یادداشت/ روزبه قمصری

دلیل اصلی توقف مذاکرات وین

زیاده خواهی‌های طرف آمریکایی در جریان «مذاکرات وین» را می‌توان به‌عنوان عامل اصلی و اساسی در بی‌نتیجه ماندن و توقف این مذاکرات دانست.
کد خبر: ۵۱۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۰ - 06April 2022

زیاده خواهی آمریکا عامل اصلی توقف مذاکرات وینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ دور هفتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به مدت ۱۴ روز در «وین» پایتخت «اتریش» برگزار شد. این دور از مذاکرات در دو بخش برگزار شد که دور اول از ۸ تا ۱۲ آذرماه و دور دوم هم از ۱۸ تا ۲۶ طول کشید. در پایان این مذاکرات نمایندگان دو طرف به پایتخت‌های خود بازگشتند تا با انجام رایزنی‌ها با مقامات ارشد کشور مطبوع خود دوباره به «وین» بازگشتند.

وزارت امور خارجه بعد از پایان این نشست ۱۴ روزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات در «وین» به دو سند جدید در موضوعات تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای دست پیدا کردیم که از این پس مذاکرات بر اساس آن انجام شده و پیش خواهد رفت. از طرف دیگر نیز دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از تاریخ ۶ دی با حضور نمایندگان ایران و کشور‌های اروپایی در «وین» آغاز و ۲۰ دی به منظور بازگشت نمایمدگان به پایتخت‌های خود جهت رایزنی نهایی تمام شد.

با توجه به تمامی موضوعات و مطالب گفته شده تقریبا می‌توان گفت متن نهایی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ آماده و نهایی شده است، اما با انجام رفتار غیر واقع بینانه و با زیاده خواهی‌های خود در این مقطع حساس و سرنوشت ساز موجب شده تا شاهد مکث و توقف در مرحله پایانی مذاکرات و امضاء توافقنامه باشیم. امری که نه تنها ایران به دنبال آن نیست بلکه با نشان دادن حسن نیت خود و به منظور رفع تحریم‌های طالمانه آمریکا علیه مردم ایران در این مذاکرات حضور یافته است.

البته هم اکنون شاهد یک مکث و توقف در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ هستیم که عامل اصلی آن ایالات متحده آمریکا است. در واقع این آمریکا است که در آخرین دقایق مذاکرات با پیش کشیدن موضوعاتی که تا امروز جایی در مذاکرات نداشت و زیاده خواهی‌های خود موجب توقف و امضاء نشدن توافقنامه شده است.

این در حالی است که ایران با حضور در مذاکرات وین حسن نیت خود را در جهت رفع مسائل و مشکلات موجود نشان داده است. ضمن اینکه ایران هم به عنوان یکی از طرفین «مذاکرات وین» بار‌ها و بار‌ها رعایت خطوط قرمز خود را به طرف اروپایی گوشزد و متذکر شده است و طبیعی است که در جریان این مذاکرات به دنبال منافع ملی خود نیز است.

اما در کمال تعجب می‌بینیم که این آمریکا است که تعمدا و با تکیه بر قدرت اقتصادی و نظامی خود سعی در گذر از خطوط قرمز ترسیم شده توسط ایران دارد و خیلی هم خوب به این نکته آگاه است که ایران ذره‌ای از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد. پس نتیجه می‌گیریم که اصرار آمریکا برای لحاظ شدن شروط خود که نقض کننده خطوط قرمز ایران است در واقع تلاش این کشور برای به سرانجام نرسیدن توافق هسته‌ای را نشان می‌دهد.

نکته دیگر اینکه اگر آمریکا براستی به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و امضای توافقنامه بین ایران و گروه ۱+۴ است باید دست از نگاه غیر واقع بینانه در طرح موضوعات مختلف برداشته و زیاده خواهی که همیشه در برخورد با دیگر کشور‌ها دارد را کنار بگذارد تا امید به توافق در مذاکرات وین بیش از پیش زنده شود. زیرا اگر همین وضعیتی را که امروز شاهد آن هستیم کماکان ادامه داشته باشد در بدبینانه‌ترین حالت توافق به شکست خواهد انجامید و یا در خوش بینانه‌ترین وضعیت راه طولانی تا حصول توافق خواهیم داشت.

در پایان باید به این موضوع بسیار مهم و تعیین کننده در جریان مذاکرات وین اشاره کرد که هم اکنون توپ در زمین آمریکا و شرکای اروپایی او قرار دارد و بهتر است تا کشور‌های با مذاکره و یا تحت فشار قرار دادن آمریکا تغییری مثبت و امیدبخش در مذاکرات وین در جهت رسیدن به توافق نهایی ایجاد کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار