ماموستا «محمد شیخ‌الاسلام»؛ شهید اعتلای وحدت کلمه

ماموستا «شیخ‌الاسلام» شهید منادی وحدت و از روحانیون برجسته اهل‌سنت کردستان بود که در راه وحدت‌طلبی تلاش‌های بسیاری کرد و سرانجام در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۸ در سنندج به دست عوامل مزدور ترور شد و به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۱۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۹ - 29April 2022

ماموستا «محمد شیخ‌الاسلام»؛ شهید اعتلای وحدت کلمهبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، شهید ماموستا «سید محمد شیخ الاسلامی» معروف به «ماموستا شیخ الاسلام» سوم فروردین سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای مذهبی چشم به دنیا گشود و تحت تعالیم پدرش که عالمی گران‌قدر بود، قرار گرفت و در فضایی پرورش یافت که سیزده نسل پیش از او در راستای رسالت و آموزه‌های دینی به فعالیت مشغول بودند.

وی در محضر علمای بزرگ کردستان به تحصیل فقه و علوم اسلامی پرداخت و سال ۱۳۳۶ از سوی عالم و استاد بزرگ مرحوم ملا محمدباقر مدرس بالک مجوز تدریس گرفت و سپس به‌عنوان مفتی فقه شافعی و دبیر شورای افتا انتخاب شد.

ماموستا شیخ‌الاسلام قریب به ۲۰ سال در شهرستان سقز و شش سال در دانشگاه مذاهب اسلامی، فقه و اصول فقه را بر اساس مذهب امام شافعی در دانشگاه تهران تدریس کرد و علاوه بر آن مدت ۱۵ سال نیز در سنندج به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.

ماموستا شیخ‌الاسلام قریب به نیم قرن از عمر خود را به تدریس و تربیت طالبان علم پرداخت که نتیجه آن را می‌توان در تربیت روحانیان و ماموستا‌هایی دید که همگی آن‌ها از الگو‌ها و نمونه‌های منطقه هستند.

وی بیش از ۱۲ سال نیز در دانشگاه‌های استان کردستان تدریس کرد در دوره‌های سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری، به‌عنوان نماینده مردم کردستان انتخاب شد و همچنین در شوای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی به‌عنوان عضو فعالیت داشت و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز بود.

او در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر و سایر علوم اسلامی تبحر و مهارت خاصی داشت؛ به‌طوری‌که در انجمن‌های علمی علوم اسلامی عضو فعالی بود.

علاقه بسیار ماموستا شیخ‌الاسلام به حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در تمامی سخنرانی‌ها و مباحثی که داشت، کاملا مشهود و زبانزد بود. وی هیچ‌وقت از خواندن نماز شب نمی‌گذشت و حتی در اواخر عمرش نیز با وجود کهولت سن، اقدام به برگزاری کلاس‌های تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان می‌کرد که شهرت ویژه‌ای پیدا کرده بود.

سرانجام فعالیت‌های علمی، دینی و فرهنگی ماموستا شیخ‌الاسلام و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش در راه اعتلای وحدت کلمه و دین اسلام، باعث شد تا هدف کینه‌توزان و دشمنان اسلام قرار گیرد و در ۲۷ رمضان سال ۱۳۸۸ بعد از اقامه نماز مغرب در مقابل مسجد «سیدقطب» سنندج به‌دست عوامل مزدور به فیض شهادت نایل آید.

پیکر مطهر شهید حاج ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، روز جمعه ۲۷ شهریور سال ۱۳۸۸ در میان حزن و اندوه نمازگزاران روزه‌دار سنندجی در قبرستان شیخ محمد باقر واقع در انتهای خیابان کشاورز سنندج به خاک سپرده می‌شود تا به دشمنان اسلام ثابت کند که مردم و علمای کردستان در دفاع از اسلام ناب محمدی (ص) عزمی راسخ و گامی استوار دارند و از شهادت هراسی ندارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها