند، زیرا دقایقی پس از شروع این سریال مجموعه‌ی تلویزیونی «دردسر‌های شیرین» راس ساعت بیست روی آنتن شبکه‌ی تهران (پنج سیما) پخش میشود. کسانی که این سریال را پیگیری می‌کنند نیز فقط بخشی از این سریال را تماشا می‌کنند، زیرا راس ساعت بیست و سی دقیقه فصل دوم نجلا در شبکه‌ی سوم سیما پخش می‌شود.

این اتفاق عملا برای خداداد و فصل سوم زیرخاکی زیر تکرار شده است. اگرچه تمامی سریال‌ها نوبت تکرار دارند و گذشته از آن از طریق فضای مجازی نیز قابل بازبینی هستند، ولی این از مسئولیت سیما در قبال ارائه‌ی درست برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون که همین سریال‌ها باشند، نمی‌کاهد. این در حالی است که اگر پخش سریال‌های نوبرانه یعنی دردسر‌های شیرین، فصل دوم نجلا، خداداد و فصل سوم زیرخاکی در ساعات معمول خود روانه‌ی پخش می‌شدند قطعا بینندگان تلویزیون با برنامه ریزی بهتری می‌توانستند در ساعات پایانی شب از تولیدات دست اول تلویزیون بهرمند شوند.

با عنایت به این نکته که در ساعات اولیه شب اکثرا یا در دید و بازدید نوروزی و یا در سفر هستند، یقینا چهار ساعت پایانی شب ساعات طلایی و پربیننده‌ی تلویزیون محسوب می‌شود؛ لذا سیما با برنامه ریزی دقیق‌تر و زمان بندی درست‌تر میتواند به جای ارائه‌ی برنامه‌ها و سریال‌ها به صورت گزینشی، مجموعه‌ی کامل و بی نقصی از کلیه‌ی سریال‌های تلویزیونی را ارائه می‌داد.

در ارائه‌ی برنامه‌ها به صورت گزینشی مخاطب حق دارد فقط یک یا دو برنامه را مشاهده کند و اگر برنامه یا سریال سومی در نظرش باشد یا به طور کامل نمی‌تواند ببیند یا باید تکرار آن را ملاحظه کند یا از طریق اپلیکیشن‌های وابسته به سازمان صدا و سیما می‌تواند پیگیر آن باشد. در صورتی که با مدیریت صحیح و زمان بندی درست مخاطب از شکل مخاطب گزینشی خارج شده و میتواند کلیه‌ی سریال‌ها و برنامه‌ها را پیگیر باشد.

در نوروز امسال دو سریال نجلا و زیرخاکی مخاطبین بیشتری را به خود اختصاص داده اند، زیرا داستان این دو مجموعه‌ی تلویزیونی برای بینندگان آشنایی بیشتری دارند و قطعا این امر باعث می‌شود دو سریال دیگر با عدم برنامه ریزی صحیح، ضربه ببینند.

در این مقال باید اذعان داشت که حمایت از تولیدات داخلی محدود و معطوف به صنایع مختلف نیست؛ بلکه برنامه ریزی صحیح تلویزیون جهت ارائه‌ی سریال‌های تولید داخل کشورمان نیز جزء زیر مقوله‌های حمایت از تولیدات ملی به شمار می‌رود. از سویی دیگر زمان بندی صحیح در ارائه‌ی برنامه‌های نوروزی، هماهنگی با پخش بانگ ملکوتی اذان و نیز پخش درست و حساب شده‌ی پیام‌های بازرگانی و ترازیشن‌ها و میان برنامه‌ها از سویی هم باعث می‌شود بیننده به لحاظ بصری در درازمدت دچار خستگی و کلافگی نشود و هم باعث ایجاد درآمد و رشد بالندگی شبکه‌های سیما خواهد شد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار