یادداشت/ قاسم الازمنی

«عملیات فتح‌المبین» تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام

عملیات فتح‌المبین، تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام تا آن روز بود. از لحاظ فیزیکی و روحی آنچنان گسترده عمل شد که کلیه معادلات و محاسبات از پیش تعیین ‌شده آنان را به هم ریخت و کمر ارتش عراق را شکست.
کد خبر: ۵۱۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ - 30March 2022

عملیات فتح‌المبین، تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام تا آن روز بود

گروه استان‌های دفاع‌پرس – قاسم الازمنی؛ با عنایت خاص خداوند متعال، عملیات فتح‌المبین، تحقیرآمیز‌ترین شکست برای صدام تا آن روز بود. از لحاظ فیزیکی و روحی آنچنان گسترده عمل شد که کلیه معادلات و محاسبات از پیش تعیین ‌شده آنان را به هم ریخت و کمر ارتش عراق را شکست.

با پایان یافتن عملیات طریق‌القدس در آذر سال ١٣٦٠، تلاش برای اجرای عملیات بعدی به منظور جلوگیری از قدرت تصمیم گیری و تجدید سازمان دشمن آغاز شد.

در این شرایط دو منطقه «غرب دزفول» و «منطقه عمومی خرمشهر» در غرب کارون، نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرده بود که الزاما می‌بایست یکی از آن‌ها جهت اجرای عملیات انتخاب می‌شد. سرانجام پس از بررسی‌های کارشناسی با هدف خارج کردن شهر‌های دزفول، اندیمشک، شوش، دهلران و پایگاه مهم نیروی هوایی در دزفول از تیررس توپخانه دشمن، این مناطق برای اجرای عملیات انتخاب شد.

طرح ریزی و شناسایی منطقه، که از اواسط آبان شروع شده بود، تا روز‌های پایانی دی ماه همان سال ادامه و در ٣٠ بهمن به پایان رسید. قبل از عملیات، بدلیل حملات دشمن در همین مناطق- در اجرای عملیات تردید ایجاد شد، با عزیمت سردار رضایی فرمانده وقت سپاه، خدمت حضرت امام خمینی (ره)، از شک و گمان خارج و با استعانت از قرآن کریم- سوره فتح نمایان شد. همین امر، نوید پیروزی برای رزمندگان مسجل و نام عملیات نیز، بر اساس همین استخاره، فتح المبین نام گرفت.

عملیات فتح المبین، در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دوم فروردین سال ۶۱، بمدت ۸ روز با رمز مبارک «یازهرا (س)» با حضور ۴ قرارگاه-شرکت ۱۳۵ گردان از ارتش و سپاه با فرماندهی مشترک در ۴ مرحله آغاز شد.

این عملیات، همچون دیگر عملیات‌های دفاع مقدس- نکات ایثارگری‌های منحصر بفردی دارد. یک نمونه آن- در روز دوم، نیرو‌های رژیم بعث عراق- در جبهه عین خوش پاتک سنگین و محکمی را آغاز کردند که موجب ایجاد فشار بسیار زیاد به رزمندگان گردید. بنحوی که بیشتر فرماندهان- معتقد به عقب نشینی بودند، لیکن سردار شهید حسین خرازی، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان که در صحنه درگیری در سمت فرماندهی حضور داشتند، با امید به امداد خداوند متعال و قاطعیت تمام فرمودند: عقب‌نشینی نمی‌کنیم خداوند متعال هم مزد این استقامت را با دست آورد‌های فوق العاده اش، به رزمندگان عطا کرد.

توکل و توسل خالصانه و تلاش بی وقفه رزمندگان موجب شد تا خداوند متعال، ترس حداکثری را در وجود دشمن به یادگار بگذارد و از شب هفتم عملیات به بعد، از بسیاری مناطق عقب نشینی کرده و بعد از آن نیز - جنگ سخت دیگری اتفاق نیفتاد. عراقی‌ها گام به گام عقب رفتند و در مرحله چهارم، روز هشتم فروردین ماه نیز تا غرب رودخانه دویجی عقب رانده شدند. با تحقق کلیه اهداف، عملیات به پایان رسید.

حضرت امام خمینی (ره) نیز در پیامی دلنشین به رزمندگان فرمودند: ... گرچه این شکل پیروزی‌ها و سلحشوری‌ها در باب خود بی‏نظیر یا کم نظیر است و گرچه این نحو تاختن بر نیرو‌های زمینی و هوایی دشمنانی که تا بن دندان با سلاح‌های سنگین و سبک مدرن غربی و شرقی مسلح بودند، در جنگ‌های جهان، نمونه است که در ظرف کمتر از یک هفته آن چنان مات شوند که هر چه دارند، بگذارند و فرار نمایند و یا تسلیم شوند، به صورتی که قوای مسلح ما تا کنون نتوانند اسیران و کشتگان و غنایم را به شمار آورند و گرچه تمام این امور بر خلاف عادت به صورتی معجزه‏آسا تحقق یافت، لکن آنچه انسان را در مقابل رزمندگان جبهه‏ها و پشتیبانان آنان در میدان رزم مثل جهاد سازندگی و همچنین فیلمبرداران جان بر کف عزیز و پزشکان و پرستاران متعهد و والا مقام و خبرنگاران جسور و مردمان میلیونی پشت جبهه به خضوع وادار می‏کند، بعد معنوی آن است که با هیچ معیاری نمی‏توان سنجید و با هیچ میزانی نمی‏توان عظمت آن را دریافت ...

خلاصه نتایج عملیات: ۱۵ هزار نفر اسیر - ۲۴۰۰ کیلومتر مربع آزاد- ۷ فروند هوایپما سرنگون- انهدام بیش از ۳۶۰ دستگاه تانک و نفربر- به غنیمت گرفتن ۳۲۰ دستگاه تجهیزات زرهی- ۵۰۰ دستگاه خودرو-۱۶۵ قبضه توپ و...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار